حمله سایبری

مسدود شدن صفحات فرماندهان ارشد سپاه از سوی اینستاگرام، شایعه فیلترینگ آن را داغ کرد

حمله سایبری

اینستاگرام حساب‌های منتسب به فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسدود كرد؛ هرچند در این بین صفحاتی كه ارتباطی با سپاه نداشته نیز از مسدود شدن بی‌بهره نماندند؛ برای مثال حساب كاربری حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه از جمله حساب‌‌هایی بود كه از سوی اینستاگرام مسدود شد. حالا باید دید طی روزهای آینده چه اتفاقاتی برای این شبکه‌‌ اجتماعی و طرفدارانش خواهد افتاد.

 پرده اول
دولت آمریكا 26 فروردین در بیانیه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یك گروه تروریستی معرفی كرد. این اقدام از سوی دولت دونالد ترامپ صورت گرفت و با موجی از واكنش‌ها در داخل و خارج از ایران همراه بود. آمریكایی‌ها گمان كردند با این اقدام اجماع داخلی و خارجی در محدود كردن فعالیت‌های سپاه به وجود خواهد آمد، ولی جدا از این‌كه در داخل كشور طیف‌های مختلف از سپاه پاسداران حمایت كردند و هشتگ «من‌هم سپاهی‌ام» را به یكی از پركابردترین‌های مجازی تبدیل كردند در خارج از كشور هم برخی از این تصمیم ابراز نگرانی كردند. نكته جالب توجه در این اقدام آمریكا علیه سپاه پاسداران این بود كه در روزهایی كه سپاه در كنار ارتش و نیروهای مردمی مشغول كمك‌رساندن به سیل‌زدگان بود این نهاد انقلابی به عنوان یك گروه تروریستی معرفی شد، در‌حالی كه گروه‌های تروریستی در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند ولی كسی به فكر تروریست معرفی كردن آنها نیست؛ علاوه بر این نقش سپاه در مبارزه با تروریسم در منقطه بركسی پوشیده نیست.
 پرده دوم
چند روز از ماجرای تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریكا نگذشته بود كه اینستاگرام حساب كاربری برخی چهره‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسدود كرد. سردار قاسم سلیمانی اولین چهره‌ای بود كه اینستاگرام صفحه‌اش را از دسترس خارج كرد. ساعاتی از اتفاق فوق نگذشته بود كه صفحه منتسب به سردار موسی كمالی، رئیس سرمایه نیروی انسانی ستاد كل نیروهای مسلح را مسدود كرد. دومینوی مسدودسازی‌ها ادامه داشت و سرلشكر جعفری فرمانده كل سپاه نیز صفحه‌اش در این شبكه اجتماعی مسدود شد و سردار سرلشكر باقری، رئیس ستاد كل نیروهای مسلح، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه، سردار علی فضلی، سردار محمدباقر قالیباف، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سرلشكر سیدیحیی رحیم‌صفوی، سردار سیدكمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور ناجا و ... از جمله چهره‌هایی بودند كه از سوی اینستاگرام مسدود شد.
صفحه منسوب به حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز صفحه‌ای بود كه بدون این‌كه روشن باشد از سوی اینستاگرام مسدود شد‌.
سخنگوی اینستاگرام این مسدودسازی‌ها را تایید كرد و در بیانیه‌ای كه این شبكه اجتماعی منتشر كرد، تصریح شد: «ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌كنیم. با مقامات دولتی مرتبط همكاری می‌كنیم تا اطمینان حاصل كنیم كه تعهدات قانونی‌مان، از جمله مربوط به تعیین سپاه (به عنوان سازمان تروریستی خارجی) را رعایت می‌كنیم.»
 پرده سوم
مسدودسازی‌ها از سوی اینستاگرام در حالی آغاز شده كه بهانه آنها تروریستی بودن یك نهاد نظامی در حال مبارزه با تروریسم است ولی همین شبكه اجتماعی هیچ برخوردی با صفحات گروهك‌های تروریستی فعال در سراسر دنیا نمی‌كند و آنها آزادانه مشغول ترویج آرا و نظرات خود هستند. برای مثال صفحاتی منسوب به گروهك منافقین كه ترورهای بسیاری در داخل ایران انجام داده و خون انسان‌های بی‌گناه بسیاری را بر زمین ریخته‌اند، آزادانه فعالیت می‌كنند و هیچ محدودیتی در مورد آنها اعمال نمی‌شود.
علاوه‌بر این باید یادآوری كرد كه این اقدام اینستاگرام حركتی خلاف جریان آزادانه اطلاعات است و با این اقدام ثابت شد كه گردش آزادانه اطلاعات یك شعار توخالی است كه از آن برای سوءاستفاده از كشورهای مستقل استفاده می‌شود.
طی چند روز اخیر كه مسدود شدن صفحات فرماندهان سپاه اوج گرفته گمانه‌زنی‌ها حول آینده این شبكه اجتماعی در ایران بالا گرفته و هركسی از ظن خود درباره این شبكه اجتماعی اظهارنظر می‌كند؛ اظهارنظرهایی كه برخی از آنها بوی شتاب‌زدگی می‌دهد و برخی نیز سعی می‌كنند با دعوت به عقلانیت فضا را برای تصمیم منطقی در قبال این شبكه اجتماعی فراهم كنند. دوباره بازار شایعات درباره فیلتر شدن اینستاگرام داغ شد و عده‌ای تاكید كردند كه فیلترینگ راه‌حل نیست.