اون دوباره  موشک هوا می کند؟

پس از شکست مذاکرات بین ترامپ و کیم ، کره شمالی فعالیت های موشکی خود را از سر گرفت

اون دوباره موشک هوا می کند؟

برخلاف آنچه دونالد ترامپ اوضاع را «كماكان خوب» توصیف می‌كند، تحلیلگران و موسسات تحقیقاتی آمریكا می‌گویند كره شمالی نه تنها قصد خلع سلاح هسته‌ای خود را ندارد، بلكه مشغول آماده‌سازی خود برای پرتاب یك موشك جدید است. این مطلب نشان می‌دهد مقامات پیونگ‌یانگ به‌خوبی دریافته‌اند بدعهدی آمریكایی‌ها را حد و مرزی نیست و بنابراین باید بدون توجه به حرف‌های آنها امنیت خود را تامین كنند. دو نشست بین رهبران آمریكا و كره شمالی به‌رغم همه جنجال‌های رسانه‌ای تاكنون نتیجه‌ای جز شكست نداشته است.

حالا ده روز پس از آخرین دیدار ترامپ و
کیم جونگ اون، آمریكایی‌ها می‌گویند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد كره شمالی احتمالا برای پرتاب یك موشك یا یك راكت فضایی در آینده نزدیك آماده می‌شود؛ اقدامی كه احتمالا به عنوان ضربه‌ای به روابط آمریكا ـ كره شمالی تفسیر خواهد شد. به گزارش ایسنا و به نقل از سی.ان.ان، این تصاویر ماهواره‌ای كه ۲۲ فوریه توسط كمپانی دیجیتال كلوب گرفته شده افزایش اندك در فعالیت یكی از تأسیسات در سانومدونگ واقع در حومه پیونگ‌یانگ را نشان می‌دهد. كره شمالی پیشتر تعدادی از موشك‌های بالستیك قاره‌پیما و راكت‌های ماهواره‌انداز خود را در تأسیسات سانومدونگ سوار كرده بود. انتشار این تصاویر ارزیابی‌های متعددی را به دنبال داشته است. برای مثال وب‌سایت نورث ۳۸ نوشته است: تأسیسات پرتاب ماهواره سوهای كه بخشی از آن به عنوان اقداماتی در راستای خلع سلاح اتمی منحل شده بود، در حال حاضر فعالیت‌های عادی خود را از سر گرفته است. به نوشته این وب‌سایت، چنین اقداماتی ظاهرا پس از ناكامی مذاكرات اخیر میان كیم جونگ اون، رهبر كره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در هانوی شروع شده است.
 موشك‌های بالستیك
شبكه خبری سی.ان.ان نیز از قول جفری لویز، مدیر پروژه منع گسترش تسلیحات اتمی آسیای شرقی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدل بری گفت: ما شاهد تجهیزات بسیاری هستیم كه در تأسیسات سانومدونگ فعال هستند و همچنین شاهد فعالیت‌هایی در راه‌آهن هستیم كه احتمالا در آنجا بارگیری صورت گرفته و به تأسیسات سوهای برده می‌شود. وی افزود: به نظر من اسناد و مدارك به دست آمده از تأسیسات سانومدونگ و سوهای حاكی از یك پرتاب ماهواره‌ای است.
پرتاب‌های ماهواره‌ای از تكنولوژی مشابه موشك‌های بالستیك استفاده می‌كند و كارشناسان بارها هشدار داده‌اند كه تلاش‌های كره شمالی برای پرتاب ماهواره به فضا احتمالا به آنها در ساخت موشك‌های بالستیك دوربرد كمك خواهد كرد. لویز هشدار داد: فهمیدن این‌كه آیا كره شمالی برای یك موشك نظامی آماده می‌شود یا برای یك راكت فضایی غیرممكن است. وزارت خارجه آمریكا هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نكرده است.
اوایل هفته گذشته نیز دو مؤسسه تحقیقاتی آمریكایی گفتند تونگ چانگ‌ری، مهم‌ترین سایت موشكی كره شمالی بازسازی شده است. این دو مؤسسه تحقیقاتی گفتند طبق شواهد، فعالیت‌هایی برای بازسازی سایت موشكی تونگ چانگ‌ری در جریان بوده است. ظاهرا این تعمیرات ظرف
سه هفته گذشته صورت گرفته و در زمان ملاقات اخیر رهبران كره شمالی و آمریكا در ویتنام هم جریان داشته است.
 آمریكا مقصر است
 در همین حال، یك روزنامه دولتی كره‌شمالی در گزارشی نوشت: واشنگتن مسؤول ناكامی دومین اجلاس رهبران آمریكا و كره‌شمالی است كه اواخر فوریه در ویتنام برگزار شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیك، روزنامه دولتی كره‌شمالی به نام رودونگ سینمون گزارش داد: مردم در كره‌شمالی و كشورهای دیگر صادقانه و از ته قلب می‌خواستند كه این اجلاس موفقیت‌آمیز بوده و نتایج خوبی به همراه داشته باشد، اما واشنگتن باعث شد كه این مذاكرات بی‌ثمر بماند.
دومین اجلاس میان كیم جونگ اون، رهبر كره‌شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در هانوی، پایتخت ویتنام بدون توافق به پایان رسید. با این حال ترامپ این مذاكرات را «سازنده» دانست.
نشست اول رهبران آمریكا و كره‌شمالی نیز تابستان گذشته در سنگاپور برگزار شد، اما در نهایت با یك اعلامیه مبهم برای عاری‌سازی شبه جزیره كره از تسلیحات هسته‌ای به پایان رسید و از آن زمان، پیشرفت ملموسی حاصل نشده است. طی چند ماه گذشته روابط آمریكا و كره شمالی نوسانات متعددی داشته است، اما مقامات رسمی دو كشور تاكید دارند كه مایلند به مذاكرات خود ادامه دهند‌.  در این میان كشورهای كره جنوبی و چین نیز تلاش می‌كنند مذاكرات بین رهبران كره شمالی و آمریكا استمرار داشته باشد.
 در دور نخست گفت‌وگوها مقرر شد آمریكا تحریم‌های كره شمالی را حذف كند و در مقابل این كشور به برنامه خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره كره متعهد باشد، اما به فاصله‌ای اندك از مذاكرات آمریكایی‌ها تحریم‌های جدیدی را علیه كره شمالی وضع كردند و مقامات كره شمالی نیز گفتند فعالیت‌های هسته‌ای خود را پی خواهند گرفت.
 بازی خوردن ترامپ
بعضی از تحلیلگران می‌گویند علت به نتیجه نرسیدن مذاكرات كره شمالی و آمریكا سادگی و نادانی رئیس‌جمهور آمریكا بود كه فارغ از عرف دیپلماتیك دست به تصمیماتی ناپخته و نسنجیده می‌زند و همین مساله به ضرر او و كشورش تمام خواهد شد.
در این میان حتی برخی بر این باورند كیم جونگ اون، رهبر جوان كره شمالی طی دیدارهای گذشته دونالد ترامپ را به‌شدت بازی داده است‌.
برای مثال روزبه علی‌آبادی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی مقیم نیویورك به خبرگزاری ایرنا می‌گوید: كیم جونگ اون، رهبر كره شمالی به‌دنبال مدارای سیاسی و دیپلماتیك با دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریكاست، زیرا او را بازیگر قهاری در عرصه بین‌الملل نمی‌بیند.
به گفته علی‌آبادی، دیدار ترامپ و كیم از نظر سمبلیك شاید برای ترامپ بسیار مهم بود، اما نه تنها نتیجه سیاسی نداشت؛ بلكه هیچ وزن دیپلماتیكی هم نداشت.
وی در جواب این سؤال كه آیا كیم جونگ اون واقعا قصد برچیدن تسلیحات هسته‌ای و تجهیزات مربوط را دارد، می‌گوید: نه، فكر می‌كنم حتی كیم وقتی به نوع رفتار این كاخ سفید و این كابینه و رئیس‌جمهور نگاه می‌كند، قصدی برای برچیدن تسلیحات هسته‌ای و حتی برنامه موشكی نخواهد داشت.
امروز پیونگ‌یانگ نوع برخورد واشنگتن با تهران را پس از برجام نگاه می‌كند. پیونگ‌یانگ یكجانبه‌گرایی آمریكا را در نظر می‌گیرد كه از پیمان‌های مختلف همچون پیمان موشك‌های هسته‌ای میانبرد بیرون آمده است. اینها تاثیر بسیار منفی دارد. كاری كه كیم انجام می‌دهد این است، زمان می‌خرد.