تا 5 صبح در خانه‌های مردم

تا 5 صبح در خانه‌های مردم


محمد عزیزی، شهردار معمولان
اوضاع شهر معمولان هنوز كه هنوز است از همه شهرهای سیل‌زده كشور خراب‌تر است. مردم اینجا هنوز نه آب و برقشان به طور كامل وصل است و نه جاده‌هایشان رو‌به راه، با این حال شهردار شهر ویران‌شده معمولان به اصلاح این وضع امیدوار است. محمد عزیزی، شهردار 38 ساله معمولان كلا آدم خوشبینی است.
او اصالتا معمولانی است و یك سال و نیم است كه در زادگاهش شهردار شده. گروه‌های جهادی حاضر در معمولان می‌گفتند شهردار روزی كه سیل آمد لباس رسمی از تن كند و وارد سیلاب شد برای نجات جان و مال مردم. دیروز كه با خودش حرف زدیم دیگران دائم از گوشه و كنار با او حرف می‌زدند و كسب تكلیف می‌كردند كه خودش گفت مشغول نظارت كردن بر اوضاع است.
محمد عزیزی برایمان گفت قبل از وقوع سیلاب چون از طریق هواشناسی و ستاد مدیریت بحران مطلع شده بود كه بارندگی شدید و آبگرفتگی در راه است به همراه پرسنل شهرداری وارد شهر شد و شروع كرد به خبر دادن به مردم، گفت برای مطلع كردن مردم در معرض آسیب حتی التماس هم كرد كه خانه‌هایشان را ترك كنند و به جاهای امن بروند.
آقای شهردار آن شب تا 5 صبح در محله‌های معمولان می‌گشت و به در تك‌تك خانه‌ها می‌رفت تا همه بدانند چه خطری در راه است.
با این حال وقتی سیل از راه رسید پایین‌دست شهر مخصوصا در حاشیه رودخانه خراب شد و مردم محاصره‌شده در آب به عسر و حرج افتادند.  در این وضع شهردار بازهم تن به آب و گل و لای زد و كوشید هم مردم گرفتار را نجات دهد و هم اگر بتواند وسایلشان را. در سیل شهر معمولان خانه آقای شهردار زیر آب رفته، خانه برادر و پدرخانمش هم گرفتار سیلاب و گل و لای شده، خانه مادرش در یكی از روستاها نیز كاملا ویران شده اما مردم محلی می‌گویند او نجات خانه‌های مردم را در اولویت قرار داده و از آن دست مسؤولانی نیست كه بخواهد همه امكانات و تجهیزات را برای نجات مال و جان فامیل خودش بسیج كند. محمد عزیزی اما می‌گوید هرچه كرده فقط انجام وظیفه بوده و از این به بعد اگر لازم باشد حاضر است با دست خالی گل و لای را از خانه‌های همشهریانش بیرون بكشد.
او یك برنامه هم برای شهر ویران‌شده‌اش دارد و آن این‌كه رایزنی كند تا مسؤولان بخشی از زمین‌های اطراف شهر را در اختیار مردم بی‌خانمان قرار دهند تا آنها یك بار دیگر در آنجاها كه امن‌تر است ساخت و ساز كنند.