دردسر ناخن‌های داخل گوشت

دردسر ناخن‌های داخل گوشت

 ممكن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد كه به علت درد و قرمزی و گرمی اطراف ناخن یك انگشت در دست یا پا آ‌ن‌قدر كلافه شده باشید كه دیگر صبر كردن برای بهبود خودبه‌خودی را كنار بگذارید و به یك مركز درمانی اورژانس مراجعه كنید. این عفونت‌های شایع پوستی در اثر آسیب ناشی از فرورفتن گوشه ناخن به داخل بافت نرم اطراف خود  یا به علت ضربه‌هایی كه به این ناحیه از اندام وارد می‌شود ایجاد می‌شود و عواملی نظیر تماس مكرر دست یا پا با رطوبت، ضعف سیستم ایمنی بدن یا حتی پوشیدن كفش نامناسب، افراد را به ایجاد این عارضه مستعد می‌‌کند.
گاهی علت این عفونت باكتری‌ها و گاهی ویروس‌ها و در موارد نادر قارچ‌ها هستند. موارد شایع‌تر كه علت باكتریایی دارد با قرار دادن انگشت در آب گرم چند بار در روز و مصرف دارویی نظیر سفالكسین و مشابه آن با دستور پزشك معالج و در نهایت در موارد مقاوم كه با تجمع چرك همراه است با تخلیه چرك به‌وسیله برشی كه پزشك روی این محل می‌دهد درمان می‌شود. در موارد ویروسی عامل ایجاد این عارضه ویروس تبخال است كه مصرف داروهای ضدویروس برای درمان این عارضه ضروری است. احتمال انتقال این ویروس از انگشت عفونت كرده به سایر قسمت‌های بدن فرد یا حتی سایر افراد با تماس پوستی محتمل است. موارد قارچی معمولا درمان طولانی‌تری با داروهای ضدقارچ دارد.
اقدام به تخلیه چرك تجمع‌یافته در بافت نرم اطراف ناخن با سوزن یا ناخنگیر عمل بسیار اشتباهی است كه می‌تواند به مزمن شدن و تشدید عفونت كمك کند. در مواردی كه عفونت مكرر به دلیل فرورفتن ناخن به داخل بافت نرم اتفاق می‌افتد در وهله اول استفاده از كفش مناسب به‌گونه‌ای كه فشار كمتری به انگشتان وارد کند و گرفتن ناخن‌ها به‌گونه‌ای كه لبه تیزی برای فرورفتن به داخل بافت نرم اطراف ایجاد نكند اقدام مناسبی است و در صورت تكرار این عارضه با رعایت نكات فوق، پزشك می‌تواند با بریدن قسمتی از ناخن مانع از تكرار مجدد این عارضه شود. عادت‌های بدی نظیر جویدن ناخن یا كندن پوست اطراف ناخن باید ترك شود و از تماس مكرر و مستقیم پوست با آب به عنوان عامل زمینه‌ساز این نوع عفونت نیز   پرهیز شود.