الجزایر در آستانه انفجار

الجزایر در آستانه انفجار


اعتراض‌های مردمی در الجزایر علیه نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور فعلی این كشور روز به روز شدیدتر و دامنه آن به سطوح سیاسی كشیده شده و حتی برخی رهبران حزب را هم در بر گرفته است؛ با این حال هیچ یك از اطرافیان و نزدیكان رئیس جمهور بستری در سوئیس تاكنون انعطافی در مقابل موج خروشان اعتراضات مردمی كه پیوسته در حال افزایش است، نشان نداده‌اند.
نباید فراموش كرد الجزایر از اندك كشورهای عربی بود كه از مرحله انقلاب‌های عربی جان سالم به در برد. این در حالی است این كشور جنگ داخلی خونینی را در اوایل دهه 90 پشت سر گذاشت. این جنگ كه تا سال 2000 ادامه یافت به ملت الجزایر آموخت باید از حوادث و رخدادها درس عبرت گرفته و انتخاب‌های سیاسی خود را هوشیارانه انجام دهند و همواره مرز بین راهپیمایی برای اعلام خواسته‌های خود و خشونت و كشاندن كشور به كابوس جنگ داخلی را رعایت كنند.
اما هنوز اوضاع تحت كنترل است و معترضان فقط خواستار كناره‌گیری رئیس‌جمهور بیمار خود كه در سوئیس بستری است، هستند. آنها از او می‌خواهند از نامزدی ریاست جمهوری برای پنجمین دوره پیاپی كناره‌گیری كرده و میدان را برای افراد سالم‌تری كه به اندازه او مشتاق اداره كشور هستند باز كند؛ مخصوصا در شرایط فعلی كه كشورها بیش از هر چیز به ثبات و آرامش  و ملت به امنیت نیاز دارند و ویروس‌های تروریسم در جهت تأمین منافع اربابان خود، به دنبال نقطه ضعف و نفوذی در ساختار امنیتی كشورها می‌گردند.در چنین شرایطی و در حالی كه خشم مردم به اوج خود رسیده است و تاكنون هیچ اقدامی برای كاهش شدت آن صورت نگرفته است، قول جدیدی كه بوتفلیقه به مردم داده است هم جدی گرفته نمی‌شود؛ وی متعهد شده است كه یك سال پس از آغاز پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود، انتخابات زودهنگام را برگزار كرده و خود در آن كاندیدا نخواهد شد. به نظر می‌رسد این قول، انتظارات مردمی را كه بر كناره‌گیری بوتفلیقه به علت ناتوانی در كار و برگزاری انتخابات بدون وی اصرار می‌ورزند برآورده نكرده است. بنابراین برای جلوگیری از انفجار و خروج اوضاع از كنترل، مردم باید مسیر مطمئنی را برای تحقق خواسته‌هایشان پیدا كنند و كادر ریاست‌جمهوری و مراجع نزدیك به بوتفلیقه باید بحران را مهار كرده و الجزایر را از قرار گرفتن در مسیر ناكجا آباد نجات دهند.
منبع: العالم