عصر جدید صدا

عصر جدید صدا

دیروز استودیو یك ساختمان شهدای رادیو مملو از شور و نشاط رادیویی‌ها بود، زیرا این استودیو میزبان مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا بود و رادیویی‌ها در كنار هم و با حضور مهمانان خارجی از كشورهای مختلف این مراسم را جشن گرفتند. نكته قابل تامل این بود که رادیویی‌ها بعد از وقفه چند ساله شاهد برپایی چهاردهمین دوره جشنواره رادیو بودند و همین باعث شده بود دقایقی قبل از شروع مراسم، جلوی در ورودی بایستند و منتظر باشند. بعد از باز شدن در سالن همه وارد شدند و روی صندلی‌ها نشستند. روی سن پرچم كشورهای مختلف كه در این دوره از جشنواره حضور داشتند در كنار پرچم ایران خودنمایی می‌كرد. فاطمه آل‌عباس، گوینده با سابقه ادوات رادیو كه جزو گویندگان بسیار پر انرژی رادیو محسوب می‌شود، همچون دوره‌های قبل، اجرای مراسم افتتاحیه جشنواره رادیو را به عهده داشت و نكته قابل تامل این بود كه احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن در این مراسم قرآن كریم را قرائت كرد كه از استادان بین‌المللی در این حوزه است. همچنین در بخشی از این مراسم دكتر حمید شاه‌آبادی، معاون صدا سخنرانی كرد و از رادیو به عنوان یك رسانه خردگرا نام برد كه از دیرباز خانه فرهیختگان بوده است.

به گزارش جام‌جم، دكتر حمید شاه‌آبادی در این مراسم با اشاره به این‌كه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رایو و ششمین اجلاس جهانی صدا را در شرایطی آغاز می‌كنیم كه بخش‌های وسیعی از سرزمین‌ پهناورمان دچار حادثه سیل شده و جمع كثیری از هم میهنان‌مان را بی‌خانمان كرده، گفت: اما همین حادثه غمناك موجب شد تا صحنه‌های تابناك و درخشنده‌ای از مشاركت و همدلی مردممان را شاهد باشیم و یك‌بار دیگر با فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی‌مان به دنیا فخر بفروشیم كه چنین مردمانی داریم. مردمانی كه جلوه‌گری ایثار و نوع دوستی‌شان حد و مرز نمی‌شناسد و ما افتخار خدمتگزاری به آنان را داریم.
رادیو، خانه فرهیختگان است
شاه‌آبادی با اشاره به نقش رادیو در تاریخ 40 ساله انقلاب بیان كرد: رادیو به عنوان یك رسانه خردگرا از دیرباز خانه فرهیختگان بوده است، به‌گونه‌ای كه حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز كه حكومت طاغوت سعی در بهره‌برداری از آن به نفع اهداف خود داشت اندیشمندان صاحب‌نامی همچون استاد شهید مطهری و مهدی اخوان‌ثالث در آن قلم می‌زدند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی رادیو به پایگاه مهمی برای معرفی و ترویج فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی تبدیل شد و توانست نقش بی‌بدیلی را در تمامی عرصه‌ها و فراز و نشیب‌های 40 ‌ساله ایفا كند. رادیو اینك افتخار می‌كند با 16 شبكه سراسری و ملی و ده‌ها شبكه استانی بر قله رفیعی ایستاده و حضوری موثر در تمامی عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و هنری دارد. با نگاه به گذشته افتخارآمیز رادیو به خود می‌بالیم كه این رسانه گرم و صمیمی، همواره خانه نویسندگان، گویندگان و فرهیختگانی همچون استاد جلال‌الدین همایی و قیصر امین‌پور بوده و اینك از حضور پیشكسوتان ارجمندی كه پشتوانه معنوی آن هستند بهره می‌برد.
جشنواره چهاردهم
 سنگ محك برنامه‎سازان

معاون صدای رسانه ملی درباره كاركرد این جشنواره افزود: جشنواره چهاردهم عرصه رقابت تنگاتنگ میان برنامه‌سازان امروز رادیوست كه در آوردگاه رسانه‌ای، خود را در تراز جهانی عرضه می‌كنند و داشته‌های خویش را محك می‌زنند. نسل جوان رادیو در كنار چهره‌های باتجربه آن، امروز با امیدآفرینی و ترویج روحیه نشاط، شادی و بهجت را در خانه مردم ایران به ارمغان می‌آورند و با استفاده از قالب‌ها و ساختارهای نو و با بهره‌مندی از تمام تكنیك‌های روز دنیا، رادیو را به رسانه‌ای تاثیرگذار در سبك زندگی مردم ایران تبدیل كرده‌اند.
رادیو یعنی صدای صمیمی لحظه‌ها
او ادامه داد: در زمانه‌ای كه با گسترش فضای مجازی و رسانه‌های موازی، سخن از افول رادیو به میان می‌آید، رادیوی ایران با 2/40 درصد شنونده و با میانگین یك‌ساعت و 56 دقیقه در روز، از استقبال قابل‌توجهی برخوردار است. اما همه این افتخارات ارزشمند تنها بخشی از ظرفیت رادیوی میهن‌مان است. صدای جمهوری اسلامی ایران در آغاز گام دوم انقلاب و در دهه پیش رو باید افق‌های نویی را بشكافد. امروز رادیو، یعنی صدای صمیمی لحظه‌ها، یعنی همگام و همراه مخاطب، یعنی رسانه‌ای كه نیاز مخاطب خویش را می‌شناسد و با طرح دیدگاه‌های خلاقانه و با بهره‌مندی از هنر برنامه‌سازی جذاب و نوین، تمركز خویش را بر تقویت قدرت تفكر و خلاقیت مخاطب قرار می‌دهد.
شاه‌آبادی تصریح كرد: در این میدان نابرابر كه از یك‌سو شاهد تولید انبوه و لجام‌گسیخته محتوا هستیم و از سوی دیگر با تنوع درگاه‌های انتشار مواجهیم، فقط آثاری در حافظه ملت باقی خواهد ماند كه از پشتوانه فكری، توثیق و اتقان برخوردار باشند و كرامت مخاطب را حفظ كند و تكریم مخاطب به آن است كه با او نه در مقام یك شنونده منفعل كه در مقام یك شنونده كنش‌گر روبه‌رو شویم. معاون صدا اضافه كرد: تولیدات رسانه‌ای امروز رادیو صرفا تولیدات سرگرم‌كننده نیست، بلكه رادیو به عنوان صدای صمیمی لحظه‌ها، رسانه‌ای آموزنده و آرامش‌بخش و امیدآفرین است كه باید بر عنصر اندیشیدن تكیه كند، رسانه‌ای كه می‌تواند و باید با تولید برنامه‌های تعاملی به افزایش درك شناختی مخاطب كمك كند و روحیه تفكر و ارتقای باورها را جایگزین تقلید كوركورانه كند. ششمین اجلاس جهانی صدا با طرح شش شاخه اصلی بستر پژوهشی این حركت «اندیشه‌محور» را فراهم كرد و مایه خرسندی است كه صاحب‌نظران و اندیشمندان با مشاركت فعال خود زمینه را برای تحقق این امر فراهم ساختند.
روی دیگر سكه
شاه‌آبادی بیان كرد: روی دیگر سكه اما در دهه پیش‌رو ارتقای تكنولوژی و فناوری‌های نوین است. باید اذعان كنیم كه در این حوزه سنگرهای فتح‌‌نشده بسیاری پیش روی صدای جمهوری اسلامی است رادیو در عصر شبكه در عصر فناوری‌های دیجیتال از موقعیت ممتاز و منحصربه‌فردی برخوردار است كه می‌تواند پنجره جدیدی پیش روی این رسانه بگشاید و در این باب سخن بسیار است كه آن را به فرصت دیگری موكول می‌كنیم. وی در پایان گفت: امیدوارم این جشنواره كه پس از ده ماه برنامه‌ریزی و تلاش هم‌اینك كار خود را آغاز می‌كند با برگزاری كارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی و با استفاده از اساتید ارجمند داخلی و خارجی بتواند هم در حوزه محتوا و هم در حوزه فناوری دستاوردهای قابل‌قبولی را به‌همراه داشته باشد و آغازگر فصلی نو در این حوزه‌ها باشد.ادامه در صفحه 6