كمك‌ها نباید فروكش كند

گفت‌وگو با الهام پاوه‌نژاد درباره پویش لباس مهربانی برای سیل‌زده‌ها

كمك‌ها نباید فروكش كند

 زمان جنگ، نام برخی از شهرها و روستاهای جنوب به گوش مردم رسید كه تا آن زمان اصلا نمی‌‌دانستند، چنین جاهایی در ایران وجود دارد. مثلا ما كه نیشابور زندگی می‌كردیم، نام‌هایی مانند سوسنگرد و بستان و... برایمان تاز‌گی داشت، پیش از جنگ برای ما خوزستان خلاصه شده بود در اهواز و آبادان و خرمشهر. جنگزده‌‌ها كه به نیشابور آمدند و در اردوگاه‌‌‌ها مستقر شدند با خودشان آدابی را به شهر ما آوردند كه باز هم برای ما عجیب بود اما ما آنها را پذیرفتیم و دوستشان داشتیم. مادرم می‌گفت اینها عربند و رسم و رسومات زندگیشان با ما فرق دارد. اما ما همه جنوبی‌هایی كه به شهرمان آمده بودند را دوست داشتیم با همه رسم و رسوماتشان.
حالا باز هم نام خوزستان بر سر زبان‌ها افتاده است و نام‌هایی از این خطه می‌شنویم كه برایمان شاید تاز‌گی دارد، سیل آمد و مناطقی را جلوی چشممان گذاشت كه بیشتر ما قبل از آن نمی‌دانستیم، خوزستان این روستاها و شهرها را هم دارد. یكی از آنها روستایی است به‌نام « عین‌دو». مردمش آنقدر خوب و مصمم دست خالی مقابل سیل ایستادند كه عكس و فیلم‌شان دست به دست در شبكه‌های اجتماعی چرخید و حالا بیشتر مردم ایران می‌دانند كه «عین دو» كجاست و می‌دانند كه مردم این روستا حال و روز خوبی ندارند.
سیل فروكش كرده و مردم در كمپ‌ها مستقر شده‌اند.برخی هم به خانه اقوامشان در همان اهواز و خوزستان رفته‌اند اما شهرها و روستاهای خوزستان كه درگیر سیل شدند، روزگار خوبی ندارند و مردم باید حواسشان به مردم عین دو و دهلاویه و ... باشد.
هوا رو به گرمی است و خوزستان دارد به روزهای تفت دیده و داغ نزدیك می‌شود حشرات با نیش‌های تیزشان به جان مردم این منطقه افتاده‌اند و مسؤولان و نهاد‌های مردمی زنگ خطر بیماری‌های پوستی و گوارشی را به صدا درآورده‌اند. واقعیت این است كه مردم سیل‌زده نباید فراموش شوند.
نباید به حال خودشان رها شوند و ما بگوییم حالا كه سیل فروكش كرده، بروند دنبال وام‌ها و كمك‌های دولتی و خانه و زندگی‌شان را بسازند. خطر بیماری بیخ گوش مردم سیل‌زده است و ما نباید رهایشان كنیم به حال خودشان كه بروند و روزگار خراب شده‌شان را بسازند. لباس، دارو و لوازم بهداشتی از مهم‌ترین اقلامی است كه باید به سیل‌زده‌ها به‌خصوص سیل‌زده‌های خوزستانی برسد. غذا و آب گویا به اندازه كافی هست اما سیل كه خانه‌خرابشان كرده، لباس‌هایشان را هم برده و آنها این روزها بیشتر از هر زمان دیگر به لباس نیاز دارند.
این نیاز باعث شده كه خانه تئاتر و اهالی تئاتر دست به كار شوند و پویشی راه‌اندازی كنند به نام پویش لباس مهربانی. شهرام گیل‌آباد كه مدیر خانه تئاتر است از هنرمندان دعوت كرده و مدیریت این پویش را به الهام پاوه‌نژاد سپرده و این بازیگر و كارگردان هم حرفه‌ای‌های خودش را دعوت كرده تا كمك كنند و نتیجه این شده كه امروز، فردا و روز شنبه از ساعت 10 تا 19 تئاتری‌ها در محل خانه‌شان به آدرس خیابان نجات‌اللهی، ابتدای خیابان سمیه، پلاك 260، منتظر مردم هستند تا برای سیل‌زد‌ه‌ها لباس و لوازم بهداشتی بیاورند تا هرچه زودتر به دست آنها برسد.
بحران لباس در مناطق سیل‌زده
الهام پاوه‌نژاد در توضیح پویش لباس مهربانی می‌گوید، چند نفر از اهالی تئاتر از جمله آقایان كوشكی و گیل‌آبادی كه اصالتا لرستانی هستند و به مناطق سیل‌زده رفته‌اند، نیازهای اكنون این مناطق را می‌شناسند و حالا همه می‌دانیم كه لباس و لوازم بهداشتی در اولویت است. تمركزمان را روی لباس گذاشتیم تا بتوانیم نیازهای اولیه مردم سیل‌زده را زودتر جمع‌آ‌وری و ارسال كنیم. كاروان كمك‌ها روز یكشنبه به لرستان می‌رود و از آنجا از طریق امدادرسان‌ها به مناطق مختلف می‌رود. شمال كشور، از نظر امدادرسانی و كمك‌هایی كه دریافت كرده‌اند از مردم لرستان و خوزستان جلوترند و شرایط بهتری دارند. اما شرایط خوزستان بحرانی است. شنیده‌ایم در منطقه عین دو مردم نیازهای اولیه را هم ندارند.
پاوه‌نژاد به نیاز‌های خانم‌های سیل‌زده هم اشاره كرده و تاكید می‌كند كه به پماد‌های ضد قارچ و لباس زیر نیاز شدید است.
پماد كالاندولا كه بعد از گزش حشرات و اگزما استفاده می‌شود یكی از نیازهای فوری است.
خوزستان و لرستان گرم است و هوا رو به داغی می‌رود به همین دلیل از مردم درخواست می‌كنیم لباس‌هایی كه اهدا می‌كنند حتما نو و نخی باشد چون در مناطق گرم لباس‌های پلاستیكی آزاردهنده است.
امیدواریم خانه‌تئاتر‌های استان‌های دیگر هم این پویش را ادامه دهند و هنرمندان و اهالی تئاتر همه كشور، آستین بالا زده و كمك‌های استان‌‌‌ها و شهرهای خود ( به‌خصوص لباس و لوازم بهداشتی) را جمع‌آوری كرده و به مناطق سیل‌زده ارسال كنند.