آوازه بدنامی

آوازه بدنامی

سال گذشته وقتی در فینال مسابقات یوروویژن نام «نتا بارزیلای» خواننده اهل سرزمین‌های اشغالی اعلام شد اولین جرقه چالش برانگیز برای مسابقات سال بعد آغاز شد. طبق سنت این مسابقات، كشور میزبان سال بعد كشوری است كه برنده سال قبل مسابقات بوده باشد. همین شد كه از همان پایان مسابقات سال گذشته سرزمین‌های اشغالی به عنوان میزبان سال بعد انتخاب شد. حالا چند روزی است كه بنرهای این مسابقات در جای جای سرزمین‌های اشغالی برافراشته شده است. حتی این رویداد خیلی زود توسط كمپین «بایكوت، سلب و تحریم» یا BDS به عنوان جدیدترین هدف انتخاب شد تا روی دولت‌ها، شركت‌ها، اجراكنندگان و آكادمی‌های حاضر در راستای منزوی‌كردن رژیم صهیونیستی فشار بیاورد. این اولین‌بار نیست كه رویدادی هنری یا ورزشی در سرزمین‌های اشغالی با واكنش چهره‌های مشهور در جهان روبه‌رو می‌شود و در بسیاری از مواقع هم موفق بوده است. هر چند این واكنش‌ها كم‌هزینه هم نبوده و در برخی موارد لابی‌های صهیونیست در فعالیت این چهره‌ها و هنرمندان كارشكنی كرده و سعی داشتند این حمایت‌ها را وارونه نشان دهند.

 ترانه‌ای برای زندگی
یوروویژن یك مسابقه بین‌المللی موسیقی است كه از سال ۱۹۵۶ به صورت سالانه برگزار می‌شود. طبق قوانین مسابقه، كشورهای فعال عضو اتحادیه پخش اروپا امكان شركت در این مسابقه را دارند. كشورها آهنگ‌هایی را انتخاب می‌كنند كه به صورت زنده برای تلویزیون اجرا ‌شده و بعد رای‌گیری انجام  و بهترین آهنگ مسابقه انتخاب می‌شود. این مسابقه جزو طولانی‌ترین مسابقات جهان شناخته شده‌ و البته یوروویژن پربیننده‌ترین مسابقه بعد از مسابقات ورزشی است. از منابع مختلفی نقل قول شده‌ كه در سال‌های اخیر یوروویژن نزدیك به صد تا 500 میلیون بیننده بین‌المللی داشته است. حالا مشخص می‌شود كه چرا مسابقات امسال به واسطه اجرا در سرزمین‌های اشغالی هدف مناسبی برای كمپین موسوم به BDS است. البته همین ویژگی‌هاست كه باعث شده نگرانی برگزاركنندگان این مراسم هم دوچندان شود. حتی با وجود تحریم عده قابل توجهی هنرمند در مسابقات امسال برخی از مقامات اسرائیلی حتی این نگرانی را دارند كه ممكن است هنرمندان و فعالان طرفدار بایكوت، از پخش زنده مراسم كه بین روزهای چهاردهم و هجدهم ماه می برگزار می‌شود، استفاده كنند و اعتراض خود را نشان بدهند. در عین حال مسؤولان این كمپین‌های اعتراضی از هنرمندان و پخش‌كنندگان خواسته‌اند از این رخداد كناره‌گیری كنند، چون برگزار كردن آن در تل‌آویو مساوی با درست جلوه دادن سیاست‌های رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینی‌های كرانه باختری و غزه است.


 BDS علیه اسرائیل
كمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل یا همان BDS جنبشی جهانی است كه هدفش تحت فشار قرار دادن دولت اسرائیل با اهرم‌های اقتصادی برای پایان اشغال سرزمین فلسطین، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیون‌ها آواره فلسطینی است.این جنبش توسط ۱۷۱ سازمان غیردولتی فلسطینی بنیان گذاشته شده و بر یكی از بیانیه‌های سازمان ملل علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی استناد و از روش مبارزه سیاهپوستان علیه دولت آپارتاید بهره گرفته است. رشد و توسعه همه‌جانبه این جنبش در سراسر جهان و به‌ویژه كشورهای غربی از اصلی‌ترین دغدغه‌های منجر به نگرانی روزافزون مقامات اسرائیل شده است. پوشش تبلیغاتی روبه رشد این جنبش به سطح این نگرانی‌ها افزوده به‌خصوص این‌كه این جنبش از سوی رسانه‌های مختلف و موثر بعضا غربی حمایت می‌شود. همین روند افزایش تبلیغات سهم بسزایی در شهرت و فراگیر شدن جنبش و اهداف آن داشته و از همین طریق به جذب عناصر بیشتر و تاثیرگذاری روز افزون تر
در این زمینه برسد.

 توییت كه پا نداره!
از سوی دیگر رژیم صهیونیستی می‌گوید تعدادی از فعالان جنبش بایكوت خواستار از هم پاشیده شدن اسرائیل هستند و به این ترتیب دولت صهیونیستی كمپین‌های مقابله با آنها را به وجود آورده و آنها را ضدیهودی یا همدستان گروه‌های حماس و جنبش آزادیخواه فلسطین می‌خواند.
اما رهبران BDS اتهام‌های رژیم صهیونیستی را رد می‌كنند و می‌گویند كمپین‌شان یك جنبش اعتراضی ضدخشونت است كه خواستار مقابله با تمام انواع سركوب از جمله ضدیهودیت است. آنها داشتن هر گونه ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی را هم رد می‌كنند.
در رسانه‌های اجتماعی، فعالان فلسطینی از حامیان خود خواسته‌اند به رخدادی با عنوان «یك هفته عمل مقابل یوروویژن در تل‌آویو» ملحق شوند. آنها می‌گویند این كار شامل اعمال اعتراضی بلند، واضح و غیرخشن خواهد بود. رژیم صهیونیستی می‌گوید فعالان BDS از ۲۳۲ اكانت جعلی توییتری از جمله بات و ترول استفاده كرده‌اند تا رفتار غیرحقیقی سازمان‌دهی‌شده برای افزایش مقابله با این رخداد شكل دهند. اما BDS  این اتهام‌ها را دروغ‌های پروپاگاندا خوانده كه هدفش مخفی كردن جرایم جنگی علیه فلسطینی‌ها و سیستم اشغال نظامی چند دهه‌ای است.

خودشیرینی بی.بی.سی برای اسرائیل
در كنار تحریم این مسابقات از سوی هنرمندان، بسیاری دیگر از چهره‌های مشهور جهان از جمله راجر واترز از گروه پینك‌فلوید و كن لوچ، كارگردان برجسته بریتانیایی و پیتر گابریل به‌طور مشترك نامه‌ای را امضا كردند و در آن از شبكه بی‌.بی‌.سی خواستند پوشش مراسم را به‌خاطر برگزاری در اسرائیل لغو كند.
در بخشی از متن این نامه نوشته شده: «ممكن است یوروویژن سرگرمی سبكی باشد، اما از ملاحظات حقوق بشری مستثنا نیست و نمی‌توانیم تخطی سازمان‌یافته اسرائیل از حقوق بشر در مورد فلسطینی‌ها را نادیده بگیریم». اما شبكه «بی‌بی‌سی»، این درخواست را نپذیرفته و در حالی كه جنایات اسرائیل، خصوصاً كشتار زنان و كودكان آن را در افكار عمومی جهان به رژیم كودك‌كش معروف ساخته، در بیانیه‌ای نوشته یوروویژن رویدادی سیاسی نیست و همواره حامی ارزش‌هایی چون دوستی، پذیرش و تنوع بوده است!!