«برادرجان»، نمونه موفق سریال‌سازی دینی

سخنگوی كمیسیون فرهنگی مجلس تاكید كرد:

«برادرجان»، نمونه موفق سریال‌سازی دینی



سخنگوی كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به طرح آموزه‌های اخلاقی، دینی، تربیتی و سبك زندگی در سریال «برادر جان» گفت: خوشبختانه تلویزیون دست روی موضوع بسیار خوبی گذاشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، سریال برادر جان یك مضمون اخلاقی و دینی را در بستری اجتماعی به تصویر می‌كشد. ملودرامی پركشمكش درباره روابط انسانی و اجتماعی است. محور درام این سریال را حق‌الناس تشكیل می‌دهد و البته به‌طور غیر‌مستقیم و با پرهیز از شعارزدگی به آن پرداخته است.
به بهانه پخش این مجموعه، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مجلس و سخنگوی كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتیم كه در ادامه می‌خوانید.
حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مجلس و سخنگوی كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: صدا وسیما در ماه مبارك رمضان هر سال سریال‌هایی با هدف ترویج مباحث سبك زندگی، اخلاقی، اجتماعی و گاه در فضایی طنز تولید می‌كند كه در خانواده‌ها اثرگذار است.
آزادی‌خواه با اشاره به ساخت سریال برادر جان با محوریت اصلاح سبك زندگی و ترویج آموزه‌های اخلاقی و تربیتی مانند حق‌الناس، افزود: این مجموعه رویكرد بسیار مهمی در ساخت مجموعه‌هایی با رویكرد آموزه‌های دینی در تلویزیون محسوب می‌شود.
وی با بیان این‌كه در ماه مبارك رمضان دل‌ها و ذهن‌ها برای ترمیم موضوعات اخلاقی و اصلاح سبك زندگی آماده‌تر است، تصریح كرد: در سریال برادرجان محورهایی نظیر سبك زندگی، آموزه‌های اخلاقی و تربیتی مانند حق‌الناس، صداقت و رابطه سالم در خانواده دیده می‌شود كه با زبان هنر به‌خوبی مطرح شده است. این‌گونه سریال‌ها در تلویزیون می‌تواند به وقار و استحكام خانواده كمك كند و جامعه ما را از بزه و ناهنجاری‌ها نجات دهد.
سخنگوی كمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: خوشبختانه تلویزیون با ساخت این سریال موضوع بسیار خوبی انتخاب كرده است، چرا كه یكی از مهم‌ترین مشكلات كه در حوزه حق‌الناس داریم شست‌وشوی گناه است. یعنی فردی كه حق‌الناس برگردن دارد به عمد و بدون پروا به این معضل و بزه اجتماعی دامن می‌زند و سپس برای تطهیر كاذب خود توجیه‌های غیر‌معقولی برای عملش می‌آورد كه بسیار خطر‌ناك است. این‌گونه اقدامات در حوزه حق‌الناس آبستن بزه‌های مختلف اجتماعی است و به‌دنبال آن دروغ، افترا و تهمت خواهد آمد.
وی اظهار كرد: اعتقادم بر این است در حوزه آموزش‌های عمومی هرگز نمی‌توانیم صد‌درصد موفق باشیم، خطابه، شعر و آموزش و پژوهش به‌جای خود، اما زبان هنر و فیلم به‌خصوص رسانه ملی به‌عنوان یك رسانه پر مخاطب با داشتن بیش از 70 درصد بیننده می‌تواند با استفاده بهینه از این ظرفیت توفیقات خوبی را رقم بزند. سخنگوی كمیسیون فرهنگی مجلس دهم افزود: استفاده از هنر سریال‌سازی با رویكرد آگاهی بخشی دینی در جامعه باید از اهداف اصلی رسانه ملی باشد. ما باید مباحث دینی‌مان را به رخ بكشیم مباحثی مانند حق‌الناس، احترام به والدین و مسجد محوری را باید به تصویر كشید. این موارد موجب احیای فضایل و اصلاح اشكالات می‌شود.
حجت‌الاسلام آزادی‌خواه درباره حمایت مجلس از چنین تولیداتی در تلویزیون بیان كرد: در برنامه ششم توسعه در كمیسیون فرهنگی مجلس از تولید سریال‌های «الف» حمایت كردیم و با گنجاندن رقمی از اعتبارات دولتی بودجه خاصی برای ساخت این‌گونه سریال‌ها دیده شده است.
وی بر ضرورت ارتباط بیشتر رسانه ملی و كمیسیون فرهنگی مجلس تاكید و ابراز امیدواری كرد ان‌شاءا... شاهد تقویت این ارتباط باشیم.
برادر جان، مجموعه تلویزیونی به كارگردانی محمدرضا آهنج، نویسندگی نعمت‌ا... و تهیه‌كنندگی محمدرضا شفیعی محصول گروه فیلم و سریال شبكه سه سیماست وملودرامی اجتماعی-مذهبی است كه برای پخش در ماه رمضان سال 1398 تهیه و تولید شد. این مجموعه از 17 اردیبهشت 1398 از شبكه سه سیما هر شب ساعت 20 و 30 دقیقه و تكرار این مجموعه به نوبت یك و 30 دقیقه صبح، 9 و 45 دقیقه صبح و 16 پخش می‌شود.