38 درصد بیماران بستری سوءتغذیه دارند

38 درصد بیماران بستری سوءتغذیه دارند

مسؤول تغذیه بالینی وزارت بهداشت با اشاره به آمار 38 درصدی سوءتغذیه در بیمارستان‌ها گفت: بیشتر بیماران هنگام بستری شدن از وضعیت تغذیه‌ای مناسبی برخوردار نیستند.
به گزارش ایسنا، غلامرضا فارسانی افزود: براساس مطالعات انجام گرفته در سطوح و بیمارستان‌های مختلف، تقریباً ۳۸ درصد از بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها، دچار سوءتغذیه متوسط تا شدید و نیازمند حمایت‌های تغذیه‌ای اورژانسی هستند.
وی با بیان این كه وضعیت بیمارانی كه از سوءتغذیه رنج می‌برند در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نامناسب‌تر است، ادامه داد: ۵۳ درصد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دچار سوءتغذیه متوسط تا شدید بوده و این آمار، آماری قابل استناد و به‌طور كلی قابل تعمیم است.
فارسانی عنوان كرد: نتایج تحقیقات انجام شده در بیمارستان‌های كل كشور به‌زودی استخراج می‌شود.
مسؤول تغذیه بالینی وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت تغذیه‌ای كودكان در بخش مراقبت‌های ویژه (PICU)  گفت: وضعیت تغذیه‌ای كودكان در این بخش‌ها به مراتب نامناسب‌تر بوده و می‌توان گفت حدود
 ۶۳ درصد این كودكان نیز از سوءتغذیه متوسط تا شدید رنج می‌برند. در بخش‌هایی مانند بخش سرطان، سوختگی، شیمی درمانی، دیالیز و همودیالیز نیز نگرانی در خصوص سوءتغذیه وجود دارد.
وی با تاكید بر نقش حمایت‌های تغذیه‌ای در دستیابی به كفایت تغذیه‌ای افزود: كفایت تغذیه‌ای به تأمین ۸۰ درصد نیازهای تغذیه‌ای و انرژی فرد اشاره دارد و مطالعه مذكور نشان داده حدود ۷۳ درصد بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه عدم كفایت پروتئین و ۶۴ درصد عدم كفایت انرژی دارند. وضعیت از این نظر در بخش مراقبت‌های ویژه كودكان به مراتب بدتر و نزدیك به ۹۰ درصد است.
مسؤول تغذیه بالینی وزارت بهداشت با بیان این كه وضعیت موجود، مسؤولیت كارشناسان تغذیه را سنگین‌تر می‌كند، ادامه داد: باید به تكمیل حمایت‌های تغذیه‌ای در بیمارستان‌ها بیشتر توجه شود.