اشتباهات رایج  بیماران ارتودنسی

اشتباهات رایج بیماران ارتودنسی


اگر بخواهیم نقد رفتار بیماران ارتودنسی را از نگاه متخصصان ارتودنسی بررسی كنیم به چند مورد می‌توانیم اشاره بیشتری داشته باشیم:
 مهم‌ترین نكته در این زمینه، انتخاب دندانپزشك از سوی بیماران صرفا از طریق اینترنت و شبكه‌های اجتماعی است. در عین این‌كه وبگاه متخصصان و رتبه اینترنتی آنها می‌تواند معرف بخشی از تو انمندی‌های آنان باشد، ولی بیماران نباید صرفا براساس موارد درمان و معرفی شده، پزشك خود را انتخاب كنند، چرا كه در بعضی موارد نیز تبلیغات در عرصه خدمات سلامت جنبه گمراه كننده پیدا كرده است.
 یكی دیگر از خطاهای رایج بیماران، انتخاب یك طرح درمان از طرف خودشان و تحمیل آن به دندانپزشك است. به‌عنوان مثال به‌دلیل ترس از كشیدن یا جراحی فك، درمان صرفا ارتودنسی را به دندانپزشك متخصص، مصرانه پیشنهاد می‌دهند كه در بعضی موارد متخصصان به‌رغم میل باطنی می‌پذیرند كه با اصول حرفه‌ای منافات دارد.
 خطای دیگری كه بیماران در درمان‌های ارتودنسی باید مواظبت كنند، اصرار بر كوتاه شدن مدت درمان است. مدت درمان‌های ارتودنسی به‌طور متوسط یك تا سه سال است كه بعد از درمان نیز به مدت دو سه سال، پیگیری ثبات درمان توسط پزشك انجام می‌گیرد. به بیان دیگر، حوصله و صبوری از لوازم درمان موفق در ارتودنسی است.
 نكته دیگری كه بیماران باید به آن توجه كنند، این است كه بخش مهم درمان‌های ارتودنسی، شامل همكاری بیمار با متخصص مربوط می‌شود. این همكاری در قالب نظم در رفت و آمد، استفاده منظم از دستگاه‌ها و رعایت بهداشت و تنظیم رژیم معمول غذایی و روابط احترام‌آمیز و صمیمی خود را نشان می‌دهد.
 به‌عنوان آخرین نكته و براساس تجربه یادآور می‌شوم بیماران تا جایی که می توانند تصویر نهایی درمان خود را ابتدا به‌طور واضح با متخصصان در میان بگذارند. در حالی كه معمولا بیماران به جملات كلی مانند می‌خواهم زیبا بشوم یا دندان‌هایم مرتب شوند، اكتفا می‌كنند. در نهایت اینکه، خود را با الگوهای زیبایی سینما و تلویزیون یا هر گروه مرجع دیگری مقایسه نكنند. درمان هر شخصی متناسب با موقعیت و شكل فك و دندان و بافت نرم او طراحی می‌شود.