نسخه Pdf

چطور دزدان خانه را ناكام بگذاریم؟

توصیه‌های مهم رئیس پلیس آگاهی را جدی بگیرید

چطور دزدان خانه را ناكام بگذاریم؟

بسیاری از شهروندان در زمان وقوع سرقت از خانه‌شان انگشت سرزنش و اتهام خود را متوجه پلیس می‌كنند اما وظیفه ذاتی و تعریف شده پلیس آگاهی كشف جرم و دستگیری مجرمان پس از وقوع جرم است و در یك گام عقب‌تر پیشگیری از وقوع سرقت و به‌طور خاص سرقت منزل تنها از عهده خود افراد به‌عنوان مالكان خانه‌ها برمی‌آید. البته لازم به‌ذكر است سایر دستگاه‌ها نیز باید در این حوزه نقش آفرینی كنند. متاسفانه چیزی كه به‌طور همه گیراین روزها در جامعه شاهد آن هستیم عكس این نكته را نشان می‌دهد و شیوه و سبك زندگی و معماری ساختمان‌ها این روزها به نوعی به چراغ سبزی برای سارقان تبدیل شده و حتی به جرات می‌توان گفت در برخی محلات شكل خاص معماری خانه، سارق را برای ورود به خانه تشویق می‌كند. البته اقدام اخیر برخی شهروندان در انباشت طلا و سكه و ارز در خانه و عدم استفاده از صندوق امانات و... مشكل را حادتر كرده است. در سطرهای پیش رو تلاش می‌شود شهروندان را با برخی نكات هشداری كه در سال‌های اخیر عدم رعایت آنها باعث سهولت كار سارقان خانه را فراهم آورده، آشنا كنیم .

سردار لطفی / رییس پلیس آگاهی تهران

 با توجه به ورود بسیاری از سارقان از بالكن طبقات اول به خانه شهروندان، توصیه می‌شود برای بالكن طبقات اول و پنجره‌ها حفاظ مناسب نصب شود.
به‌تازگی برای زیبایی نمای ساختمان به تهیه سردرهایی اقدام می‌شود كه به سارقین كمك می‌كند به‌راحتی ابتدا روی علمك گاز و سپس این سردرها پاگذاشته و با یاری خود صاحبخانه برای سرقت منزل وارد عمل شوند.
 موقع ترك خانه یكی از همسایگان را در جریان قرار دهید تا نسبت به سر و صداهای احتمالی و رفت و آمدها به خانه شما حساسیت ایجاد شود .
 در صورت نصب دوربین مدار بسته از دوربین‌های با كیفیت استفاده شده و یكی از دوربین‌ها برای ثبت اطلاعات خودرویی كه با آن اموال سرقتی جابجا شده در محل مناسبی در كوچه نصب شود.
 استفاده از دوربین‌های مداربسته با امكان انتقال آنلاین داده‌ها به گوشی همراه شما این شرایط را فراهم می‌کند كه از هر نقطه‌ای در داخل یا خارج كشور به صورت آنلاین وضعیت خانه خود را تحت نظر و بررسی داشته باشید و در صورت مشاهده سارقان سریع موضوع را به مركز فوریت‌های پلیسی 110اطلاع دهید .
 با توجه به این‌كه در بسیاری از پرونده‌های سرقت خانه 
مشاهده شده یكی از سارقان با استفاده از بی توجهی مالكان اقدام به ورود از در پاركینگ كرده و سپس در زمان مناسب در منزل را برای سایر سارقین باز می‌كند لذا توصیه می‌شود موقع خروج از پاركینگ بلافاصله محل را ترك نكنید و از بسته شدن در پاركینگ اطمینان حاصل كنید .
 منزل شما محل سكونت شماست نه گاوصندوق اشیای ذی‌قیمت، لذا توصیه می‌شود از نگهداری اموال با ارزش ریالی بالا در خانه خودداری كرده و از صندوق امانات استفاده كنید .
 در صورت نگهداری اموال گران‌قیمت و وجه نقد در خانه به هیچ عنوان حتی در حضور نزدیك‌ترین اقوام و آشنایان نیز در این خصوص صحبت نكنید .
  از سپردن كلید به افراد غیر خودداری كنید.
  با توجه به این‌كه سارقین برای سرقت اشیای قیمتی مستقیما به اتاق خواب مراجعه می‌كنند برای نگهداری اموال با ارزش خود در خانه جاساز داشته باشید و از قرار دادن آنها در اتاق خواب یا رهاسازی طلاجات در معرض دید خودداری كنید .
  در استخدام سرایدار و نظافتچی، پرستار كودك و سالمند دقت كرده و از شركت‌های معتبر استفاده كنید .
 بعد از سكونت در منزل جدید یا مفقودیت كلید بلافاصله قفل‌ها را عوض كنید .
 در مكان‌های عمومی، مهمانی‌ها، تاكسی و اتوبوس و آرایشگاه یا محل كار در خصوص داشته‌ها و نداشته‌های خود حفاظت گفتار داشته باشید .
 بدون احراز هویت در را به روی افرادی كه خود را مامور ارگان‌های مختلف معرفی می‌كنند باز نكنید .
 در ساختمان‌های شمالی از حفاظ مناسب استفاده كرده و حتی‌المقدور وسط حفاظ‌ها هم جوش داده شود تا امكان رد شدن از بین آنها وجود نداشته باشد .
  دقت كنید درهای جك‌دار ساختمان دارای شب‌بند باشند، زیرا در غیر این صورت به راحتی با یك فشار باز می‌شوند.
 برای در ورودی منازل از قفل‌های دكمه‌ای استفاده شود .
 برخلاف تصور شهروندان درهای ضدسرقت از ناحیه توپی بسیار آسیب‌پذیرند و نیاز است تا چارچوب این درها تقویت شوند .
 وقتی در یك ساختمان تنها یك واحد دارای در آكاردئونی باشد دقیقا توجه سارقین به آن واحد جلب می‌شود. درهای آكاردئونی زمانی مفید هستند كه بالای لولاها جوش داده شود، قفل آویز در دسترس نباشد و جا برای دیلم انداختن نباشد و از فنر و تسمه قوی برای این‌گونه درها استفاده شود.
 در هنگام خروج از خانه از قفل بودن در مطمئن شوید چون قفل بودن مانع از باز كردن در منازل به شیوه استفاده از كارت می‌شود.
 در صورتی كه دائما در سفر هستید می‌توانید در منزل خود سیستم تایمر برق نصب كنید تا در زمان‌های مشخص اقدام به روشن و خاموش كردن لامپ‌ها و تلویزیون خانه كند.
 در زمان خروج از خانه چند جفت كفش را رو به خانه و به صورت نامرتب قرار دهید تا سارقین را در مورد حضور در منزل دچار
 اشتباه كنید.