نسخه Pdf

مدال‌آوران معنویت

به مناسبت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن كریم ایران مروری بر حضور حرفه‌ای بانوان ایرانی در حفظ كل و قرائت كلام الهی داشته‌ایم

مدال‌آوران معنویت

گفت‌وگوی چاردیواری با بانوی روشندل ایرانی كه حافظ كل قرآن كریم است
زندگی بدون قرآن مثل نقاشی بدون رنگ است

حضور پرقدرت نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن كریم كه در هر سه دوره از استان‌هایی بوده اند كه جزو قطب‌های قرآنی به شمار نمی‌روند، از جلوه‌های خاص این رقابت‌ها است، چراكه نشان می‌دهد بانوان ایرانی بدون حمایت و زمینه‌های مساعد و صرفاً با علاقه‌مندی، همت و توكل به خدا در فعالیت‌های قرآنی خوش می‌درخشند، مثل «مریم شفیعی»، حافظ روشندل و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان.
قرآن را بدون معلم و كلاس و حتی داشتن قرآن به خط بریل! و صرفا با گوش دادن كاست‌های استاد «شهریار پرهیزگار» حفظ كرده است. می‌گوید از كودكی به حفظ قرآن علاقه‌مند بوده، اما پس از فراغت از تحصیل و طی یك سال موفق به حفظ كل قرآن شده است، به این صورت كه هر 12 روز یك جزء را حفظ كرده است.
از اهالی شریف و غیور شهرستان ایوان استان ایلام است، شهرستانی از مناطق محروم كشور كه دسترسی چندان به معلم و كلاس قرآن آن هم برای دختری با شرایط او وجود ندارد، اما نه محرومیت استان‌اش و نه نابینایی چشمانش مانع نشده، چشم جان به نورانیت قرآن باز نكند.
معتقد است معلولیت نه تنها محدودش نكرده بلكه با عنایت قرآن برایش فرصت‌ساز شده، می‌گوید: «خدا گر ز حكمت ببندد دری/ ز رحمت گشاید در دیگری.»
بی‌تردید هم همین طور است، گویا خدا همه قدرت چشمان را به گوش‌های مریم شفیعی داده تا فقط با شنیدن صوت دلنشین قرآن موفق به حفظ كل آن شود!
مسابقات بین‌المللی قرآن كریم ایران، دومین تجربه‌اش در میادین بین‌المللی است، سال گذشته هم در مسابقات بین‌المللی اردن شركت و رتبه سوم را از آن خود كرده است.
 معتقد است نورانیت قرآن در زندگی‌اش راهگشا بوده و سبب آرامش روحی، تقویت حافظه و تدبر در آیات برایم شده است. وی تاكید می‌كند: قرآن خود می‌فرماید: «هر مقدار برایتان میسر است قرآن بخوانید.»، چراكه قرآن آسان‌ترین و بهترین راه یادگیری و مصداق یادی است كه دل‌ها با آن آرام می‌گیرد. در زندگی شخصی‌ام هم انس با قرآن سبب شده كه من جایگاه ویژه‌ای در جامعه داشته باشم و معلولیتم سبب انزوا و محرومیتم نشود؛ اینها نیست مگر به مدد و نورانیت قرآن.
وی با بیان این‌كه سختی‌های رفت و آمد و شرایط خانوادگی به من فرصت حضور در كلاس‌ها و تربیت شاگرد را نمی‌دهد، تصریح كرد: البته این مسائل مانع حضورم در مسابقات مختلف و تحصیل در دانشگاه نشده، چنان كه من دارنده مدرك درجه 2 حفاظ معادل با كارشناسی ارشد هستم و در رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل كرده‌ام.
شفیعی در پاسخ به این سوال كه «آیا می‌تواند زندگی بدون قرآن را تصور كند؟»، تاكید می‌كند: زندگی بدون قرآن مثل نقاشی بدون رنگ است كه هیچ لطفی ندارد؛ لذا آرزو می‌كنم زنان كشورم مانوس با قرآن و در پناه آن باشند.

دختر دانش‌آموزی كه بهترین دوستش قرآن است
«زینب امین‌پور»، نماینده  ایران در  بخش دانش‌آموزی مسابقات بین‌المللی قرآن می‌گوید اصلا نمی‌تواند زندگی بدون کلام الهی را تصور كند. به‌رغم سن كم (17 سال) پخته صحبت می‌كند، انس دائمی‌اش با قرآن به كلامش فصاحت و به رفتارش وقاری خاص داده كه در نخستین برخورد متوجه‌اش می‌شوی. می‌گوید: قرآن بهترین دوست من در همه سال‌های نوجوانی بوده و هست و هرلحظه بودن با آن برای من خاطره است، چنان كه بسیاری از دوستان و همكلاسی‌‌‌هایم هم وقتی موفقیت‌های تحصیلی من را می‌دیدند، به مسیر حفظ وارد شدند. وی بیان می‌كند: توصیه دوستانه و خواهرانه من به همسالانم این است كه اگر قرآن را حفظ هم نمی‌كنید، به دیده دوست به قرآن نگاه كنید و با آن انس بگیرید، چراكه زندگی با قرآن تفاوتی بنیادین با زندگی بدون قرآن دارد.