هفدهمین شنبه جلیقه‌زردها

هفدهمین شنبه جلیقه‌زردها

 روز گذشته نیز جلیقه‌زردها در هفدهمین شنبه اعتراضات خود بار دیگر در خیابان‌های فرانسه تجمع كرده و به سیاست‌های دولت اعتراض كردند‌. در تصاویر منتشر شده از تظاهرات دیروز در خیابان‌های پاریس، زنانی دیده می‌شدند كه با حمل دستنوشته‌های متعدد، خواستار برابری حقوق زنان و مردان بودند‌. همچنین در تصاویر دیگر، زنانی با جلیقه‌های صورتی در صف معترضان دیده می‌شدند.
خبرگزاری فرانسه اعلام كرد، تعدادی از جلیقه‌زردها كه تعداد آنها به زحمت به
یكصد نفر می‌رسید جمعه‌شب قصد نصب برخی سازه‌ها در نزدیكی برج ایفل را داشتند كه با ورود پلیس متفرق شدند و پلیس تمام این سازه‌ها را از بین برد. این افراد همچنین سعی در راه‌اندازی كمپینی در شان دو مارس داشتند كه تجهیزات آنها از سوی پلیس مصادره شد. روز گذشته نیز شبكه تلویزیونی فرانسه 3 گزارش كرد كه صدها نفر در مقابل اوشان دو لونگنس در پا دو كاله تجمع كردند تا مانع دسترسی مردم به بازار شوند. رئیس‌جمهور فرانسه در 15 ژانویه 2019 (24 دی امسال) كه دو ماه از آغاز نخستین اعتراض‌های جلیقه‌زردها گذشته بود، با انتشار نامه‌ای از مردم فرانسه دعوت كرد تا به‌منظور پایان دادن به اعتراض و تنش فراگیر در كشور در برنامه گفت‌وگوی ملی شركت كنند. مهلت گفت‌وگوی ملی 16 مارس پایان می‌یابد. پیشتر، دولت مكرون با حذف مالیات بر سوخت و برخی دیگر از مالیات‌های مورد اعتراض مردم و نیز افزایش حداقل دستمزد ماهانه به میزان صد یورو در برابر مطالبات جلیقه‌زردها اندكی عقب‌نشینی كرده بود.
جنبش جلیقه‌زردها یك جنبش اعتراضی با مركزیت پاریس فرانسه است كه به كشورهای دیگری همچون بلژیك، هلند و عراق نیز سرایت كرد. آنها روز شنبه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ اعتراضات خود را شروع كردند. جلیقه‌زردها با مسدود كردن جاده‌ها باعث هرج و مرج ترافیكی شدند. اعتراض جلیقه‌زردها ابتدا به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها بود، اما بعدها اعتراضات به سیاست‌های كلی دولت امانوئل مكرون كشیده شد و حتی خواستار بركناری او از قدرت شدند. این جنبش اعتراضی كه نَه رهبری معینی دارد و نَه سازماندهی آشكاری كه بتوان معرفی كرد و با آن به مذاكره پرداخت؛ تاكنون توانسته است به مدت 17 هفته روزهای شنبه هزاران نفر را به خیابان‌های فرانسه بریزد. برای مثال در تاریخ 12 ژانویه سال جدید میلادی بالغ بر 84 هزار نفر در خیابان‌های فرانسه حضور پیدا كردند.