مستندی درباره كمك به سیل زدگان

مستندی درباره كمك به سیل زدگان

مستند «گلستان بر سیل» به كارگردانی وحید فراهانی روایتی متفاوت از همیاری مردم برای كمك به سیل‌زدگان استان گلستان است.
وحید فراهانی در گفت‌وگو با تسنیم، از ساخت مستند جدید خود كه با موضوع سیل در استان گلستان است، خبر داد و گفت: برای ساخت مستندی با موضوع سیل اخیر كشور، به استان گلستان و روستاهای آق‌قلا و گمیشان رفتیم. در این سفر می‌خواستیم كه علاوه بر نمایش مشكلات مردم و بازتاب صحبت‌های آنان، به خدمت‌رسانی‌هایی بپردازیم كه از همان روز اول آغاز شد و كم‌كم انسجام پیدا كرد. به دلیل تبلیغات منفی كه علیه این خدمت‌رسانی‌ها چه در داخل و چه در خارج صورت گرفته بود، تلاش كردیم تا با حضور در منطقه، تصویری مستند و واقعی را ارائه كنیم. همان‌طور كه در بسیاری از رسانه‌ها نیز مطرح شد، از همان روزهای اول وقوع سیل، سپاه، ارتش و بسیج پای كار آمدند و كار خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده را با سرعت بسیار خوبی جلو می‌بردند. طبخ و توزیع غذا، احداث بیمارستان صحرایی و اسكان مردم از جمله فعالیت‌های سازمان‌بخش این نهادها بود.
او به سوژه‌های اصلی در ساخت این فیلم اشاره كرد و گفت: بعد از گذشت دو سه روز كه بر اتفاقات منطقه اشراف پیدا كردیم، روی چند سوژه ویژه دست گذاشتیم و كار كردیم. یكی از این اتفاقات مربوط به غرق شدن یكی از قایق‌های امدادی بود. چند نفر از نیروهای امدادی كه برای ساخت یك سیل‌بند اعزام شده بودند، در راه برگشت غرق شده و همه به دنبال پیدا كردن اجساد آنان بودند. تلاش‌های مردم و بقیه نیروهای امدادی برای یافتن اجساد آنان، یكی از سوژه‌های دراماتیكی بود كه در این مستند به تصویر كشیده شد. علاوه بر این، تلاش‌های مردم برای ساخت سیل‌بند، ترمیم جاده‌ها و بازسازی خانه‌ها نیز در قاب دوربین‌مان قرار گرفت.
فراهانی اضافه كرد: یكی دیگر از اتفاقات مهمی كه در مناطق سیل‌زده دیده می‌شد، ورود كمك‌های مردمی و توزیع آن در بین اهالی بود. برای مثال، به دلیل وجود آب در اكثر معابر، حمل و نقل باید با استفاده از قایق انجام می‌شد. بر همین اساس، بسیاری از اهالی بومی روستاهای دیگر كه درگیر سیل نشده بودند، ماهیگيری خود را متوقف كرده و قایق‌های خود را به مناطق سیل‌زده فرستاده بودند. همچنین بسیاری از كسانی كه ماشین‌های آفرود داشتند، همراه با اتومبیل‌های خود به این منطقه آمده بودند. آنان علاوه بر كمك به مردم، وظیفه انتقال كمك‌های مردمی به مناطق صعب‌العبور را برعهده داشتند.
این فیلمساز به حضور نیروهای داوطلب بسیجی، طلاب و .... در مناطق سیل‌زده اشاره كرد و گفت: از شهرهای مختلف نیروهای داوطلب بسیج، طلاب حوزه علمیه و... در منطقه حضور پیدا كرده و به امدادرسانی مشغول بودند. یكی از نكات جالب حضور آنان این بود كه به دلیل تداخل زمان وقوع سیل با ایام عید، بسیاری از این افراد سفرهای نوروزی خود را نیمه‌كاره رها كرده و خود را به مناطق سیل‌زده رسانده بودند. جالب اين كه بسیاری از گروه‌های پزشكی كه برای امدادرسانی به روستاهای مختلف می‌رفتند، همراه با خود یك روحانی می‌بردند، چرا كه می‌گفتند اگر یك روحانی همراه‌تان باشد، مردم بهتر اعتماد كرده و ارتباط برقرار می‌كنند. این طلاب در امور مختلفی نظیر لجن‌كشی از خانه‌ها، بازسازی‌ها و... نقش فعال داشتند.
این كارگردان و مستندساز ضمن اشاره به روند تولید این مستند گفت: بعد از انجام هماهنگی‌ها، چیزی در حدود یك هفته بعد از وقوع سیل وارد این منطقه شدیم و به مدت دو هفته در آنجا تصویربرداری داشتیم. در این مدت هنوز هم آب زیادی وجود داشت و خطر سیل مردم را تهدید می‌كرد. این مستند گزارشی كه آخرین مراحل تدوین را پشت سر گذاشته است، 28 دقیقه‌ای است و نام آن را گلستان بر سیل گذاشتیم.
عوامل ساخت این مستند عبارتند از: كارگردان و تدوینگر: وحید فراهانی، تهیه‌كننده: اصغر بختیاری، تصویربردار: میثم پور‌رشیدی و مدیر تولید: معین احمدی.