دنیا را  از اسلام نترسانید

هزاران نفر در شهرهای مختلف جهان موج اسلام‌هراسی را محكوم كردند

دنیا را از اسلام نترسانید

حملات تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند و كشتن مسلمانان نمازگزار آنچنان تكان‌دهنده بود كه محكومیت جهانی را به‌دنبال داشت. از آنجا كه وقوع چنین حوادثی ریشه در سیاست‌های نژادپرستانه دولت‌های غربی و به‌خصوص سیاست‌های اسلام‌هراسانه دارد، مردم جهان یكصدا خواهان توقف این پدیده شوم شدند‌. سازمان كنفرانس اسلامی نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام كرد به‌زودی در این‌باره یك نشست اضطراری برگزار خواهد كرد.
آخرین آمارها می‌گوید، تعداد قربانیان حملات تروریستی نیوزیلند به 50 نفر رسیده است‌. در بین این قربانیان ده فلسطینی، 9 پاكستانی، پنج تونسی، پنج بنگلادشی، چهار مراكشی، سه یمنی، سه سومالیایی، دو عراقی، دو اردنی، یك ایرانی، یك افغانی و یك عربستانی دیده می‌شود. هویت سه نفر نیز هنوز مشخص نشده است. مایك بوش، كمیسیونر پلیس نیوزیلند اعلام كرد، نیروهای پلیس به همراه پاتولوژیست‌ها و پزشك قانونی، اجساد قربانیان را برای دفن و خاكسپاری آماده كردند. همزمان در تعدادی از شهرهای استرالیا مردم با برگزاری تظاهرات حملات روز جمعه گذشته را به‌شدت محكوم كرده و خواستار مقابله با گروه‌های افراطی دست‌راستی در این كشور شدند‌. نخست‌وزیر نیوزیلند نیز تایید كرد كه مهاجم 9 دقیقه قبل از انجام عملیات خود طی یك پیام به صورت ایمیل به او خبر داده بود. به گفته وی، این ایمیل شامل نام هیچ مكان یا جزئیات مشخصی نبوده و پس از دو دقیقه جهت بررسی به نیروهای امنیتی ارسال شده است‌. روز جمعه گذشته یك مهاجم نژادپرست به نام برنتون تارانت با ورود به دو مسجد در شهر كرایست چرچ ده‌ها نفر را قربانی خشونت‌های كور اسلام‌هراسی كرد .
 اعتراضات گسترده
دو روز گذشته شهرهای مختلف جهان از سیدنی گرفته تا لندن شاهد برگزاری تظاهرات متعدد در محكومیت كشتار نیوزیلند بود‌. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۵۰۰ نفر در ایاصوفیه استانبول گردهم آمدند و به طور سمبلیك مراسم سوگواری برای قربانیان حملات نیوزیلند برگزار كردند. در این گردهمایی روی بنرهایی نوشته شده بود «مسلمانان متحد هستند» و «مسلمانان در كنار یكدیگر ایستاده‌اند». فاروق حانه‌دار، یكی از معترضان گفت: همگان نسبت به افزایش اسلام‌هراسی در سراسر جهان آگاه هستند. از سوی دیگر در آتن، پایتخت یونان صدها نفر در تظاهراتی علیه اسلام‌هراسی به خیابان آمدند. در رباط، پایتخت مراكش نیز یك تجمع اعتراض‌آمیز برگزار شد و در آن شركت‌كنندگان خواستار توقف حملات علیه مسلمانان در جهان و جرم دانستن الصاق صفت تروریسم به اسلام شدند. در برلین پایتخت آلمان نیز تظاهراتی علیه نژادپرستی برگزار شد و تظاهركنندگان این كشتار را محكوم كردند. شركت‌كنندگان در برلین شعار می‌دادند: «همه با هم علیه نژادپرستی و فاشیسم». آنها پلاكاردهایی در دست داشتند كه رویش نوشته شده بود، «نه به خصومت علیه مسلمانان. انسانیت تابعیت ماست». شهر روتردام هلند نیز شاهد مراسم سوگواری برای قربانیان این حمله با حضور شخصیت‌های دینی مسلمان و مسیحی بود. شركت‌كنندگان در این مراسم معتقد بودند این حمله فقط مسلمانان را هدف قرار نداد، بلكه انسانیت را هدف گرفت.
همچنین ده‌ها هزار نفر در لندن علیه اسلام‌هراسی، نژادپرستی و یهودی‌ستیزی دست به تجمع اعتراضی زدند. این راهپیمایی از سوی پلتفرم ایستادگی در برابر نژادپرستی با حضور سازمان‌های مردم نهاد‌اسلامی و گروه‌های مقابله با نژادپرستی برگزار شده بود. از آنجا كه این راهپیمایی در روز بین‌المللی مبارزه با تبعیض نژادی برگزار شد، باعث شد تا بیش از ده هزار نفر از هایدپارك لندن به سمت دفاتر دولتی مستقر در خیابان داونینگ بروند. سازمان‌دهندگان در بیانیه‌ اینترنتی خود اعلام كردند این حمله تروریستی وحشتناك در دو مسجد كرایست‌چرچ باعث شوكه شدن جهان شده و هشداری درباره انجام اقدامات تروریستی راست‌های افراطی است. در همین حال، در مقابل مساجد سراسر انگلیس برای نشان دادن همبستگی خود با مسلمانان در نتیجه حمله در نیوزیلند، گل گذاشته شد.
 انزجار از مسلمانان متوقف شود
شبكه خبری تلویزیونی سی.ان.ان در مقاله‌ای نوشت: باید انزجار از مسلمانان متوقف شود. در ادامه این مقاله آمده است: مدت زمانی است كه اسلام‌هراسی سر برافراشته؛ از زمان حادثه 11 سپتامبر، مسلمانان در بعد وسیعی از سوی جامعه (غرب) منفور، تحقیر و قربانی شده‌اند. سیاستمداران، مفسران سیاسی، متنفذان و رسانه‌های دست راستی، جنگی علیه مسلمانان به راه انداخته‌اند كه به امر عادی تبدیل شده است.
دونالد ترامپ كه قدرتمندترین رئیس‌جمهور در جهان به شمار می‌رود، مسلمانان را از ورود به آمریكا منع می‌كند، بوریس جانسون،‌ وزیر خارجه سابق انگلیس و فردی كه تصور می‌رود نخست‌وزیر انگلیس شود با طعنه به زنان مسلمان توهین می‌كند‌. این اصطلاح كه تمامی مسلمانان مستعد خشونت یا تروریسم بوده، یك امر اشتباه و خطرناك است. بیشتر مسلمانان به خصوص مهاجران، سرشان پایین بوده و خواهان آرامش و زندگی صلح‌آمیز هستند و می‌خواهند از دردسر به دور
باشند.
در همیــن رابطــه عبدالبـــاری عطــوان، تحلیلگر مشهور مسائل منطقه در مطلبی نوشت: سهل‌انگاری جهان غرب در برابر اسلام‌هراسی، تعصب و نژادپرستی، جهان را در برابر پدیده‌ای جدید و خطرناك‌تر از جریان‌های تندرو و افراط‌گرای اسلامی قرار داده است. درحالی كه جنگ ائتلاف بین‌المللی به سركردگی آمریكا علیه داعش در شهرك الباغوز سوریه در شرق فرات وارد مراحل آخر خود شده است، جهان اسلام با پدیده جدیدی روبه‌رو شده كه خطر آن از داعش كمتر نیست و یكی از نمودهای آن حمله به دو مسجد در شهر كرایست چرچ در نیوزیلند است كه در این حملات 50 نمازگزار مسلمان كشته شدند.
عطوان افزود: پدیده اسلام‌هراسی یا دشمنی با مسلمانان در اروپا و جهان غرب پدیده جدیدی نیست، اما این مسأله اكنون چهره تروریستی و مسلحانه گرفته و از بیانیه‌ها و نوشته‌های تحریك‌آمیز و اقدامات فردی و محدود به حملات خونین و اقدامات سازمان یافته و ایدئولوژیك رسیده است.
به نوشته عطوان؛ ترامپ نظریه‌پرداز و پدر معنوی تفكر نژادپرستانه است كه از آن حمایت می‌كند و پوششی رسمی به آن می‌دهد نه فقط با ممانعت از ورود شهروندان هفت كشور اسلامی به داخل آمریكا بلكه او با وقاحت تمام عامل حمله به مساجد نیوزیلند را تروریست نخواند و تسلیتی ظاهری به خانواده قربانیان گفت. این جنایت به مثابه هدیه‌ای ارزشمند به گروه‌های افراط‌گرا و در راس آنها داعش بود و عملیات عضو‌گیری این گروه و نیز عضو‌گیری هزاران نفری جناح راست افراطی و نژاد‌پرست در كشورهای غربی را تسهیل كرد.