نسخه Pdf

دكمه‌هایی برای كاركردهای دلخواه

آیا می‌توان كاركرد دكمه‌های گوشی را به دلخواه تنظیم كرد؟

دكمه‌هایی برای كاركردهای دلخواه

تا حالا به این فكر كرده‌اید دكمه‌های گوشی اندرویدی‌تان چقدر كم‌كاربرد است؟ دكمه‌های صدا فقط برای، كم و زیاد كردن صدا یا زنگ استفاده می‌شود. دكمه خانه هم كه آن‌قدر كاربردش محدود بود كه دیگر كم‌كم دارد جمع می‌شود! بعضی شركت‌ها مثل سامسونگ هم دكمه‌های خاصی برای كاركردهای خاص می‌گذارند كه اگر علاقه‌ای به استفاده از آن كاركرد نداشته باشید، آن دكمه هم دلیل وجودی‌اش را از دست می‌دهد، اما می‌توانید كاركردهای جدید برای دكمه‌های گوشی تعریف كنید.

محمود صادقی

   راهكار جامع
اگر می‌خواهید یك اپ جامع برای تنظیم كاركرد دكمه‌های گوشی یا ابزارهای متصل به آن داشته باشید، Button Mapper یكی از بهترین برنامه‌هاست. 
Button Mapper تقریبا هر دكمه‌ای را پشتیبانی می‌كند؛ چه روی گوشی و چه دكمه‌های هندزفری. علاوه بر این، امكانات خاص برخی سازنده‌ها مانند لبه فعال
(Active Edge) گوشی پیكسل گوگل هم قابلیت تنظیم در این برنامه را دارد. تنها دكمه‌ای كه نمی‌توانید با این برنامه كاركردش را تغییر دهید، دكمه پاور گوشی است.
عملكرد Button Mapper ساده و سرراست است. ابتدا دكمه مورد نظرتان را از فهرست انتخاب (یا اضافه) كرده، سپس تعیین می‌كنید با زدن آن چه عملی اتفاق بیفتد. فهرست این اعمال بسیار متنوع است. از موارد عمومی مثل گرفتن اسكرین‌شات یا جابه‌جایی میان برنامه‌ها تا كارهای داخلی اپ‌ها و اعمالی مانند روشن كردن چراغ قوه را می‌توانید به دكمه‌های مختلف نسبت دهید.
علاوه بر تمام این‌ها، Button Mapper به شما امكان تعیین نحوه زدن دكمه را هم می‌دهد. برای مثال، یك بار فشردن دكمه، كار خاصی انجام دهد و دو بار زدن یا نگه داشتن آن عمل دیگری را. حتی زمان نگه داشتن یا انتظار بعد از زدن دكمه هم در این اپ قابل تنظیم است.
البته این برنامه یك محدودیت بزرگ دارد و آن عدم كاركرد آن هنگام خاموش بودن صفحه گوشی است، مگر آن‌كه گوشی‌تان روت شده باشد.
 Button Mapper در دو نسخه رایگان و پولی قابل دانلود و نصب است كه در نسخه رایگان محدودیت‌هایی در برخی ویژگی‌ها وجود دارد.

   كنش‌های تركیبی
در نگاه نخست شاید اپ Keyboard/Button Mapper دقیقا مثل اپ قبلی به نظر برسد (حتی نامش هم مشابه است)، اما این برنامه در ساختار خود چند تفاوت اساسی دارد كه آن را به‌عنوان یك گزینه كاربردی دیگر مطرح می‌كند. مهم‌ترین نكته در اپ
Keyboard/Button Mapper قابلیت آن در تنظیم اعمال تركیبی است تا بتوانید یك خروجی را با مجموع چند عمل ورودی انجام دهید. به‌طور مثال، شما می‌توانید یك عملكرد به این صورت تعریف كنید: وقتی كلید صدای بالا و سپس صدای پایین زده شد، چراغ قوه روشن شود! به همین شكل انواع و اقسام عملكرد را می‌توان با تركیب دو عمل ساخت.
این برنامه به شما اجازه می‌دهد كاركردها را روی كیبورد و ماوس خارجی متصل به گوشی یا تبلت هم تنظیم كنید. مثلا زدن دو كلید A و B روی كیبورد، كار خاصی را در گوشی انجام دهد.
این اپ هم مشابه Button Mapper در حالتی كه گوشی‌تان روت باشد، قدرت بیشتر دارد و ویژگی‌های آن افزایش می‌یابد. اما رایگان بودن K/B Mapper آن را به یك گزینه بسیار عالی برای تنظیمات كاركردی تبدیل كرده است.

   قفل با دكمه
نرم‌افزار Oops! AppLock یك كاركرد عجیب به دكمه‌های صدای گوشی‌تان اضافه می‌كند: باز كردن قفل صفحه یا قفل برنامه‌ها. با این اپ، به جای استفاده از حسگر اثر انگشت یا رمزهای عبور عددی می‌توانید الگوهای فشردن دكمه‌های صدا را به كار ببرید. مثلا تعیین می‌كنید قفل اپ گالری با زدن یكبار دكمه صدای پایین و دو بار صدای بالا باز شود. كدها در این اپ می‌توانند تا 
پنج مرحله باشند. 
برای حفظ امنیت بیشتر، خود این برنامه به‌صورت یك اپ یادداشت‌برداری ساده در فهرست اپ‌ها ظاهر می‌شود تا كسی سراغ درآوردن كدهای فیزیكی تنظیم‌شده در داخل آن نرود!

   كنترل آهنگ
اگر اهل موسیقی گوش كردن هستید و حرصتان می‌گیرد كه نمی‌توانید با دكمه‌های هندزفری روی پخش آهنگ كنترل داشته باشید، اپ فرینكی موزیك كنترلر
(Frinky Music Controller) بسیار به كارتان می‌آید.
این اپ رایگان كه به‌طور خاص برای تنظیم دكمه‌ها برای كنترل آهنگ درست شده، به شما اجازه می‌دهد اعمالی مثل جلو و عقب بردن یا پخش و توقف آهنگ را به دكمه‌های صدای گوشی نسبت دهید. با این كار می‌توانید از دكمه‌های هندزفری برای كم و زیاد كردن آهنگ استفاده كرده و با دكمه‌های صدا، پخش آن را كنترل كنید.
خوبی فرینكی موزیك كنترلر این است كه می‌توانید بدون روت یا دسترسی‌های عجیب و غریب هنگام خاموش بودن صفحه هم از آن استفاده كنید. همچنین  امكان تنظیم چند بار زدن یا نگهداشتن دكمه‌ها هم وجود دارد. از نظر استفاده از اپ‌های پخش موسیقی هم نگران نباشید: فرینكی موزیك از حدود ۲۰۰ اپ پخش آهنگ از جمله پلی‌موزیك، اسپاتیفای و ساوندكلاود پشتیبانی می‌كند.

   كرونومتر دكمه‌ای
اپ Trainer Stopwatch همان‌طور كه از اسمش هم می‌توان فهمید، یك اپ كرونومتر است، اما چرا در این فهرست آن را آورده‌ایم؟ به این دلیل كه در آن می‌توانید كرونومتر را با دكمه‌های صدای گوشی كنترل كنید. گرفتن زمان، شروع، پایان و ریست، همگی به‌وسیله دكمه‌های صدا انجام می‌شود.
البته این اپ به‌صورت عادی هم یك كرونومتر خیلی خوب است كه محیط تمیز و كاربردی دارد. زمان‌های مختلف گرفته‌شده را هم می‌توانید برای مراجعات بعدی ذخیره كنید. 


​​​​​​​استفاده از حركت‌های خاص گوشی
در كنار اپ‌های معرفی‌شده در متن كه برای تنظیم دكمه‌های فیزیكی گوشی به كار می‌رود، اگر به استفاده از ژست‌های حركتی (Gestures) برای انجام كارهای خاص در گوشی علاقه‌مندید، حتما به تنظیمات گوشی‌تان سر بزنید. معمولا سازنده‌های مختلف این‌گونه موارد را در گوشی‌هایشان قرار می‌دهند. مثلا در برخی گوشی‌های سامسونگ امكان اجرای دوربین با 
دو بار زدن روی دكمه خانه وجود دارد. بردن گوشی به حالت سایلنت با گذاشتن آن به‌صورت برعكس یا ارسال یك پاسخ از پیش تعیین‌شده به تماس‌گیرنده به كمك سنسور پشت گوشی از دیگر مواردی است كه در گوشی‌های ساخت این شركت یا سازندگان دیگر گنجانده شده است. گزینه ارسال پیام اورژانسی (SOS) هم یكی از ویژگی‌های بسیار مهم است كه می‌توانید آن را در بعضی مدل‌ها فعال كنید (با سه بار زدن روی دكمه پاور). در برخی گوشی‌ها این قابلیت‌ها را می‌توانید در قسمت ویژگی‌های خاص (Advanced Features) پیدا كنید و در بعضی هم (مثل گوشی‌های پیكسل شركت گوگل) این تنظیمات در بخش Gestures در قسمت System گذاشته شده است.
ضمیمه کلیک