نگاه بین‌المللی با هدف اقتدار ملی 

گفت‌وگو با یکی از همکاران شهید فخری‌زاده:

نگاه بین‌المللی با هدف اقتدار ملی 

دستاوردهای هسته‌ای ایران، کشورهای سلطه‌گر و انحصارطلب را بر آن داشت تا فشارهای مضاعف سیاسی و اقتصادی کلانی را به نظام جمهوری اسلامی ایران وارد کنند تا به این ترتیب پیشرفت‌های این عرصه متوقف شود.

تلاش بی‌وقفه دانشمندان ایرانی اما انگیزه دو چندانی را به ملت ایران داد تا در مقابل تهدیدها و تحریم‌ها تسلیم نشوند و برای چندمین بار دشمنان قسم‌خورده ایران مقتدر را دچار خسران و ناکامی کنند. مجاهدت‌های شبانه‌روزی دانشمندانی همچون شهید محسن فخری‌زاده به این اقدامات شتاب داد و همین امر زمینه کارشکنی کشورهای غربی را فراهم کرد؛ زیرا آنها دیدند جوانان نخبه ایرانی با اتکا به توان داخلی تحقیقات خود در حوزه طراحی، ساخت و بهره‌وری صنایع هسته‌ای را به سرانجام رسانده‌اند.
شهید محسن فخری‌زاده که از ایشان به عنوان پدر علم هسته‌ای ایران یاد می‌کنند، با مدیریت منحصر به فرد خویش توانست علم و عمل را به هم پیوند زده و پروژه‌های متعددی را برای محافل علمی و کارگاهی کشور مهیا کند تا منافع ملی ما در حوزه دفاعی با نگاه به ظرفیت‌های داخلی تامین شود. شکی نیست در مناسبات بین‌المللی دنیای معاصر برخورداری از ابزارهای دفاعی نقشی بی‌بدیل در سربلندی کشور دارد. 
(ش.زارع) از همکاران این شهید سرافراز می‌گوید: اگر بخواهیم درباره نگاه ملی شهید محسن فخری‌زاده به موضوعات صحبت کنیم، همین کافی است که بگوییم ایشان نگاه بین‌المللی با هدف اقتدار ملی داشتند و این خصوصیت مسلما به دلیل افق نگاه ایشان بود و از راهبردی بودن تفکرات ایشان نشات می‌گرفت. 

صحبت کردن درباره شهید دکتر محسن فخری‌زاده واقعا قلب انسان را به درد می‌آورد. زندگی ایشان با توجه به مشکلاتی که در این مسیر با آن دست و پنجه نرم کردند، نمای واضحی از یک جهاد واقعی علمی بود. با وجود این اولین چیزی که با شنیدن نامشان به ذهن انسان خطور می‌کند، چهره بسیار آرام و نورانی ایشان است که همواره تبسم شیرینی بر لبانش نقش بسته بود. به اندازه آرامشی که در چهره ایشان جلوه‌گر بود درون‌شان نیز به همان میزان و چه بسا بیشتر از آن آرام بود. 
 امتحانی برای فخری‌زاده
مستمع بسیار صبوری بودند و وقتی کسی با ایشان صحبت می‌کرد، با تفکر و تمرکز بر حرف‌هایش گوش می‌دادند. همان‌طور که می‌دانیم در قرآن به کرات به این مسأله اشاره شده‌است که خداوند شما را دوست دارد و می‌خواهد با شما عشق بازی کند حتما شما را امتحان می‌کند و دوست دارد با این امتحان به لحاظ درونی بزرگ و به خداوند نزدیک شوید. یکی از این امتحانات قرار دادن شما در شرایط سخت و مشکلات است و شهید دکتر محسن فخری‌زاده برای این منظور انتخاب و امتحان شد.
همان‌طور که می‌دانیم اجرای کارهای پژوهشی در کشور ما با محدودیت‌های مالی و موانع دیگری مواجه است و همین امر بر دشواری کار می‌افزاید. این‌که بتوانید منابع کارهای تحقیقاتی را تامین و نظر بالادستی‌ها را جلب کنید و پاسخگو هم باشید، کاری بود که خداوند به شهید فخری‌زاده سپرده بود و ایشان به لطف خداوند از این آزمون سربلند بیرون آمدند. مطالعات عمیق کلام‌ا... مجید، انس با قرآن و مطالعات فلسفی و ادبیات وسعت زیادی به وجود شهید فخری‌زاده بخشیده و از ایشان مدیری با سعه صدر فراوان ساخته‌بود و سبب شده‌بود اطرافیان اعتقاد قلبی عمیقی به این دانشمند فرهیخته پیدا کنند.
مطمئن باشید که شهید فخری‌زاده همواره پیروز میدان‌هاست. از آنجا که ایشان به اهمیت کارهای پژوهشی واقف بودند و می‌دانستند که آینده مملکت با وجود زیرساخت‌های تحقیقاتی استوار می‌ماند پس اهمیت زیادی برای منابع انسانی مرتبط قائل بودند و حفظ منابع انسانی نخبه و ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی از دغدغه‌های جدی ایشان در این عرصه بود. به یاد دارم ایشان هر ساله در ایام فروردین ماه که زمان آغاز سال کاری جدید، درباره قرآن و حضرت حافظ صحبت می‌کردند و نکاتی را از مصحف شریف و اشعار حافظ می‌گفتند که می‌توانست سرلوحه کارها قرار گیرد و مشکل‌گشا باشد. در حالی که آن زمان همه انتظار داشتند ایشان درباره مسائل کاری صحبت کند و این موضوع از افق دید و عمق وجودی ایشان حکایت داشت. 
تواضع شهید 
وقتی شهید فخری‌زاده می‌خواستند درباره رهبر معظم انقلاب صحبت کنند، آن‌قدر متواضعانه سخن می‌گفتند که گویی در محضر حضرت آقا صحبت می‌کنند. همه دغدغه ایشان این بود با انجام کارهای اقتدارآفرین قلب نازنین مقام رهبری را شاد کنند. ایشان انسان وارسته و کاملی بودند و معلوم بود که راه‌های رسیدن به خداوند را پله پله طی می‌کند. انسان با نگاه عمیق به رفتار، کردار و گفتار شهید فخری‌زاده ناخودآگاه یاد کتاب پله پله تا ملاقات خدا نوشته دکتر عبدالحسین زرین‌کوب می‌افتد و همان‌طور که این حرکت به سوی ملاقات خداوند را در ایشان می‌دیدم، این جمله نیز همیشه بر زبانشان جاری بود که «جز شهادت هیچ راهی برای عبور از مشکلات این دنیا وجود ندارد.» 
نگاه بین‌المللی با هدف اقتدار ملی
اگر بخواهیم درباره نگاه ملی ایشان به موضوعات صحبت کنیم، همین کافی است که بگوییم ایشان نگاه بین‌المللی با هدف اقتدار ملی داشتند و این خصوصیت مسلما به دلیل افق نگاه ایشان بود و از راهبردی بودن تفکرات ایشان نشات می‌گرفت.
شهید فخری‌زاده مطلقا فردی تک‌بعدی نبود و ضمن علاقه و تبحر در قرآن، ادبیات، فلسفه و انجام کارهای جدید در حوزه علوم نوین، به ورزش هم علاقه‌مند بودند. شهید دکتر محسن فخری‌زاده علاقه زیادی به فوتسال داشتند. به یاد دارم از سال 1382 به بعد که من نیز در تیم فوتسال مجموعه بازی می‌کردم، ایشان به صورت کامل حضور داشتند و دروازه‌بانی بسیار جسور و نترس بودند. صحبت‌های خود را با این دعا جمع‌بندی می‌کنم و به دوستان عزیزم این مطلب را می‌گویم که می‌توانیم پیرو راه ایشان باشیم. دوست دارم به سبک امام سجاد(ع) که در صحیفه سجادیه ابتدا با سبک خاص خود با خداوند درد دل می‌کنند و با درود بر محمد و آل او، خواسته خود را مطرح می‌کنند ما هم به همان سبک و سیاق از خداوند متعال می‌خواهیم بر محمد و آل او درود بفرستد و ما را از سربازان واقعی این انقلاب و از ادامه‌دهندگان راه شهدا قرار دهد.