11 دوراهی سرنوشت‌ساز

نگاهی به بیانات راهبردی رهبر انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری

11 دوراهی سرنوشت‌ساز

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه در دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبری، با تأكید بر ضرورت ایجاد یك گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه كشور و افراد مؤثر با چالش‌ها و حوادث» به تبیین یازده دوگانه مطرح در این زمینه پرداختند و خاطرنشان كردند: در مقابل تهاجم حداكثری دشمنان باید به بسیج حداكثری امكانات و توانایی‌ها و نیروهای خود اقدام كنیم تا در پرتو باور عمیق مردم و مسؤولان به ذكر الهی و توكل به خدا، پروردگار وعده‌های صادق خود را درباره ملت بزرگ ایران محقق سازد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف از فقدان دو عالِم فقیه، حضرات آیات هاشمی‌شاهرودی و مؤمن، آنان را استوانه‌های واقعی برای كشور و حوزه‌های علمیه خواندند و تأكید كردند: هر دوی این بزرگواران همواره بدون هیچ چشم‌داشتی در خدمت اهداف انقلاب بودند.
 دوگانه‌های همیشگی
رهبر انقلاب اسلامی محور اصلی سخنان خود یعنی نحوه مواجهه با چالش‌ها و حوادث و همچنین اتفاقات مثبت را در قالب 11 دوگانه بیان كردند و گفتند: گاهی اوقات برخورد ما در مواجهه با حوادث و رویدادها «فعال» و چاره‌جویانه است و برخی مواقع نیز برخورد ما «انفعالی» و مبتنی بر گلایه صرف و بی‌تحركی است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای «مواجهه ابتكاری» و «مواجهه عكس‌العملی» را یكی دیگر از دوگانه‌ها برشمردند و افزودند: در مواجهه عكس‌العملی، حركت ما تابعی از حركت دشمن است اما در مواجهه ابتكاری، ابتكار عمل را به‌دست می‌گیریم و از ناحیه‌ای كه دشمن تصور نمی‌كند، به او ضربه می‌زنیم.
ایشان با اشاره به «مواجهه مأیوسانه» و «مواجهه امیدوارانه» به عنوان یكی دیگر از دوگانه‌های مطرح در مقابل حوادث و چالش‌ها گفتند: یك دوگانه دیگر «مواجهه از روی ترس» و «مواجهه با دلیری و شجاعت» است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه یكی دیگر از دوگانه‌ها، مواجهه با «حزم و تدبیر» و «مواجهه از روی سهل‌اندیشی و سهل‌انگاری» است، گفتند: به عنوان مثال در موضوع فضای مجازی می‌توان دو نوع برخورد داشت؛ یك برخورد همراه با تدبیر و دقت و برخورد دیگر همراه با سهل‌اندیشی و ندیدن پیچیدگی‌های موضوع و سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی نسبت به آن.
ایشان «نگاه جامع به تهدیدها و فرصت‌ها» و «نگاه یكجانبه‌ صرف به تهدیدها یا فرصت‌ها» را دوگانه دیگری دانستند و خاطرنشان كردند: یك نمونه برای این دوگانه، موضوع نحوه مقابله با دشمنی آمریكاست كه می‌توان تهدیدها و فرصت‌ها را با هم دید یا این‌كه فقط تهدیدها یا فقط فرصت‌ها را دید كه هریك از این دو نوع برخورد، قطعا پیامدها و آثاری دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر این‌كه «شناخت واقعیت میدان» یا «نشناختن واقعیات» یكی از دوگانه‌های اساسی در مواجهه با چالش‌ها و حوادث است، افزودند: در مسائل داخلی، دشمن و دنباله‌های او تلاش زیادی می‌كنند تا جایگاه خودی را ضعیف و جایگاه دشمن را قوی نشان دهند و در نهایت این‌گونه القا كنند كه كشور با مشكلات لاینحل فراوانی مواجه شده و امكان هیچ اقدامی نیز وجود ندارد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گفتند: یك نمونه دیگر مسائل منطقه است؛ اگر ما از موقعیت و جایگاه خود در منطقه و از این واقعیت كه دشمن در منطقه از ما حساب می‌برد مطلع نباشیم، یك‌جور عمل خواهیم كرد اما اگر نسبت به این واقعیات آگاهی داشته باشیم، جور دیگری عمل خواهد شد. ایشان در همین خصوص تأكید كردند: كسانی كه درباره حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه مطالب و سخنان نادرست و نابجایی را مطرح می‌كنند، در واقع در حال كمك به نقشه دشمن هستند.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان یكی دیگر از دوگانه‌ها به «مواجهه مبتنی بر مدیریت و كنترل احساسات» و «مواجهه با رهاشدگی احساسات» اشاره و خاطرنشان كردند: یكی از مواردی كه ممكن است كشور دچار آسیب شود، موضوع عدم كنترل احساسات عمومی است. من بارها تأكید كرده‌ام كه به جوانان اعتقاد و اعتماد دارم اما این به معنای كنترل نشدن احساسات جوانان در جامعه، نیست.
ایشان همچنین در تذكری درباره معنای حقیقی جوانگرایی افزودند: برخی گفته‌اند تأكید اینجانب بر «جوانگرایی» به معنای «پیرزدایی» است، اما این برداشت غلط است و باید درباره معنای جوانگرایی فكر و تعمق كرد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، «رعایت ضوابط و حدود شرعی و رعایت نكردن این موارد» در مواجهه با حوادث و چالش‌ها را از دیگر دوگانه‌ها برشمردند و گفتند: یك نوع دیگر مواجهه، دوگانه «بهره‌گیری از تجربه‌ها» در مقابل «دوبار از یك سوراخ گزیده شدن» است.
ایشان در همین زمینه به موضوع نحوه مواجهه با آمریكا و اروپا اشاره كردند و افزودند: تجربیات ما از نحوه عملكرد آمریكایی‌ها و اروپایی‌ها بسیار زیاد است اما تجربه اخیر مربوط به برجام و تعهداتی است كه آمریكایی‌ها باید انجام می‌دادند اما زیر آن زدند، در برابر دیدگان ما است و باید در برخورد با آمریكا و جبهه مقابل، از این تجربیات استفاده شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در بیان آخرین دوگانه گفتند: یك دوگانه این است كه در مواجهه با حوادث، به یكدیگر حمله كنیم و هركس دیگری را مقصر جلوه دهد یا این‌كه از درگیری داخلی پرهیز كنیم و به تعبیر امام(ره) هرچه فریاد داریم بر سر آمریكا بكشیم. ایشان خاطرنشان كردند: دشمن واقعی ما آمریكا است و ما در شناخت دشمن خود دچار خطا نخواهیم شد.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها