الزام بانك‌ها به درج كد رهگیری در چك‌های برگشتی

الزام بانك‌ها به درج كد رهگیری در چك‌های برگشتی


بانك مركزی با صدور بخشنامه‌ای در راستای اجرای قانون جدید چك، بانك‌ها را ملزم به درج كد رهگیری در گواهینامه‌های عدم پرداخت چك‌های برگشتی كرد كه این امر موجب كاهش چشمگیر دوره زمانی فرآیند پیگیری قضایی این چك‌ها می‌شود.
به گزارش فارس، یكی از ابتكارات مهم قانون اصلاح قانون صدور چك كه در ۱۳ آبان ۹۷ به تصویب رسید، كاهش اطاله دادرسی از طریق صدور مستقیم اجراییه است. برای اجرایی‌شدن این بخش از قانون نیاز بود تا بانك مركزی بخشنامه‌ای را مبنی بر درج كد رهگیری در گواهینامه‌های عدم پرداخت صادر كند. در همین راستا، اداره اطلاعات بانكی مدیریت كل اعتبارات بانك مركزی بخشنامه مرتبط را در سه بند و در ۲۸ اسفند ۹۷ ابلاغ كرد. این بخشنامه سه نكته مهم دارد:
الف- در بند اول این بخشنامه آمده است: «به محض صدور گواهینامه عدم پرداخت، اطلاعات چك برگشتی باید به سامانه چك‌های برگشتی بانك مركزی ارسال شود».
تا قبل از این، در صورتی كه عملیات برگشت چك را همان بانكی كه دسته چك از آن صادر شده انجام می‌داد، بانك مربوطه ده روز مهلت داشت تا اطلاعات این چك برگشتی را در سامانه چك‌های برگشتی بانك مركزی ثبت كند اما به موجب این بخشنامه، این مهلت لغو شده و بانك باید به صورت آنی اطلاعات را ثبت كند.
ب- در بند دوم این بخشنامه تاكید شده است كه تمامی اطلاعات گواهینامه‌های عدم‌پرداخت در سامانه بانك مركزی ثبت شود.
این در حالی است كه تا قبل از این، تنها دلیل «كسر یا فقدان موجودی» در این سامانه ثبت می‌شد.
ج- در بند سوم به عنوان مهم‌ترین بند این بخشنامه آمده است: «شناسه چك برگشتی كه در سامانه چك‌های برگشتی بانك مركزی تولید می‌شود، همان كد رهگیری بوده و بانك واگذارنده می‌بایست تمهیدات لازم را برای درج شناسه یادشده برروی گواهینامه عدم پرداخت صادره تحت عنوان «كد رهگیری» اتخاذ
 نماید».