امید به تحقیق و تفحص

امید به تحقیق و تفحص

تجربه نشان داده تحقیق و تفحص‌های مجلس معمولا عاقبت‌به‌خیر نمی‌شوند. اگر امضاكنندگان طرح‌های تحقیق و تفحص در میانه راه امضاهای خود را پس نگیرند و پرونده این طرح‌ها زودهنگام مختومه نشود خیلی از آنها آنقدر طولانی می‌شوند كه از یادها می‌روند یا اگر سریع جمع و جور شوند آن نتیجه‌ای كه انتظار می‌رفت به دست نمی‌آید. برای همین خیلی‌ها امیدواری‌شان را نسبت به طرح‌های تحقیق و تفحص مجلس از دست داده‌اند. حتی خود مجلسی‌ها نیز به شیوه اجرای تفحص‌ها نقد دارند و چند نفری‌شان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از مشكلات پیش‌رو گفته‌اند. 
كاظم جلالی، رئیس مركز پژوهش‌های مجلس می‌گوید لازم است تحقیق و تفحص‌ها و چارچوب‌هایی كه برای آنها مشخص‌شده بازبینی شود چراكه گزارش بسیاری از این تحقیق و تفحص‌ها حتی به مجلس بازنمی‌گردد و بی‌نتیجه می‌ماند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر نیز گفته است روند تحقیق و تفحص در مجلس باید بازبینی شود زیرا باید روالی طولانی برای وصول نتیجه نهایی را طی كند.
علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات نیز كه معتقد به بازنگری در روند اجرای تحقیق و تفحص‌هاست دغدغه‌اش این است كه اگر این طرح‌ها به نتیجه هم برسد و به قوه قضاییه ارسال شود مشكل این است كه طی شدن مراحل قانونی‌اش در دستگاه قضا پنج تا ده سال طول می‌كشد.