نسخه Pdf

روزی برای به‌در شدن!

چرا در سیزدهم فروردین به طبیعت می‌رویم؟

روزی برای به‌در شدن!

آخرین روز تعطیلات نوروزی، «سیزده به‌در» است كه با نام روز طبیعت نیز شناخته می‌شود در این روز كمتر كسی را می‌توان پیدا كرد كه در خانه بماند و راهی طبیعت نشود. اما برای این‌كه درباره این روز بیشتر بدانید و بتوانید آن را كمی متفاوت‌تر از سال گذشته برگزار كنید، متن زیر را بخوانید.


نگاهی به تاریخ
در رابطه با سیزده به‌در، بین بسیاری از افراد اختلاف نظر وجود دارد و برخی از قدیمی‌ها بر این باور بودند كه «برای راندن نحسی این روز» باید حتما از خانه بیرون و به طبیعت رفت. ولی عده‌ای دیگر برخلاف گروه اول، نظر دیگری دارند و این روز را نحس نمی‌دانند و بر این باورند كه هیچ روایت تاریخی قابل استنادی در رابطه با این باور وجود ندارد و سیزده به‌در نه تنها نحس نیست، بلكه روزی شاد و همراه با جشن به حساب می‌آید كه پایان نوروز را نشان می‌دهد. حتی عده‌ای دیگر بر این باورند كه ایرانی‌ها در گذشته‌های دور، ۱۲ روز را به‌عنوان نماد ۱۲ ماه سال، جشن می‌گرفتند و روز سیزدهم را فرخنده می‌دانستند و به همین دلیل به باغ و صحرا می‌رفتند.

روز خوراكی‌ها
ریشه این روز هر چه كه باشد، از گذشته تا به امروز كارهای مختلفی در آن انجام می‌شود. برای مثال، گره‌زدن سبزه و انداختن آن به جوی آب روان، از گذشته مرسوم بوده است. گرچه امروزه گفته می‌شود كه به جای استفاده از حبوبات كه ارزش غذایی دارد، از دانه‌های دیگری برای سبزه باید استفاده شود. افراد از گذشته سبزه را گره می‌زدند و آرزو می‌كردند و سپس آن را به آب‌روان می‌انداختند، با این باور كه اگر گره سبزه باز شود، بخت فرد هم باز خواهد شد یا آرزویش برآورده می‌شود. حتی برخی مادربزرگ‌ها زمانی كه نوه‌های دختر این كار را انجام می‌دادند، شعر مخصوصی هم می‌خواندند: «سال دگر سیزده به‌در، خونه شوهر، بچه به بغل». یكی دیگر از كارهایی كه در این روز انجام می‌شد و همچنان ادامه دارد، خوردن كاهو با سكنجبین است.علاوه بر این، خوردن سبزی‌پلو با ماهی، كوكو‌سبزی و آش‌رشته بین مردم مرسوم است. البته در برخی از شهرهای ایران غذاهای دیگری را نیز برای این روز می‌پزند.

​​​​​​​گوشی‌ها را كنار بگذارید
سیزده به‌در، در واقع روز طبیعت و خانواده است و اگر افراد بتوانند گوشی‌های خود را در این روز كنار بگذارند و به شیوه‌های دیگری خودشان را سرگرم كنند، حتما تجربه جدید و خوشایندتری برایشان ایجاد خواهد شد. برگزاری مسابقه والیبال بین دو خانواده می‌تواند تجربه بسیار مهیجی باشد به شرط این‌كه توپ‌تان در قابلمه آش كسی نرود! همچنین طناب‌كشی خانوادگی هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ البته در یك جای صاف و هموار و بدون سنگ باید این كار انجام شود تا كسی در زمان زمین خوردن آسیب نبیند. استپ هوایی، وسطی و دست‌رشته (دستش ده) نیز از بازی‌های گروهی مناسب این روز است و برای شهرنشین‌هایی كه مدت زیادی فعالیت بدنی نداشته‌اند، حسابی مفرح به حساب می‌آید.