شوك در تورین

حذف دور از انتظار یووه و رونالدو به دست جوانان هلندی

شوك در تورین

وقتی پرونده نقل و انتقالاتی یوونتوس در تابستان گذشته بسته شد و مدیران این تیم توانسته بودند یک شاه ماهی همچون كریس رونالدو را صید كنند، همه روی یك گزینه اجماع داشتند. مدیران یووه با خریدهای تابستانی خود حدود 341 میلیون یورو هزینه كردند تا روی ناكامی‌شان در لیگ قهرمانان خط قرمز بكشند و بعد از سال‌ها در اروپا به مقامی برسند. در واقع دلیل اصلی پروژه آوردن رونالدو به تورین هم اضافه كردن همین جام به ویترین افتخارات بیانكونری‌ها بود. اما كمتر كسی تصور می‌كرد این رویا به دست تیمی یكدست و جوان همچون آژاكس از بین برود.
به همین دلیل است كه روزنامه ایتالیا و جهان باخت و حذف یووه از این مسابقات را كاملا دور از انتظار توصیف كردند. روزنامه ایتالیایی لا گازتا با تیتر «بدترین سقوط» به این بازی واكنش نشان داد و نوشت: آژاكس از لحاظ فیزیكی تیم برتر بود و با كاپیتان ۱۹ ساله‌اش توانست نتیجه لازم را كسب كند. یوونتوس برخلاف انتظار ناامیدكننده ظاهر شد و فاصله زیادی با تیمی داشت كه یك ماه پیش اتلتیكو مادرید را حذف كرد. یوونتوس یك شب نحس را گذراند و حتی می‌توانست بیشتر از این هم گل بخورد. رونالدو گل فوق‌العاده‌اش را به ثمر رساند اما خیلی تنها بود. به نظر می‌رسید یوونتوس برای این شب بزرگ آماده نبود.
توتو اسپورت دیگر روزنامه ایتالیایی نیز در گزارش دیروز خود به این موضوع اشاره كرد كه رونالدو برای پیروزی در این بازی كافی نبود. این روزنامه در ادامه نوشت: اگریووه سال گذشته با آن شرایط در سانتیاگو برنابئو از لیگ قهرمانان حذف شد این بار همه چیز فرق می‌كرد. آژاكس با شایستگی این تیم را كنار زد. كوریره دلو اسپورت هم در تحلیل بازی یووه مقابل آژاكس نوشت: روش بازی یوونتوس شاید پیش از ستاره پرتغالی خوب بوده است اما در این شب پادشاه لیگ قهرمانان را تنبیه كرد. روزنامه آرژانتینی اوله هم با تیتر «خداحافظ رونالدو» گفت: آژاكس عملكرد خیره‌كننده دیگری را در لیگ قهرمانان به نمایش گذاشت و به پادشاهی رونالدو در این بازی‌ها پایان داد.
در این میان، روزنامه آلمانی اشپیگل هم تحلیل جالبی نسبت به موفقیت آژاكس داشت. اشپیگل می‌گوید اریك تن هاگ، سرمربی فعلی آژاكس كه از سال 2013 تا 2015 در آلمان مربی‌گری كرده، ایده‌های زیادی از سبك فوتبال آلمانی را با خود به آژاكس منتقل كرده است. این روزنامه آلمانی در بخش دیگری به این موضوع اشاره می‌كند كه آژاكس بار دیگر ستاره‌هایی پرورش داده كه تبدیل به فوتبالیست‌هایی در كلاس جهانی شده‌اند.
از سوی دیگر، این حذف به معنای خداحافظی رسمی رونالدو با عناوین فردی سال 2019 به خصوص توپ طلا نیز بود. رونالدویی كه با قراردادی چهار ساله، تابستان سال گذشته از رئال راهی یووه شد، فتح ششمین عنوان قهرمانی خود در لیگ قهرمانان و برابری با ركورد اسطوره رئال، پاكو خنتو را هدف قرار داده بود، می‌دانست كه با كسب این عنوان، مسیرش برای دستیابی به توپ طلای ششم نیز هموار خواهد شد؛ اما حالا باید امیدوار باشد كه بارسا در نیمه‌نهایی حذف شود تا بلكه دست مسی نیز از توپ طلا كوتاه بماند.
داستان این مسی تمام نشدنی
بسیاری به این مساله عادت كرده‌اند كه بعد از هر بازی بارسا و كسب یك پیروزی دیگر برای آبی اناری پوشان، تمام نگاه‌ها و صحبت‌ها به سمت یك نفر باشد: لیونل مسی. وقتی بازی رفت مرحله یك‌چهارم بین بارسا و منچستر هفته پیش به اتمام رسید، خیلی به این مساله اشاره داشتند كه مسی در اولدترافورد به هیچ وجه شباهتی به مسی چند وقت اخیر نداشته است. اما اعجوبه آرژانتینی كمتر از یك هفته به منتقدانش اجازه داد تا در مورد او بنویسند و حرف بزنند. بعد از باخت 3 بر صفر سه‌شنبه‌شب منچستر مقابل بارسا در نیوكمپ، دوباره این عادت قدیمی تكرار شد و از بازیكنان حریف گرفته تا رسانه‌های انگلیسی به تمجید از مسی پرداختند.
در همین راستا، ارنستو والورده سرمربی اسپانیایی بارسا در مورد ستاره آرژانتینی تیمش گفت: مسی همیشه در همه بازی‌ها خود را نشان می‌دهد. نه تنها در موقعیت‌های حساس بلكه در مجموع بازی این چنین است. او گلزنی می‌كند و حمله تیم ما را ساپورت می‌كرد. برخی اوقات توقف‌ناپذیر است.
رسانه‌های انگلیسی نیز به تمجید مسی و تیم بارسا پرداختند. در همین راستا، روزنامه دیلی میل با این تیتر كه «بارسا در كلاسی متفاوت»، به این موضوع اشاره كرد كه شاگردان سولسشر در نیوكمپ اسفناك بازی كردند و توسط مسی و رفقا تحقیر شدند. دیلی‌اكسپرس هم نوشت كه در چنین بازی‌هایی فقط باید كار را به مسی بسپارید تا به پیروزی برسید. میرر، دیگر روزنامه انگلیسی عكس یك خود را به صحنه گل دوم بارسا روی اشتباه وحشتناك دخیا اختصاص داد و نوشت كه پسران سولسشر به واسطه اشتباه دروازه‌بان اسپانیایی شیاطین سرخ و البته مهارت مسی، با این جام هم خداحافظی كردند.
بازی‌های مرحله برگشت لیگ اروپا/ یك چهارم نهایی
پنجشنبه 29 فروردین
ناپولی - آرسنال (23:30)
( نتیجه بازی رفت: آرسنال 2 - ناپولی صفر )
فرانكفورت - بنفیكا (23:30)
(نتیجه بازی رفت: بنفیكا 4 - فرانكفورت 2)
چلسی - اسلاویا پراگ (23:30)
(نتیجه بازی رفت: چلسی 1 - اسلاویا پراگ صفر)
والنسیا- ویارئال (23:30)
( نتیجه بازی رفت: ویارئال 1- والنسیا 3 )