نسخه Pdf

پرسش و پاسخ قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله    انصراف از حضانت، رانندگی بدون گواهینامه،  
مریم  جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی 
به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره  300011224  مطرح   کنند و پاسخ را  در همین صفحه  بخوانند.
  انصراف از حضانت
سلام دو سال قبل از شوهرم جدا شدم و دختری شش ساله دارم. همسرم ماهانه مبلغ ناچیزی به‌عنوان نفقه می‌دهد كه با آن نمی‌توانم هزینه‌های دخترم را تامین كنم. می‌توانم از حضانت انصراف دهم و آن را به شوهرم بسپارم؟
سلام طبق ماده 1169 قانون مدنی، حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است. همسرتان هم وظیفه دارد در این مدت نفقه فرزند را بپردازد. با توجه به مشكلات مالی می‌توانید درخواست كنید كارشناس میزان نفقه را افزایش دهد.
   رانندگی بدون گواهینامه
این موضوع درست است كه اگر كسی بدون گواهینامه رانندگی و با خودرو تصادف كند و باعث مرگ عابری شود، حكمش قتل عمد و مجازاتش قصاص است؟
اگر در حادثه سوء نیت وجود نداشته و قصدی برای كشتن عابر نباشد، قتل عمد محسوب نمی‌شود. مطابق قانون «هر كس بدون گواهینامه رسمی ‌اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری كه مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هر كس كه به موجب حكم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسایل مزبور مبادرت ورزد، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یك میلیون ریال یا هر دو مجازات و درصورت ارتكاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محكوم خواهد شد.» چنانچه فرد بدون گواهینامه مقصر حادثه‌ای باشد به عبارت دیگر بی‌احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت وی علت تصادفی باشد كه منجر به صدمات بدنی شود، دادگاه مكلف است مجازات وی را تشدید كند و می‌تواند وی را برای مدت یك تا پنج سال از حق رانندگی محروم كند.
درست است كه تصادف مرگبار بدون گواهینامه باعث قصاص نمی‌شود، اما با توجه به مجازاتی كه قانونگذار در نظر گرفته و محدودیت‌های استفاده از بیمه توصیه اكید می‌شود از رانندگی بدون گواهینامه خودداری شود.