نسخه Pdf

با تو ستاره می‌شوم!

ماجرای «تلنت‌شوها» یا برنامه‌های استعداد یابی از کجا شروع شده؟

با تو ستاره می‌شوم!

خیلی‌هایمان با این موضوع برخورد داشته‌ایم كه برخی از خانواده‌ها از همان كودكی پی كشف استعداد بچه‌شان را می‌گیرند كه یا استعداد واقعی بچه كشف می‌شود یا با پا فشاری خانواده، طفلك قبول می‌كند با هر ضرب و زوری شده استعدادی را كه نمی‌خواهد شكوفا شود شكوفا كند. از این رو مسابقات استعدادیابی یا تلنت‌شوها با دو هدف پا به عرصه حضور گذاشتند؛ اول سرگرم كردن مخاطب و دوم پیدا كردن افرادی كه در یك رشته خاص قابلیت‌های عجیب و غریبی دارند. در این صفحه قراراست به شما بگوییم مسابقات استعدادیابی شناخته شده دنیا كدام‌ها هستند و در مدت حضورشان چه تغییراتی كرده‌اند؟ اینها فهرست مشهورترین تلنت‌شوهای دنیا هستند. در بخش‌های بعدی به مسابقه‌های استعدادیابی ایرانی به صورت كامل پرداخته شده است.

جنگ؛ بهانه‌ای برای كشف  استعدادها
بعد از جنگ جهانی دوم صدا و سیمای اروپا كه بنیانش در سوئیس گذاشته شده بود برای كاهش نتایج و تاثیرات این جنگ، دنبال ایده‌ای می‌گشت تا بتواند دوباره كشورهای اروپایی را دور هم جمع كند. از میان تمام ایده پردازان یك كارگردان سوئیسی ایده جالبی را ارائه کرد. ایده این بود كه یك برنامه جهانی موسیقی راه‌اندازی شود تا هم كشورها دوباره به هم نزدیك‌تر شوند، هم مردم از حال و هوای جنگ بیرون بیایند. سال 1955 اولین مسابقه در شهر لوگانوی سوئیس بین هفت كشور برگزار شد. منتخبان این مسابقه كه از نشنال‌فاینال‌ها یا مسابقات محلی بالا آمده بودند با هم رقابت كردند و در نهایت لایس آسیا از كشور سوئیس برنده اولین دوره این مسابقات شد كه سال پیش در 94 سالی 
درگذشت. 
بسیاری همین مسابقات «یوروویژن» را اولین مسابقه استعدادیابی می‌دانند كه طی 64‌سال حضور متوالی، تغییرات فراوانی كرده است. مثلا این‌كه در همان سال‌های ابتدایی اینترنت و شبكه ماهواره‌ای وجود نداشت تا برنامه را پخش كند، به همین دلیل شبكه‌ای به نام یوروویژن ساخته شد كه شبكه‌ای رادیویی با امواج ماكروویو بود و مردم با استفاده از تماس تلفنی می‌توانستند شركت‌كننده منتخب‌شان را انتخاب كنند. خیلی‌ها از همین مسابقات به شهرت جهانی رسیده‌اند. نمونه‌اش سلن دیون كه سال 1988 نماینده كشور سوئیس برنده نهایی این مسابقات شد.
بفرمایید ستاره شوید
خیلی‌ها یوروویژن را اولین تلنت‌شوی تاریخ می‌دانند و خیلی‌های دیگر كه تعدادشان كم هم نیست می‌گویند مسابقه «پاپ استارز» اولین مسابقه استعدادیابی بوده است. این برنامه در سال 1999 در كشور نیوزیلند آغار به كار كرد. به این ترتیب كه یك نیوزیلندی به دنبال تشكیل یك گروه موسیقی پنج نفره بود، این برنامه را راه‌اندازی كرد و طی سال‌های اجرای این برنامه 33 كشور از سراسر دنیا در این مسابقه شركت كردند. بعدها البته به دلیل انتقادهای فراوانی كه از این تلنت‌شو شد، پاپ استارز از رونق افتاد و تنها كشوری كه به همان شدت قبل پیگیر این مسابقات است، كشور آلمان است. 
بد نیست بدانید این برنامه الهام‌بخش اصلی تلنت‌شو «پاپ آیدل» شد.
سیمون و سایمون کشف می‌کنند خیلی قشنگ!
بعد از برنامه پاپ استارز، سیمون فولر دست به ساخت مسابقه استعدادیابی به نام «پاپ آیدل» شد. این برنامه در سال 2001 شروع به كار كرد و قرار بود با رای سایمون كاول، پیت واترمن، نیكی چپمن و نیل فاكس بهترین استعداد خوانندگی كشور انگلستان را در موسیقی پاپ انتخاب كنند. سال بعد با رای بیننده‌ها این برنامه باز روی آنتن رفت، ولی   سال 2004 جایش را به تلنت‌شو «ایكس فاكتور» داد. این مسابقه با تهیه‌كنندگی سایمون كاول همان رویه پاپ آیدل را پیش برد و توانست 435 قسمت یعنی تا اواسط سال 2011 همچنان برای مخاطبان و شركت‌كنندگان جذاب باقی بماند. این برنامه 14 داور داشت و شركت‌كنندگان با رای مستقیم داوران به حذف یا رفتن به مرحله بعد انتخاب می‌شدند.
2 مسابقه با یك ایده
اما پاپ آیدل جرقه‌ای برای ساخت برنامه دیگری هم شد. «آمریكن آیدل» به تهیه‌كنندگی سایمون كاول  سال 2002 روی آنتن رفت و علاوه بر رای داوران گزینه تماس تلفنی را به سبك مسابقه یوروویژن به رای‌گیری‌ها اضافه كرد. مدت این برنامه بین یك‌تا دو ساعت و حدود 16 سال است كه به صورت متوالی در تلویزیون آمریكا حضور داشته و سعی در كشف ستاره‌های جدید موسیقی داشته است. طی این سال‌ها این برنامه با 14 داور كه به صورت گروه‌های داوری چهار نفره در برنامه حضور داشته‌اند، روی آنتن رفته است. تمام داوران این مسابقه از چهره‌های مشهور و سرشناسان موسیقی بوده و لیونل ریچی، لوك برایان و كیتی پری از جمله داوران فصل كنونی آمریكن آیدل هستند. در سال‌های اخیر علاوه‌بر رای داوران مخاطبان توانسته‌اند از طریق تلفن و اینترنت و پیام كوتاه به شركت‌كننده منتخب‌شان رای بدهند.
16 دوره متوالی
سایمون كاول قصد نداشت دست از سر تلنت‌شوها بردارد و این‌طور شد كه سال 2006 مسابقه استعدادیابی دیگری به نام « آمریكن گات تلنت» متولد شد. با این تفاوت كه این برنامه تنها برای كشف یك‌استعداد خاص مثل خوانندگی یا اجرای موسیقی نبود و تمام كسانی كه فكر می‌كردند در زمینه‌ای استعداد دارند می‌توانستند در این برنامه ثبت‌نام كرده و در آن شركت كنند. از شعبده‌بازی و نقاشی بگیرید تا استعدادهایی كه گاهی آدم با خودش فكر می‌كند مگر چنین استعدادی اصلا وجود داشته یا اصلا چرا باید وجود داشته باشد؟ این برنامه به طور كلی با پنج مجری و 11 داور، یعنی برای هر برنامه یك مجری و چهار داور روی آنتن می‌رود. آمریكن گات تلنت مشهورترین و پر‌بیننده‌ترین مسابقه استعدادیابی دنیاست و از سال 2006 به صورت متوالی 16 دوره است كه در تلویزیون آمریكا حضور داشته و جایزه نفر اول هر دوره هم یك میلیون دلار است.