مكث مجمع روی سی.‌اف.‌تی و پالرمو

مكث مجمع روی سی.‌اف.‌تی و پالرمو

انتشار خبری مبنی بر خارج شدن لوایح سی.‌اف.‌تی و پالرمو از دستور كار مجمع تشخیص مصلحت نظام، واكنش‌های مختلفی را در پی داشت، اما آ‌ن‌طور كه اعضای مجمع تشخیص دیروز اعلام كردند چنین خبری صحت ندارد، اگرچه مجمع عجله‌ای هم برای تصویب این لوایح ندارد.
یكی دو روز قبل بود كه یكی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه‌ای اعلام كرده بود این دو لایحه از دستور كار مجمع خارج شده‌است.
به‌دنبال انتشار این خبر، مصطفی كواكبیان، نماینده تهران  در جلسه دیروز مجلس در جریان رسیدگی به لایحه الحاق یك تبصره به ماده 6 قانون مبارزه با پولشویی، اظهار كرد: چند ماه است كه بحث سی‌اف‌تی و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شده، ولی اخیرا شنیدیم دبیر مجمع تشخیص مصلحت، این دو لایحه را از دستور كار خارج كرده است.
وی افزود: نمی‌دانم ایشان چنین اختیاری داشته كه لوایح  را از دستور كار مجمع خارج كند.مجلس وقت زیادی ندارد كه قانون را با اكثریت آرا تصویب كند و به شورای نگهبان بفرستد و سپس در مجمع آنان تشخیص دهند كه آن را از دستور كار خارج كنند. وی تاكید كرد: امیدواریم این موضوعی كه شنیده‌ایم درست نباشد و اشتباه شنیده باشیم. اما اعضای مجمع تشخیص مصلحت در مصاحبه‌هایی كه دیروز انجام دادند این موضوع را تایید نكردند.
مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه به ایرنا گفت: از ابتدا تصمیم گرفته شد لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی با هم در كمیسیون مربوط در مجمع بررسی شود و خود مجمع تشخیص، درباره آن اظهارنظر كند، اما هنوز گزارش نظر كمیسیون به مجمع فرستاده نشده است.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اظهارنظر سید‌محمد صدر مبنی بر این‌كه بررسی این لوایح از دستور كار مجمع خارج شده است، توضیح داد: شاید منظور آقای صدر هم همین بوده كه در حال بررسی در كمیسیون‌هاست. درواقع سی‌اف‌تی و پالرمو همچنان در حال بررسی است.
احمد توكلی هم در گفت‌وگو با خبر آنلاین با رد از دستور كار خارج شدن این دو لایحه مهم از دستور كار مجمع، گفت: این لوایح از دستور كار مجمع خارج نشده است، بلكه زمینه بررسی آن وجود ندارد.وی افزود: وقتی آمریكا به‌گونه‌ای دیگر رفتار می‌كند و نمی‌شود به او اعتماد كرد؛ وقتی اروپایی‌ها می‌گویند باید برجام اجرا شود، ولی خودشان تعهداتشان را اجرا نمی‌كنند یا در مورد اینستكس به‌گونه‌ای دیگر رفتار می‌كنند یا وقتی می‌گویند ما برجام را قبول داریم ولی به آن عمل نمی‌كنند؛ در این شرایط خود به خود اگر ما كوتاه بیاییم فشار آنها بیشتر می‌شود. اگر ما مقاومت كنیم فشار آنها كمتر می‌شود. ما اگر بخواهیم سریع این لوایح را بررسی كنیم و فقط معیشت مردم را ملاك قرار دهیم به اعتقاد من بیشتر به ضرر مردم می‌شود.
توكلی گفت: لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی از دستور كار خارج نشده است اما فعلا تعجیلی برای بررسی آنها نداریم.