پیاده‌روی تند، درمان یبوست

پیاده‌روی تند، درمان یبوست

چیزی كه برای رفع یبوست بیش از هر چیز مفید است، مصرف میوه خام است كه حاوی فیبر بالایی است. علاوه بر این پیاده‌روی و ورزش و تحرك هم تا حد زیادی در رفع یبوست نقش دارد به طوری كه افراد بی‌تحرك بیشتر مبتلا به یبوست می‌شوند.
دكتر همایون واحدی، فوق‌تخصص گوارش در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان مطالب فوق عنوان كرد: هر چه سن بالاتر می‌رود، به دلیل كم‌تحرك شدن بدن و تغییر در رژیم غذایی و مصرف نكردن فیبر كافی در رژیم غذایی فرد ممكن است بیشتر در معرض ابتلا به یبوست قرار گیرد.
وی افزود: افراد معمولا درك درستی از یبوست ندارند. یبوست مشخصاتی دارد كه روی قوام مدفوع، شكل آن و تعداد دفع مدفوع تشخیص داده می‌شود. به عنوان مثال اگر فردی كمتر از سه بار در هفته دفع داشته، مدفوعش سفت باشد و به‌سختی خارج شود یا حتی در مواردی فرد مجبور شود از دست برای خروج مدفوع كمك بگیرد، به این حالت یبوست می‌گوییم، اما فردی كه هر روز اجابت مزاج دارد، اما مدفوعی سفت داشته، مبتلا به یبوست نیست و بیماران به همه این موارد یبوست اطلاق می‌كنند.
این متخصص توضیح داد: یبوست معمولا اگر در سنین بالا باشد، بیشتر به دلیل كم‌تحركی است. درواقع، مدفوعی كه سفت باشد یبوست نیست، بلكه به معنای بی‌تحركی، نداشتن رژیم غذایی متعادل و سالم است و فرد در طول روز از میوه و سبزیجات به اندازه كافی استفاده نمی‌كند. بسیاری از افراد به جای استفاده از میوه‌های تازه، سراغ كمپوت می‌روند در حالی كه كمپوت‌ها تاثیری در رفع یبوست ندارند.
وی تاكید كرد: اگر بخواهیم براساس اندازه مصرف مواد مختلف غذایی روزانه به بیماران مبتلا به یبوست دستور غذایی دهیم، باید بگوییم بهترین رژیم برای این بیماران مصرف میوه و سبزی فراوان است به طوری كه این افراد باید روزانه حدود 20 گرم فیبر مصرف كنند. به‌عنوان مثال، با مصرف یك سیب در روز تنها دو گرم فیبر استفاده كرده‌اند، بنابراین بهتر است برای تأمین نیاز فیبر روزانه از مواد مختلفی چون سبوس گندم، جو، نان جو، نان سبوس‌دار و میوه‌های فیبردار استفاده كنند. البته مصرف زیاد سبوس هم موجب نفخ معده می‌شود. اما در این میان، بهترین روش برای مقابله با یبوست، پیاده‌روی تند است كه ضربان قلب بالا برود. این كار هم نفخ را از بین می‌برد و هم دفع را بهتر می‌كند و به طور كلی، حركات روده را بهبود می‌بخشد.