شیری محكوم به اسارت

شیری محكوم به اسارت


ورود شیر ایرانی به كشور ماجرایی شبیه ورود ببرهای سیبری به كشور است كه در جریان آن به‌دلیل ضعف مدیریت، نبود كادر درمان مناسب و در نتیجه اهمال‌كاری در تشخیص به موقع بیماری، همه شیرهای باغ‌وحش ارم به مشمشه مبتلا و تلف شدند. شرایط موجود نشان می‌دهد كه درخصوص شیرها نیز این نگرانی وجود دارد، زیرا با توجه به نبود زیستگاه و امكان احیای نسل آن در طبیعت، این شیرها باید برای همیشه در شرایط نامناسب باغ‌وحش زندگی كنند.‌ زمانی كه شیر ایرانی در دشت ارژن می‌زیست متوسط جمعیت خوزستان حدود سه نفر در هكتار بود، اما این روزها این جمعیت چندهزار نفر در هكتار است به همین دلیل زیستگاه و طعمه‌ای برای شیر وجود ندارد.
نباید فراموش كرد كه شیرها برای زندگی در اسارت نیز شرایط خاصی نیاز دارند، برای نمونه شیر نر در باغ وحش بریستول حدود 4000 متر فضا در اختیار داشت و برایش اين امكان فراهم شده بود كه در هفته چند بار شكار كند.
براساس استانداردها هر شیر باید حدود 2500‌هكتار فضای باز در اختیار داشته باشد، نكته دیگر این‌كه شیرها به‌جز در زمان جفتگیری تمایلی ندارند با شیر ماده زندگی كنند، چرا كه احتمال درگیری برای آنها وجود دارد، به همین دلیل باید فضای لازم برای شیر ماده نیز فراهم شود.
نكته دیگر این‌كه شیرها به آسانی در اسارت زادآوری می‌كنند و با توجه به این‌كه آنها در طول سال یك تا دو بار جفتگیری می‌كنند و هر‌بار بین سه تا شش توله به دنیا می‌آورند باید نگران آینده این توله‌ها نیز بود.
درباره دیگر خصوصیات شیر ایرانی نیز باید گفت شیر ایرانی از شیر هندی كوچك‌تر و خجالتی‌تر است. برخی كارشناسان با توجه به این‌كه كشورمان در حد فاصل هند و آفریقا قرار دارد، می‌گویند، شیر ایرانی از تلفیق شیر آفریقایی با شیر هندی ایجاد شده، اما برخی هم این نظریه را مطرح می‌کنند كه شیر هندی و آفریقایی در اثر جهش ژنتیكی شیر ایرانی به‌وجود آمده است.‌