سریال‌های ایرانی مهمان لبنانی‌ها

سریال‌های ایرانی مهمان لبنانی‌ها

شبكه تلویزیونی المنار لبنان در ماه مبارك رمضان اقدام به پخش سریال‌های ایرانی معمای شاه به كارگردانی محمدرضا ورزی و مدینه ساخته سیروس مقدم برای مخاطبان و بینندگان خود كرده است.
به گزارش جام‌جم،‌ شبكه تلویزیونی المنار این دو سریال را در جدول پخش برنامه‌های خود در ساعات بعد از اذان مغرب و صبح‌ها پیش از ظهر قرار داده، به نحوی كه بینندگان این شبكه می‌توانند هر روز دو بار این سریال‌ها را تماشا كنند. پیشتر نیز این شبكه و دیگر شبكه‌های تلویزیونی لبنان سریال‌های ایرانی را از جمله مردان آنجلس، روز واقعه، ستایش، شوق پرواز، اصحاب كهف، كیمیا، یوسف پیامبر (ع)، غریب طوس، بشارت منجی و مریم مقدس(س) با دوبله عربی پخش كرده‌اند كه با استقبال خوبی در این كشور مواجه شده است.
البته در كنار پخش سریال‌های ایرانی، نمایش فیلم‌های سینمایی ایران نیز در این شبكه‌ها در ماه‌ها و ایام مختلف سال پخش می‌شود كه در این ارتباط نیز می‌توان به فیلم‌های مادر و نامه‌ای به خدا اشاره كرد.
در لبنان حدود ۹ شبكه تلویزیونی وجود دارد و هر شبكه هم چند سریال پخش می‌كند و در بین سریال‌های مزبور آنچه كه بیش از همه در میان لبنانی‌ها بازتاب و پر بیننده بوده و از شبكه المنار پخش شده، می‌توان به سریال ستایش و شوق پرواز اشاره كرد كه تقریبا قبل از ماه رمضان نمایش آن از شبكه المنار و دیگر شبكه‌های لبنانی تمام شد و اكنون سریال‌های دیگری پخش می‌شود.
براساس برخی آمارها در حال حاضر ۳۲۰ شبكه تلویزیونی در جهان عرب فعالیت می‌كنند كه با توجه به پر هزینه بودن ساخت سریال‌ها در این كشورها و از طرف دیگر وجود امكانات مناسب در ایران برای تولید فیلم و سریال، زمینه بسیار خوبی است تا برای نزدیكی بیشتر ملت‌های منطقه و افزایش سطح دیپلماسی عمومی و آشنایی مردم با فرهنگ ایرانی گام‌های بلندتر و موثرتری در این زمینه‌ها برداشته شود. در همین حال در دیگر كشورهای منطقه نیز مانند عراق استقبال خوبی از سریال‌های ایرانی به خصوص در ایام و مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی مانند محرم صورت گرفته و نمایش آنها از شبكه‌های مختلف این كشور مانند دیگر كشورهای منطقه انجام می‌شود.
یكی از علت‌های اصلی برای وجود زمینه پخش سریال‌های ایرانی در كشورهای عربی گذشته از قرابت فرهنگی، رعایت اخلاق و اصول خانوادگی و اجتماعی، آسودگی خانواده‌ها برای تماشای آنها بر خلاف برخی سریال‌های تهیه شده در منطقه، نمایش فرهنگ و آداب و سنن ایرانی، نقش‌آفرینی خوب هنرمندان در مقایسه با برخی سریال‌های عربی و كیفیت اثر در بین مخاطبان به خصوص در لبنانی‌هاست كه موجب اقبال این فیلم‌ها و سریال‌ها شده و زمینه و ضرورت تولید آنها را در داخل بیش از پیش فراهم كرده است.
وجود قرابت فرهنگی موجب شده تا در سال‌های اخیر برخی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به صورت مشترك با همكاری هنرمندان ایرانی و لبنانی تهیه شود كه تعدادی از منابع آماری آن را در سال‌های اخیر ۴۰ مورد اعلام می‌كنند و در این ارتباط می‌توان به فیلم‌هایی مانند سریال ساخت ایران به كارگردانی محمدحسین لطیفی و به فیلم سینمایی به وقت شام به كارگردانی ابراهیم حاتمی كیا اشاره كرد.
در نظر گرفتن چنین زمینه‌ای نیز برای تولید فیلم و سریال‌های مشترك با توجه به وجود مخاطبان و وجود لوكیشن‌های مناسب در دو كشور و مخاطبان گسترده در جهان اسلام می‌تواند بیش از پیش موجب توسعه فرهنگی بین ملت‌های اسلامی منطقه و جلوگیری از نفوذ و رخنه برخی فعالیت‌های فرهنگی در آن شود.
البته در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی شبكه‌ آی‌فیلم در شهریور سال ۱۳۸۹ تلاش‌هایی را برای جذب ۳۰۰ میلیون مخاطب در ایران و منطقه انجام داده، اما این نیازمند رفع برخی مسائل و مشكلات مطرح شده از سوی مخاطبان برای جلب و جذب بیشتر است.
سیدداوود موسوی، مدیر دفتر نمایندگی صداوسیما در بیروت در ارتباط با همكاری‌های این سازمان با شبكه‌های تلویزیون لبنان و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی برای نمایش سریال و فیلم‌های ایرانی گفت، این همكاری‌ها براساس تفاهم‌نامه‌های موجود با شبكه‌های مختلف لبنانی و اتحادیه مزبور صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به این كه تفاهم‌نامه همكاری با لبنان در سفر مهر ماه سال ۱۳۹۶ علی عسکری رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به بیروت تجدید و تكمیل شد، افزود: در این تفاهم‌نامه‌ها با توجه به تقاضای همكاری از سوی لبنان برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای ساخت سریال و فیلم مشترك نیز در دو كشور در دستور كار قرار گرفت. موسوی گفت كه یكی از تقاضاهای طرف لبنانی بهره‌مندی از آثار فاخر تلویزیونی ایران است كه در این راستا نیز طبق تفاهم‌نامه سریال‌ها در اختیار آنان و برخی شبكه‌های لبنانی طرف قرارداد قرار می‌گیرد.
مدیر دفتر صداوسیما در بیروت خاطرنشان كرد: با توجه به این كه لبنان مركز شبكه‌های تلویزیونی عربی است، در این ارتباط همكاری‌ها به صورت تخصصی صورت می‌گیرد.
در همین حال وی از مسؤولان تلویزیون المنار خواست تا در ماه رمضان به پخش یك یا دو سریال بسنده كنند و بیشتر بر پخش ادعیه و پوشش مراسم قرآنی متمركز شوند.