97 امتیاز بی‌ارزش!

یکی از جذاب‌ترین فصل‌های لیگ جزیره با مشتی رکورد به پایان رسید

97 امتیاز بی‌ارزش!

  اگر تمام معیارهای جذابیت و هیجان را برای یك لیگ فوتبال در نظر بگیریم، لیگ امسال جزیره در انگلیس حتی از استانداردهای موجود هم بالاتر بود. شاید سال‌ها بعد برای خیلی‌ها موجب تعجب باشد كه تیمی در لیگ برتر توانست 97 امتیاز كسب كند، اما باز هم به مقام قهرمانی نرسید. در كنار تمام ركوردها و آمار و ارقامی كه از این لیگ هیجانی بر جا ماند، یك عدد بیش از همه غم و ناراحتی به همراه دارد. حالا حسرت لیورپولی‌ها برای رسیدن به قهرمانی در فوتبال انگلیس 30 ساله شده است و تنها نكته امیدواری‌شان این است كه بتوانند با تیم فوق‌العاده یورگن كلوپ سال بعد به چنین افتخاری برسند.
یكی از ركوردهای جالب به جا مانده از این لیگ، رقابتی بود كه دو تیم من‌سیتی و لیورپول در بالای جدول با یكدیگر داشتند. آمار فوق‌العاده این است كه در طول 38 هفته از لیگ جزیره، صدر جدول بین این دو تیم 32 بار عوض شد. بیشترین ركورد در این زمینه مربوط به فصل 02-2001 بود كه صدر جدول بین دو تیم آرسنال و منچستر 28 بار تغییر كرد و در نهایت قهرمانی در آن فصل به توپچی‌ها رسید. یكی از نكات ناراحت‌كننده برای لیورپولی‌ها این است كه تیم‌شان در این فصل 141 روز در بالای جدول بود و در آخر كار هم دستش از رسیدن به جام بازماند. ركورد قبلی قرمزهای آنفیلد در این زمینه مربوط به فصل 91ـ1990 بود كه این تیم 163 روز در صدر بود و نكته عجیب كه در آن فصل هم دوم شد. از سوی دیگر، لیورپول تنها تیم باشگاهی در فوتبال اروپاست كه با 97 امتیاز نتوانست به قهرمانی برسد. ركورد قبلی در اختیار رئال در فصل 10-2009 بود كه با 96 امتیاز به قهرمانی لالیگا نرسید. جالب اینجاست كه در آن سال رئال قافیه قهرمانی را به بارسایی باخت كه هدایتش به‌عهده پپ بود.
گرچه من‌سیتی با پپ گواردیولا با 98 امتیاز قهرمان شد، اما نتوانست ركورد 100 امتیاز فصل گذشته خود را تكرار كند. اما تیم فوق‌العاده پپ ركوردهای دیگری از خود بر جای گذاشت. من‌سیتی حالا در كنار چهار تیمی دیگری قرار گرفت كه در تاریخ فوتبال این كشور توانسته در یك فصل 32 پیروزی به دست آورد. البته چهار مورد قبلی مربوط به زمانی بود كه ساختار لیگ برتر كنونی وجود نداشت و تیم‌ها در یك فصل 42 بازی انجام می‌دادند. از سوی دیگر، من‌سیتی در مقایسه با تمام قهرمان‌های فوتبال این كشور، در این فصل بیش از همه گل به ثمر رسانده است. این تیم در تمام بازی‌های این فصل خود 163 گل به ثمر رسانده كه شاید تا سال‌ها باقی بماند. ركورد قبلی در این زمینه هم باز در اختیار سیتیزن‌هاست كه در فصل 15-2014 موفق به زدن 156 گل شدند. این تیم همچنین در این فصل توانست تمام رقیبان خود را حداقل یك بار شكست دهد. برای آن‌كه بدانیم تیم پپ در این زمینه چه ركوردهای خارق‌العاده‌ای رقم زده، تنها كافی است بدانیم آخرین باری كه تیمی موفق به چنین موفقیتی شد، مربوط به 129 سال پیش است كه تیم پریستون نورث آن را به دست آورد.
​​​​​​​
 ركوردهایی از سایر تیم‌ها
علاوه بر رقابت بالانشین‌ها، ركوردهای دیگری نیز در لیگ امسال جزیره شكسته شد كه نقش زیادی در هیجانی شدن مسابقات امسال داشت. با تعداد گل‌هایی كه در روز پایانی لیگ جزیره زده شد، آمار گل‌های زده همه تیم‌ها در 380 بازی به عدد 1072 رسید. بیشترین ركورد در این زمینه مربوط به فصل 12ـ2011 بود كه 1066 گل زده شده بود.
یكی دیگر از ركوردهای به جا مانده از این لیگ، مربوط به كمترین تساوی بود. تاتنهام و من‌سیتی در مجموع 38بازی خود فقط دو تساوی به‌دست آوردند. علاوه بر این، تاتنهامی‌ها تنها تیمی بودند كه در هیچ یك از بازی‌های خارج از خانه به تساوی نرسیدند و همچنین 32 بازی متوالی بدون تساوی را پشت سر گذاشتند.
الكساندر آرنولد، مدافع اسكاتلندی لیورپول هم ركوردی عالی از خود بر جای گذاشت. او با 12 پاس گل، به تنها مدافع تاریخ لیگ برتر تبدیل شد كه 12 پاس گل به هم تیمی‌هایش داده است. ركورد قبلی در اختیار دو مدافع سال‌های قبل اورتون بود كه 11 پاس گل داده بودند.
ركورد سریع‌ترین گل در تاریخ لیگ جزیره هم در این فصل به ثمر رسید تا این لیگ همه شاخص‌های جذابیت را داشته باشد. شین لانگ، مهاجم ایرلندی ساوتهمپتون در دیدار مقابل واتفورد توانست در دقیقه 69/7 گلزنی كند. ركورد قبلی در اختیار لدلی كینگ، مهاجم سال‌های قبل تاتنهام بود كه مقابل راتفورد به ثمر رساند.