نسخه Pdf

با احترام چراغ قرمز!

بررسی چینش داورها در برنامه‌های استعدادیابی

با احترام چراغ قرمز!

اکثر مسابقه‌های استعدادیابی كه تلویزیون تا به حال ساخته دریك موضوع واحد مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند و آن هم داوری است. اعتراض به داوری البته در جامعه ما مسأله‌ای فراتر از مسابقات استعداد‌یابی است، اما نكات منطقی زیادی به انتخاب‌های تهیه‌كنندگان این برنامه‌های تلویزیونی وارد است و اهمیت زیاد داوران به دلیل تاثیرشان بر خروجی این برنامه‌ها و استعداد هاست كه همه به كیفیت داورها بستگی دارد.

خندوانه
واضح‌ترین تصویری كه از تلنت‌شوی ایرانی و داوری داریم به خندوانه و خنداننده برتر برگردد. رامبد جوان، حسن معجونی، شقایق دهقان و اشكان خطیبی چهار داور دور اول این مسابقه بودند و انتخاب می‌كردند كه چه كسی در گروه‌شان باشد و در نهایت كدام اجرا به مرحله بالاتر بروند. خطیبی،جوان، آییش و بهرام هم داورهای دور دوم بودند اما  ربط اکثرشان به استندآپ کمدی مشخص نیست! 

بشیر حسینی و دوستان
دو بازیگر، یك آهنگساز و یك استاد دانشگاه در همه حوزه‌ها رای می‌دهند و هیچ‌كدام نه سابقه تهیه‌كنندگی داشتنه‌اند و نه سرمایه‌گذاری. رویا نونهالی و امین حیایی، آریا عظیمی‌نژاد و بشیر حسینی نام‌هایی كه در اولین تلنت‌شویی حضور دارند كه قرار است در بازیگری، خوانندگی، آكروبات، هنرهای رزمی، نوازندگی نظر دهند. بشیر حسینی اما بیشتر از بقیه داورها مورد انتقاد گرفت و برای برخی‌ها حضورش به عنوان داور خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.

ستاره‌شو
فیروز كریمی در سال‌های بسیار دور مربی پر‌افتخاری بوده، اما او هم مانند خدادادعزیزی در همه سال‌های اخیر در هر باشگاهی كه بوده، اخراج شده. مجتبی جباری هم  هنوز به شكل جدی وارد حوزه مربیگری نشده و محك جدی نخورده. شاید تنها داور و مربی مناسب برای ستاره‌ساز ادموند بزیك باشد كه به شكل حرفه‌ای به عنوان مربی تیم‌های پایه فعالیت دارد. 

آقای صدا کیست؟
فریدون آسرایی، مهدی یغمایی، پوریا حیدری، فرهاد برنجان داوران برنامه‌ای برای كشف استعدادهای موسیقی بودند. حضور تهیه كننده و سرمایه‌گذار در بین داوران كه بتوانند از استعدادهای خوب حمایت كنند یكی از مشكلات این برنامه بود. در نمونه‌های موفق خارجی كسانی داور هستند كه یا سرمایه‌گذار هستند یا تجربه پرورش استعدادهای تازه را دارند.