نسخه Pdf

قرائت قرآن بانوان در ایران ممنوع است؟

قرائت قرآن بانوان در ایران ممنوع است؟

شاید این سوال پیش بیاید كه چرا مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان صرفا در بخش حفظ برگزار می‌شود و رشته قرائت در آن جایی ندارد؟
حامده نكوفال، رئیس كمیته سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم در این‌باره می‌گوید: تلاوت مجلسی یا همان تلاوت تحقیق قرآن به شیوه‌ای كه در ایران و نیز كشورهایی همچون مصر، عراق و افغانستان مرسوم است، نه دیگر كشورهای اسلامی نه‌تنها در بین بانوان بلكه در بین برادران هم جایگاهی ندارد و اهتمام آنها بیشتر بر حفظ قرآن است.
به گفته وی همین مساله باعث می‌شود تعداد شركت‌كنندگان و متقاضیان در رشته قرائت به حدنصاب لازم یعنی ده شركت‌كننده برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته قرائت نرسد. چنان كه در بخش دانش‌آموزی به‌دلیل آن‌كه نهایتا هشت شركت كننده استانداردهای لازم برای مسابقات بین‌المللی را داشتند، برگزاری رقابت در رشته قرائت منتفی شد.
نكوفال در پاسخ به این سوال كه آیا برگزاری مسابقات قرآنی بانوان در رشته قرائت با محدودیت‌های شرعی مواجهه است، تاكید كرد: خیر، چون مسابقات بانوان در محلی كاملا مجزا و با داوران خواهر قضاوت می‌شود و ما این رشته را در بخش كشوری داریم و خواهران توانمندی در آن شركت می‌كنند، لذا تنها مانع از برگزاری این رشته در مسابقات بین‌المللی، عدم نصاب شركت‌كنندگان است.