چند كتاب تكمیلی برای آموزش فعالان استارت‌آپی

چند كتاب تكمیلی برای آموزش فعالان استارت‌آپی


 پیش از تعطیلات نوروز، منابعی برای مطالعه بیشتر فعالان استارت‌آپ‌ها معرفی كردیم. این كتاب‌ها می‌تواننـــــد دنیـــای جدیـــدی را بــــه روی خوانندگانشان بگشایند. دنیای استارت‌آپی نسبت به سایر زمینه‌های كسب‌وكاری جدیدتر است و استفاده از تجربه دیگران می‌تواند برای حركت امن‌تر در مسیر رشد استارت‌آپ‌ها اثربخش باشد. كسب‌وكارهای استارت‌آپی با فراز‌و‌نشیب‌های بسیاری روبه‌رو‌است و با استفاده از كتاب‌ها خواهند توانست پیش‌بینی مناسبی از شرایط و موضوعات پیش‌رویشان به‌دست بیاورند.
پیش از تعطیلات نوروز، تعدادی از كتاب‌هایی كه كسب‌وكارهای استارت‌آپی باید بخوانند را معرفی كردیم تا تعطیلات را با مطالعه آنها سپری كنید. اما حالا و در آغاز سال نو، اگر هنوز سرتان خلوت باشد و فرصت مطالعه داشته باشید پیشنهاد می‌كنیم این كتاب‌ها را در فهرست مطالعات پیش روی خود
 بگنجانید:
 اجرای ناب (Running Lean) نوشته
اش مائوریا (Ash Maurya) كتابی عالی است برای آن‌كه دریابید چگونه یك ایده استارت‌آپی را به مرحله اجرا برسانید. ساختن یك محصول فقط بخشی از كار یك استارت‌آپ است و رساندن این محصول به مرحله اجرا و یافتن استراتژی‌های پاسخ‌ده، چرخه فعالیت كسب‌وكار را كامل می‌كند. این كه چه زمانی برای افزایش سرمایه مناسب است یا چه زمانی باید استارت‌آپ را كلا به چیز دیگری تبدیل كرد (Pivot) در این كتاب مورد بحث قرار گرفته است.
تفكر طراحی در كسب‌وكار (Designing for Growth: A Design Thinking Tool Kit for Managers) را جین لیدكا و تیم اگیلوی (Jeanne Liedtka and Tim Ogilvie) نوشته‌اند و به تشریح روش تفكر طراحی می‌پردازد. نویسندگان در این كتاب اشاره می‌كنند كه برای موفقیت یك كسب‌وكار لازم است مدیران از تفكر طراحی به عنوان یك روش پیش‌برنده استفاده كرده و پیاده‌سازی این روش را راهی تسریع‌كننده برای رشد معرفی می‌كنند.
 دیزاین و مدیریت آن (Design Management) عنوان كتابی از خانم برژیت بورژا دو موزوتا (Brigitte Borja de Mozota) است و به نقش دیزاین در انواع كسب‌وكار می‌پردازد. این‌كه دیزاین در چه عرصه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و چگونه می‌تواند بر رشد و موفقیت كسب‌وكارها موثر باشد را می‌توان با خواندن این كتاب شناخت. این كتاب با همكاری خود نویسنده به زبان فارسی برگردانده شده است و می‌توانید ابتدای كتاب مقدمه خانم دو موزوتا را با دستخط خودشان ببینید.
 خودباوری در خلاقیت (Creative Confidence: Unleashing the Creative Potential Within Us All) را دیوید و تام كلی (David and Tom Kelley) نوشته‌اند. دیوید بنیانگذار شركت آیدیو (IDEO) پس از مقابله با سرطان تصمیم می‌گیرد همراه برادرش كتابی درباره خلاقیت بنویسد. در این كتاب شرح داده می‌شود چرا خلاقیت منحصر به افراد خاصی نیست. محور موضوعی كتاب این حقیقت است كه همه خلاقند و فقط مهارت‌هایی برای فعال‌كردن آن نیاز دارند. در این كتاب به لزوم خلاق‌بودن مدیران كسب‌وكارها اشاره شده است و راه‌حل‌هایی برای بروز و پرورش این خلاقیت در كتاب پیدا می‌شود.