ایستادن، حتی روی پاهای چوبی

ایستادن، حتی روی پاهای چوبی


حاج اسماعیل دولابی، جمله فوق‌العاده‌ای دارد؛ او می‌گوید اگر كسی را برای راه رفتن مدام به آغوش بكشید، بعد از مدتی فلج خواهد شد. یعنی عضله‌های پای او از كار خواهند افتاد. در جای دیگری، اشاره می‌كند سعی كنید روی پای خودتان بایستید؛ ولو شده با پاهای چوبی.البته
حاج اسماعیل دولابی، این موارد را در حوزه‌های عرفانی و سیر و سلوك مطرح كرده است، اما جمله‌هایی به غایت درست برای زندگی روزمره ما نیز محسوب می‌شوند. همان‌طور كه در مطلب اصلی نیز مطالعه كرده‌اید، بعضی از خانواده‌ها از فرط علاقه زیاد، آن‌قدر مانع راه رفتن فرزندان‌شان می‌شوند، كه در نهایت آنها را فلج می‌كنند؛ فلج اقتصادی و كاری و حرفه‌ای.
این، كاری است كه بسیاری از ما در روزگار فرزندسالاری انجام می‌دهیم؛ به همین راحتی. در دیالوگی از فیلم‌های ماندگار پدرخوانده، آمده است: سعی نكن از دشمنت متنفر باشی، روی قضاوتت اثر می‌گذارد. به نظر می‌رسد این دیالوگ ماندگار را، از جنبه‌ای دیگر هم می‌شود بیان كرد: سعی نكن زیادی به كسی محبت داشته باشی؛ باز هم روی قضاوتت اثر می‌گذارد و باعث می‌شود نتوانی برخوردی متعادل و منطقی داشته باشی. محبت هم به اندازه كافی خوب است؛ نه بیش از حد.
منطقی‌ترش این است كه به فرزندان‌تان اجازه راه رفتن و حتی زمین خوردن بدهید؛ همان‌كاری كه امروز اجازه انجامش را به آنها نمی‌دهید. آنها تا راه نروند و زمین نخورند، نمی‌توانند تجربه كسب كنند.
اگر بخواهید به آنها محبت بی‌جا كنید، فلج خواهند شد و در زمینه‌های حرفه‌ای و اقتصادی، قادر به راه رفتن نخواهند بود. از سوی دیگر، سعی كنید هم خودتان و هم فرزندان‌تان را، مستقل بار بیاورید. به قول یكی از دوستان بزرگوار، بهترین كار این است كه پولت را مستقیم و فوری از مردم بگیری. منظورش كار و بار خصوصی و كسب و كار در بازار و... بود. یعنی جنس می‌آوری و در مغازه می‌گذاری و بعد از فروش، مستقیم از مردم پول می‌گیری یا كار تعمیرات و تأسیسات و... برای مردم انجام می‌دهی و مستقیم از آنها پول می‌گیری. این به مراتب بهتر از كار كارمندی و آب باریكه سر ماه و... است؛ هرچند كه سخت‌تر هم باشد. سعی كنید روی پاهای خودتان بایستید، ولو شده با پاهای چوبی. در غیر این صورت، ذهن شما دچار مشكل خواهد شد و از یك سنی به بعد، نمی‌توانید كار خاصی انجام بدهید و مدام چشم‌انتظار سر ماه و حقوق گرفتن و كار برای دیگران خواهید بود. حتی اگر شده، مقداری از درآمد خودتان را، از طریق استقلال مالی و كاری و ایستادن روی پای خودتان به دست آورید.