#خوزستان كهن را دریابیم

#خوزستان كهن را دریابیم


و اما خوزستان؛ استانی كه دیرتر از همه استان‌ها پای سیلاب به آن باز شد و تازه شروع جولان سیلاب و هجمه‌ها و تاخت و تازهایش در این استان است. از مسؤولان كشوری و استانی و جهادی گرفته تا مردم بومی، همه بی وقفه در تلاشند تا سیلاب پایش را از دشت و رود و كوهستان فراتر نگذارد و به مناطق مسكونی و محوطه‌های تاریخی راهی نیابد، چراكه خوزستان بهشت میراث فرهنگی ایران است و سرشار از تپه‌های باستانی كاوش شده و نشده‌ای كه قصه‌ها و افسانه‌های تمدنی چندین هزار ساله را در سینه خود پنهان دارند. خوشبختانه هنوز خبر چندانی از تخریب آثار این استان بر اثر سیلاب به گوش ما نرسیده كه امیدواریم حقیقتا خبر تلخی در این زمینه نداشته باشیم. اما تا همین لحظه گفت‌وگوی ما با مدیران میراث خرمشهر و اندیمشك كه در مسیر رودهای خروشان دز و كارون هستند، حاكی از تهدیدات و خساراتی به آثار این مناطق است. سجاد پاك گهر، مدیر میراث خرمشهر دراین باره به جام‌جم گفت چهار بنای ثبت ملی شده در خرمشهر وجود دارد شامل ساختمان كنسول انگلیس (اواخر قاجار)، مسجد جامع خرمشهر و مسجد ولی عصر و موزه جنگ كه هیچ كدام دچار آسیب و تخریب نشده‌اند. یادمان‌های راهیان نور هم تاثیری از سیلاب نداشته‌اند. وی البته اضافه كرد دورتادور رودخانه كارون را كه از وسط خرمشهر می‌گذرد، با ایجاد سیل بند فعلا از خطر طغیان حفظ كرده‌اند.
روح‌ا... شاهرخیان، مدیر اداره میراث اندیمشك اما به ما گفت شهر باستانی لور كه كنار آبراهه است، این روزها در حال شسته و ویران شدن است.
به گفته وی، قلعه كوران هم كه یك اثر ثبت ملی شده است، در حال تخریب كامل است و پل ثبت ملی شده سیهه هم كه پیش از این ترمیم شده بود، اكنون مقداری آسیب دیده است.
به گفته مدیر اداره میراث اندیمشك، اما یك منطقه گردشگری در شهر چم گلك شهرستان اندیمشك یعنی پارك والفجر آنچنان تاسیسات و زیرساخت‌هایش دچار آسیب شده كه فعلا قابل استفاده نیست.