نوروز  و دیپلماسی فرهنگی

نوروز و دیپلماسی فرهنگی


 نوروز به عنوان یك جشن قدیمی و كهن، نمادی از یكپارچگی عمیق اقوام ایرانی است و در سطح حوزه ایران فرهنگی بیانگر نزدیكی ملت‌های منطقه و میراث مشترك آنهاست.
دیپلماسی فرهنگی به منظور پیشبرد مناسبات با مردم سایر كشورها طرح‌ریزی می‌شود. در این زمینه، دیپلماسی عمومی ایران با یك نگاه تمدنی از قابلیت تاثیرگذاری بالای فرهنگی از طریق رویداد # نوروز برخوردار است.
دكتر بنفشه فراهانی، عضو ایرانی كمیته آموزش فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) با اشاره به رسمیت این جشن در 11 كشور به‌عنوان روز ملی و گرامیداشت آن در كشورهای عضو اكو، شبه‌قاره هند، جنوب خلیج‌فارس، عراق، سوریه و حتی حوزه كشورهای بالكان معتقد است: به‌‌رغم دربرگیری این جشنواره رنگارنگ در یك گستره جغرافیایی وسیع، در حوزه تبلیغات رسانه‌ای این جشن همانند رویدادهای مشابه و همزمان از قبیل سال نوی چینی یا هندی برای مخاطبان جهانی برندسازی نشده و از دید آنها پنهان مانده است.
مهم‌ترین گروه هدف در دیپلماسی عمومی، نخبگان كشورهای دیگر هستند، كه با تاثیرگذاری بر آنها می‌توان امیدوار بود به اشاعه گران و ترویج‌كنندگان قدرت نرم یك كشور تبدیل شوند. وی با اشاره به این موضوع معتقد است: با توجه به این‌كه در نوروز همه زیرساخت‌های گردشگری كشور از قبیل هتل‌ها، رستوران‌ها، اماكن سیاحتی، موزه‌ها، راه‌های مواصلاتی و... معطوف به خدمات‌رسانی در حوزه گردشگران داخلی است، برای یك گردشگر عادی خارجی ازدحام این روزها خاطره چندان خوبی از سفر به ایران را ثبت نمی‌كند. لذا ضرورت دارد در حركتی ابتكاری با اطلاع‌رسانی قبلی جشنواره‌های متمركز و در عین حال هدفمندی برای تاثیرگذاران شبكه‌های اجتماعی از قبیل وی لاگرها، سفرنامه‌نویس‌ها، عكاسان، استادان و دانشجویان تدارك دیده شود و آنها را برای شركت در این برنامه‌ها ترغیب كرد. این اقدام در قالب برنامه‌هایی از قبیل تسهیل‌گری سفر به ایران و اختصاص برنامه‌های ویژه امكان‌پذیر است.
اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی در مرحله نخست و سپس تهیه محتوای خلاقانه و جذاب برای گروه‌های هدف از طریق فضای مجازی از مرحله اطلاع‌رسانی تا بازگشت به كشورشان؛ فرصت مناسبی برای معرفی این میراث ملی
و در نهایت ارتقای وجهه ملی ایران است.
 این دانش آموخته دكترای تجارت و بازاریابی گردشگری با اشاره به سرمایه‌گذاری كشورهای منطقه از جمله آذربایجان روی نوروز در سال‌های اخیر به تفاوت‌های فرهنگی ایران با دیگر كشورها اشاره و بیان می‌كند: شكی نیست كه در عین این‌كه نفع اقدام مشترك كشورهای منطقه در برندسازی نوروز به همه ملت‌های منطقه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی می‌رسد، اما ابتكار عمل در این حوزه باید با خاستگاه اصلی و معرفتی این جشن كهن باشد. برای مثال
راه اندازی كمپین‌های مجازی خلاقانه مشترك با محوریت ایران باعث نزدیكی شهروندان كشورهای منطقه و آشنایی آنها با آداب و رسوم یكدیگر خواهد شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه یكی از مظاهر جذاب نوروز را زندگی و عمل اجتماعی می‌داند؛ موضوعی كه در فرهنگ این ایام تبلور ویژه‌ای دارد و در دنیای مدرن امروز جذابیت‌های فراوانی را برای مخاطبان ایجاد می‌كند. او ادامه می‌دهد: باید در قالب هشتگ‌های مشخص، هدفمند و تخصصی با محوریت كاربران ایرانی در شبكه‌های اجتماعی، محتواهای مرتبط با این پدیده فرهنگی از قبیل تصاویر
دید و بازدید خانواده‌ها، طبیعت‌گردی و‌... را
به دست مخاطبان جهانی رساند. او ادامه می‌دهد: دید و بازدید‌هایی كه در این ایام به اوج خود می‌رسد و رسم و رسومات آن، نمونه بارزی از نشاط اجتماعی در فرهنگ ایرانی است و آشنایی با آن نیز جذابیت بالایی برای مخاطبان غیر‌ایرانی دارد.