موگرینی: اولین تراکنش اینستکس در چند هفته آینده انجام می شود

موگرینی: اولین تراکنش اینستکس در چند هفته آینده انجام می شود


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر پایبندی اروپا به اجرای کامل برجام ابراز امیدواری کرد: نخستین تراکنش اینستکس ظرف چند هفته آینده انجام شود.
به گزارش ایرنا فدریکا موگرینی این اظهارات را دیروز پس از پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح کرد و در پاسخ به سؤالی درباره سفر ناگهانی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به اروپا برای گفت‌وگو درباره ایران گفت: ما به‌عنوان اتحادیه اروپا همواره طرفدار گفت وگو و تعامل دیپلماتیک هستیم. بنابراین ما از مذاکره حمایت می‌کنیم. همیشه گفت‌وگو کردن بهتر از گفت‌وگو نکردن است، به‌ویژه زمانی که تنش‌ها به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: پمپئو به‌طور روشن از طرف ما، نه‌تنها من بلکه از سوی وزرای خارجه کشورهای اروپا شنید که ما در شرایط حساسی به سر می‌بریم و مناسب‌ترین واکنش در این مقطع، حداکثر خویشتن‌داری است تا کار به درگیری نظامی نکشد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از ایران خواست تا به تعهداتش در برجام پایبند باشد و افزود که اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام پایبند است.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره آنچه اصرار ایران برای صادرات 1.5 میلیون بشکه نفت در روز خوانده شد گفت: این مساله ای نیست که من درباره آن اظهارنظر کنم. اما از طرف اروپا اعلام می‌کنم که ما مصمم هستیم تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند است، به تعهدات خود در این توافق عمل کنیم.
موگرینی با یادآوری این مطلب که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون پایبندی ایران به برجام را تائید کرده تصریح کرد: وزرای امور خارجه 28 کشور اروپایی هم تأکیددارند که آژانس تنها مرجع ارزیابی پایبندی ایران به برجام است.
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس نیز پس از پایان نشست، برجام را توافقی حیاتی توصیف کرد.
هانت با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که همسو با وزرای خارجه فرانسه، آمریکا و آلمان نسبت به بروز جدی تنش ها در منطقه نگران است.
وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد که ایران بایستی به تمام تعهداتش در برجام پایبند باشد.