کُشتار دخانیات

کُشتار دخانیات

دلایل بسیاری را می‌توان در میزان مصرف دخانیات درایران دخیل دانست.قیمت پایین دخانیات درایران وسودهنگفت صنایع دخانی در شرایط مالیاتی فعلی، جرائم فروش نخی سیگاروقوانینی که بازدارنده نیست وهمچنین مرگ سالانه ۵۰هزارایرانی درپی مصرف دخانیات از جمله مباحثی است که رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات نسبت به آن هشدار و توضیح داده است.

مالیاتی که اعمال نمی‌شود
بهزاد ولی‌زاده،رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات: گرچه نرخ مالیات ۷۵ درصدی بر خرده‌فروشی به‌عنوان یک راهکار مؤثر برای کنترل مصرف دخانیات معرفی شده اما این نرخ در کشور اجرا نمی‌شود.

همه می‌توانند سیگار بخرند
یکی ازدلایل افزایش مصرف دخانیات قیمت آن است.قیمت محصولات دخانی کشوربسیار ارزان ومصرف‌کنندگان در هر سطح درآمدی می‌توانند یک محصول دخانی را به‌راحتی تهیه کنند.

قوانین بازدارنده نیست
جرائمی برای فروش سیگار به صورت نخی تعریف شده و متخلفان باید به مراجع قضایی معرفی شوند. گرچه قوانینی در حوزه دخانیات وضع شده اما بازدارنده نیستند و جوانان به‌راحتی و با کمترین هزینه می‌توانند سیگار تهیه کنند.

50هزار قربانی سالانه
آمار و ارقام بیانگر این است که سالانه هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جهان در پی مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. میزان مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف دخانیات در کشور ما نیز معادل ۵۰ هزار نفر در هر سال است.

سیگار نخی ممنوع است
صرف‌نظر از قیمت نازل روی پاکت محصولات دخانی، سیگار در مراکز عرضه محصولات دخانی به صورت نخی فروخته می‌شود که بر توانایی افراد در خرید این محصولات نقش دارد.