نفس راحت حیات‌وحش

نفس راحت حیات‌وحش

حیات وحش ایران آن‌طور که از انعکاس اخبار می‌توان متوجه شد، سال‌هاست که در وضعیت نامناسبی به‌سر می‌برد. این موضوع البته که معلول تداوم خشکسالی‌های ایران است و همین موضوع نفس حیات وحش ایران را به شماره انداخته است اما در کنار این موضوع از دلایل مهم تهدید حیات وحش ایران باید به شکار بی‌رویه و غیرمجاز آنها اشاره کرد، اتفاقی که حالا با افزایش مقدار جریمه شکار غیرمجاز امید به کاهش آن می‌رود.

جریمه شکار 4برابر شد
حسن اکبری، معاون محیط زیست: در جلسه شورای‌عالی محیط زیست با افزایش چهار برابری بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی موافقت شد. 

افزایش جریمه با تورم

معمولا این عدد هر دو تا سه سال یکبار به روز می‌شود اما این کار از سال ۱۳۹۸ انجام نشده بود، برای همین سعی شده اعداد متناسب با تورم باشد. 

این پلنگ گران!

معمولا میزان ضرر و زیان گونه‌های جانوری براساس شرایط‌شان تعیین می‌شود، مثلا گونه‌های در معرض خطر انقراض مانند یوزپلنگ، پلنگ، گوزن زرد و هوبره بالاترین رقم جریمه را دارا هستند. 

جریمه‌ها بازدارنده است؟
کسانی که تخلف شکار انجام می‌دهند، یکی از مسائل مهم برای‌شان این است که اگر دستگیر شوند یا به هر شکل مجبور شوند مجازاتی را تحمل کنند، چه میزان جریمه می‌شوند.

جریمه‌ها در خزانه
وقتی فردی دستگیر می‌شود، پرونده‌اش به مراجع قضایی ارسال می‌شود و در صورت اثبات جرم، مبلغ جریمه را به خزانه دولت واریز می‌کند.