روزانه 5 كار برای یك هدف

روزانه 5 كار برای یك هدف


 جك كنفلید، نویسنده و سخنران است. بخشی از كتاب‌های پرفروش خودیاری و توسعه فردی در جهان را هم نوشته است. كتاب معروف «سوپ جوجه برای روح» را هم نوشته كه به بیش از 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده و فروش آن از ده میلیون نسخه در سطح جهان هم گذشته است، اما داستان موفقیت این كتاب چطور بود؟ خوشبختانه كنفیلد، این راز را در كتاب «اصول موفقیت» خود با ما در میان گذاشته؛ تجربه موفقی كه در هر فضا و اقلیمی می‌تواند تكرار شود؛ چرا كه تجربه‌های موفق اساسا حد و مرز و جغرافیا نمی‌شناسند.
 یك هدف بزرگ
جك تعریف می‌كند موقعی كه كتاب «سوپ جوجه برای روح» را نوشتند، خیلی دوست داشتند كه آن را به یكی از پرفروش‌ترین كتاب‌های نیویورك‌تایمز تبدیل كنند. در نتیجه شروع به مطالعه كردند. با دیگر نویسندگان كتاب‌های موفق هم صحبت كردند. كتاب‌هایی كه درباره بازاریابی كتاب نوشته شده بود را مطالعه كردند. با چند مشاور بازاریابی فرهنگی هم نشست‌ و برخاست كردند. كلی اطلاعات به دست آوردند كه نمی‌دانستند باید با آنها چه كار كنند. تا این‌كه یكی از افرادی كه با او مشاوره كردند، حرف جالبی را با آنها در میان گذاشت: چنانچه درخت تنومندی در پیش داشته باشید، هر بار كه سراغش می‌روید اگر با تبرتان سه ضربه به آن بزنید، هرچقدر هم كه این درخت تنومند باشد، سرانجام تسلیم شده و سقوط خواهد كرد.
 این مسیر نسبتا سخت
اتفاقی كه باید، افتاد. كنفیلد طبق این توصیه، قانون پنج را طراحی كرد. او طبق این قانون، هر روز باید پنج كار برای نزدیك شدن به هدف‌شان انجام می‌داد. هدف‌شان چه بود؟ پرفروش‌ترین شدن كتاب سوپ روح برای جوجه. اما این‌كارها چه بودند؟ او می‌گوید گاهی روزانه در پنج مصاحبه با موضوع كتابش شركت می‌كرد؛ مصاحبه‌هایی كه گاهی ساعت 3 نیمه شب در رادیو بودند. یا روزانه برای پنج نفر از بزرگان و نخبگان و قضات و افراد شاخص و سردبیران، پنج نسخه از كتابش را می‌فرستاد. یا در پنج رویداد شركت كرده و برای حداقل پنج نفر درباره كتاب صحبت می‌كرد. حتی روزانه پنج بخش از كتاب را روی كاغذ چاپ كرده و پخش می‌كرد و می‌نوشت كه ادامه این داستان‌ها در كتاب آنها موجود است.بعد از دو سال، كتاب آنها پرفروش‌ترین و به بیش از 40 زبان زنده دنیا ترجمه شد. البته جك اشاره می‌كند كه در پایان سال اول و با این راهی كه در پیش گرفته بودند، كتاب آنها جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورك‌تایمز قرار گرفت. اما در پایان سال دوم، همه چیز بیشتر شبیه معجزه بود؛ یك اتفاق باورنكردنی.چه هدفی در زندگی‌تان دارید؟ هر هدفی كه باشد، این قانون به عملی شدن آن می‌تواند كمك بسیاری كند. مثلا می‌خواهید روابط خانوادگی‌تان را ترمیم كنید؟ روزانه پنج كار انجام بدهید؛ پنج لبخند، پنج سورپرایز، پنج نكته درباره بهبود روابط زناشویی و خانوادگی و... . این موارد، می‌تواند تركیبی از این كارها و فعالیت‌ها نيز باشد.