سایه جنگ اقتصادی آمریكا بر رمضان سوری‌ها

سایه جنگ اقتصادی آمریكا بر رمضان سوری‌ها


مردم سوریه این روزها با نزدیك شدن به ماه مبارك رمضان برای استقبال از این ماه و خریدهای مرتبط با آن به تكاپو افتاده‌اند، ولی تحریم‌های اقتصادی آمریكا بازار سوریه را با مشكلاتی مواجه كرده است .
به گزارش ایرنا، بحران در سوریه با وجود این كه زندگی برای مردم را نسبت به گذشته سخت كرده، ولی آنان همچنان به برخی آداب و سنن ماه مبارك رمضان پایبند هستند و به عبارتی بحران نتوانسته این موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهد.
پیشتر در بین خرماهای موجود در بازارهای سوریه وجود خرمای ایرانی مضافتی برای ایرانی‌های رهگذر در بازار جذاب‌تر از سایر خرماهای بسته‌بندی شده محصول كشورهای عربی بود و اكنون خرما از كشورهای مختلف شمال آفریقا و خاورمیانه وارد بازارهای عربی به‌خصوص سوریه و لبنان می‌شود.
سوری‌ها عادت دارند در آستانه فرارسیدن ماه مبارك رمضان در مقابل پنجره‌های خود با چراغ‌های رنگی عبارت‌هایی را مانند ا... ،  رمضان كریم، محمد(ص) و نظایر آن نصب می‌كنند. در همین حال برخی فروشندگان و مغازه‌های شیرینی‌فروشی در محله‌های مختلف دمشق با استفاده از لامپ‌ها و كاغذهای رنگی و انواع لوازم تزئینی نسبت به آذین‌بندی مسیرهای عبور مردم اقدام كرده و حتی در برخی محله‌ها طاق نصرت نیز نصب می‌شود. حرم مطهر حضرت رقیه(س) و
حضرت زینب(س) نیز در ماه مبارك رمضان مملو از عاشقان و مشتاقان اهل بیت(ع) هستند.
با اعلام آغاز ماه رمضان در سوریه ساعات كار اداره‌های دولتی و مراكز تابعه آنها تغییر كرده و شروع آن دیرتر و پایان آن نیز زودتر تمام می‌شود. در سوریه نیز مانند كشورهای عربی رسم بر این است كه مردم در ماه مبارك رمضان بعد از صرف افطار در كوچه و بازارها حضور یافته و برخی مواقع تا سحر در مراكز تجاری و خرید پرسه می‌زنند. در سال جاری با توجه به مشكل برق و كمبود آن و همچنین تحریم ورود سوخت به سوریه، دولت برای مراكز تجاری ساعت پایان كار تعیین كرده است و آنان مجبور هستند تا در ساعت 22 هر شب به فعالیت‌های خود پایان دهند.
در روزهای اخیر دولت سوریه نمایشگاه‌های مواد غذایی را در مناطق مختلف این كشور با هدف ارائه مستقیم مایحتاج مردم در ماه مبارك رمضان دایر كرده است. این نمایشگاه‌ها كه با حضور تولیدكنندگان و در مقاطعی چون ماه مبارك رمضان و اعیاد اسلامی برپا می‌شود، با هدف تسهیل در خرید و تنظیم بازار و رفاه حال مردم برپا می‌شود. در همین حال مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مملو از مواد غذایی نظیر روغن، برنج، میوه و لوازم مورد نیاز مردم است. اكنون تنها مشكل عمده كه سوریه با آن مواجه است، كمبود بنزین، گازوئیل یا به قول سوری‌ها مازوت و فشارها و جنگ اقتصادی آمریكا علیه این كشوراست كه موجب شده ارزش لیره سوری در برابر دلار كاهش یافته و اكنون رقمی در حدود 540 لیره در برابر هر دلار را تجربه كند. در همین حال نباید فراموش كرد كه در ماه مبارك رمضان امسال نیز هستند خانواده‌هایی كه در سوریه به خاطر نبود امنیت در برخی مناطق شمال غربی و شرقی مجبور به اقامت در اردوگاه‌ها و چادرهای مخصوص آوارگان هستند و باید روزه‌داری خود را به جای زیر سقف خانه به خاطر حضور تروریست‌ها در سال‌های اخیر و ناامن كردن این كشور در چادرها یا اردوگاه‌ها در كنار كودكان خود افطار كنند.