رهایی از قصاص به خاطر قتل 2کودک در عروسی

رهایی از قصاص به خاطر قتل 2کودک در عروسی

مرد‌ میانسال که به خاطر رسم غلط در جریان تیراندازی در مراسم عروسی پسرش باعث مرگ دو کودک شده بود،برای دومین بار از اتهام قتل عمدی تبرئه و به پرداخت دیه محکوم شد. پدر و مادر این دو کودک برای متهم درخواست قصاص کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، تحقیقات جنایی در این پرونده از تیر ماه سال1400 و با گزارش تیراندازی خونین دریک جشن عروسی در ملارد آغاز شد. با حضور مأموران درمحل مشخص شد،چهار نفر از‌جمله دو کودک دراین حادثه زخمی شده بودند. دریا و نوید، دو کودک مجروح، به بیمارستان برده شدند و در آنجا مشخص شد هر دو جان خود را از دست داده‌اند اما پدر دریا و مادر نوید از مرگ نجات پیدا کردند. پدر داماد بازداشت شد. او به مأموران گفت: من براساس رسمی که داریم در عروسی پسرم شلیک کردم و هدفم قتل کسی نبود. 
با این حال مرد میانسال به زندان منتقل و پرونده به شعبه 4 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده پدر دریا و مادر نوید به‌عنوان اولیای دم برای متهم درخواست قصاص کردند و گفتند حاضر به گذشت نیستند. 
سپس متهم در جایگاه قرار گرفت. او گفت: من اتهام قتل عمدی را قبول ندارم و از اتفاقی که افتاده بسیار پشیمان هستم. طبق رسم، داشتم شادی می‌کردم که این اتفاق افتاد. ما خصومتی با هم نداشتیم و شکات خودشان هم می‌دانند تیراندازی در عروسی، رسم است و من به خاطر رسم، این کار را کردم اما متأسفانه گلوله به آنها برخورد کرد. 
با پایان جلسه دادگاه قضات وارد شور شدند و متهم را به خاطر قتل شبه‌عمد به پرداخت دیه محکوم کردند اما این رأی مورد اعتراض اولیای دم قرار گرفت و پرونده به دیوان عالی کشور رفت. در جلسه دیوان عالی کشور قضات اعتراض اولیای دم را قبول کردند و گفتند با توجه به این‌که آلت قتل کشنده بوده بنابراین متهم به عمل خود آگاه بوده است به این ترتیب رأی صادره نقض و پرونده به منظور رسیدگی مجدد به شعبه 10 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. 
متهم در آخرین روزهای سال گذشته برای دومین بار پای میز محاکمه قرار گرفت. در این جلسه هم اولیای دم درخواست قصاص متهم را مطرح کردند. وکیل اولیای دم دختربچه در تشریح ماجرا گفت: این پرونده برای بررسی اقدام نابخرادانه متهم تشکیل و در آن دو کودک کشته شدند. متهم مدعی است به خاطر مصرف مسکرات اراده نداشته است. درحالی که این ادعا در دادسرا بررسی و علم و آگاهی کامل وی محرز شد. متهم همچنین عدم قصد فعل را مطرح کرده، درحالی که براساس بند ب ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی، اقدام نوعا کشنده عمدی تعریف شده و مجازاتش قصاص است. 
سپس متهم در جایگاه قرار گرفت و در دفاعیاتش اظهارکرد: در مرگ این دو کودک و تیراندازی، هیچ عمدی نداشتم. عروسی پسر، یکی از بهترین شب‌های زندگی یک پدر است. کدام پدری راضی می‌شود این شب را به عزا تبدیل کند. قبل از تیراندازی مشروب خورده بودم و نفهمیدم چه شد. 
پس از دفاعیات متهم، قضات وارد شور شده و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده، متهم را از اتهام قتل عمدی تبرئه و به خاطر قتل شبه‌عمد به پرداخت دیه کامل دو کودک و همچنین دیه جراحت‌های وارد شده به زن و مرد زخمی محکوم کردند.