نسخه Pdf

تیزبین در حد نانو

تیزبین در حد نانو

فناوری نانو ازجمله علوم مرتبط با فیزیک و مهندسی است که امروزه به طور گسترده‌ای در زندگی روزمره کاربرد دارد و برای طیف وسیعی از افراد قابل لمس است.

درحقیقت مواد در مقیاس نانومتری خواص وویژگی‌های متفاوتی ازخود نشان می‌دهد؛ مقیاس نانومتری یعنی ابعاد ذره به کوچکی یک میلیاردم متر برسد و همین موضوع باعث می‌شود تا با میکروسکوپ‌های معمولی نتوانیم ذرات نانومتری را مشاهده کنیم. برای دیدن این ذرات باید از میکروسکوپ‌های بسیار قدرتمندی مانند میکروسکوپ نیروی اتمی یا میکروسکوپ الکترون عبوری استفاده کرد؛ فناوری‌ای که فقط در برخی کشورهای پیشرفته تولید می‌شود و حالا با تلاش فناوران ایرانی این دومیکروسکوپ از اصلی‌ترین تولیدات شرکت دانش‌بنیان«آرا پژوهش» است. این شرکت دانش‌بنیان درسال۱۳۷۸ با هدف ارائه پیشرفته‌ترین تجهیزات فناوری نانو تاسیس شده است و اکنون از شرکت‌های پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود. مهندس میلاد احمدی، مدیر بازرگانی آرا پژوهش در رابطه با میکروسکوپ نیروی اتمی این شرکت (ARA-AFM) به پیشران توضیح می‌دهد: «این محصول از سال ۱۳۹۰ وارد بازار شده و بیش از ۹۰ مرکز در حال استفاده از آن هستند. نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه فناوری نانو که در بالغ بر ۳۰۰ مقاله علمی معتبر منتشر شده است، با استفاده از این میکروسکوپ به دست آمده است.» مهندس احمدی می‌افزاید: «ARA-AFM علاوه بر قابلیت تصویربرداری با دقت نانومتری، امکان تعیین خواص و ویژگی‌های مختلف مواد را در مقیاس نانو نیز دارد.» این شرکت اکنون با ۲۵ سال سابقه فعالیت در زمینه تجهیزات نانو، توان رقابت با معتبرترین برندهای دنیا را دارد. میلاد احمدی تصریح می‌کند:«ARA-TEMدارای ویژگی‌های عملکردی پیشرفته ازجمله تصویربرداری میدان تاریک، تصویربرداری میدان روشن و تصویربرداری الگوی پراش با بزرگنمایی تا ۴۰۰هزاربرابر و توان ۵۰ و ۸۰ کیلوولت است.»
در حال حاضر فقط برخی کشورهای اروپایی، ژاپن و ایالات متحده فناوری تولید میکروسکوپ نیروی اتمی را دارند. درمورد میکروسکوپ الکترونی عبوری هم کشور ما پس ازژاپن وآمریکا، سومین کشور دارای فناوری تولید این نوع میکروسکوپ‌ها در جهان است. احمدی خاطرنشان می‌کند:«این دومحصول شرکت درصدر فهرست کالاهای دانش‌بنیان باپیچیدگی فناورانه بالا قرار دارد.»