نسخه Pdf

 شگردهای جدید شركت‌های هرمی

 شگردهای جدید شركت‌های هرمی

سردار علیرضا لطفی / رئیس‌پلیس آگاهی تهران بزرگ

با وجود انعكاس اخبار مربوط به برخورد با شركت‌های هرمی و دستگیری اعضای اصلی این شركت‌های غیرقانونی در ده سال گذشته و اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی در رسانه ملی و مطبوعات، در نهایت ناباوری همچنان شاهد جذب افراد در این شركت‌ها هستیم.
از دی‌ماه سال 84 كه فعالیت این شركت‌ها در زمره جرایم اخلال در نظام اقتصادی كشور به شمار آمد این شركت‌ها به صورت زیرزمینی و تحت عناوین مختلف اقدام به عضوگیری می‌كنند. عموم افراد بر این باورند كه با توجه به موج عظیم دستگیری‌ها و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در 
یك دهه گذشته احتمال كمی وجود دارد كه كسی توسط این شركت‌ها مورد اغفال قرار بگیرد اما در نهایت تاسف نه‌تنها هنوز عضوگیری توسط این شركت‌ها وجود دارد، اكثر افراد جذب‌شده نیز از جوانان تحصیلكرده هستند.
تنها نكته‌ای كه عضوگیری‌های اخیر را از سال‌های گذشته متمایز می‌كند محل سكونت این افراد است. خوشبختانه با وجود آگاهسازی‌های صورت گرفته توسط پلیس و ارتقای دانش انتظامی شهروندان این شركت‌ها در جذب عضو از میان شهروندان و جوانان تهرانی با شكست مواجه شده‌اند. اما سیل شكایات و اعلام فقدانی خانواده‌ها از نقاط مختلف كشور به پلیس آگاهی تهران بزرگ نشان می‌دهد این شركت‌های غیرقانونی دام تبلیغات فریبنده خود را متوجه جوانان تحصیلكرده اما بیكار شهرستانی كرده‌اند .
شكل و ساختار فعالیت این شركت‌ها هرمی است و افراد تحت عنوان عضو شناخته می‌شوند و عضو كسی است كه با پرداخت مبلغی اقدام به سرمایه‌گذاری كرده و برابر دستورالعمل كاری برای این‌كه بتوانند به سود برسد باید تعدادی را به عنوان زیرشاخه معرفی و از آنها نیز جذب سرمایه و به حساب شركت واریز كنند. لازم به ذكر است افراد عضوشده تحصیلات دانشگاهی و مدارك عالیه دارند و پس از پرداخت حداقل مبالغ میانگین 25میلیون تومان باید برای فعالیت در شركت اقدام به جذب زیرمجموعه كنند و جهت انجام این كار مخاطبان خود را كه ساكن شهرستان هستند به بهانه استخدام در شركت‌های معتبر دولتی مانند: شركت نفت، پتروشیمی، وزارت نیرو، شركت مپنا و ... به تهران دعوت می‌كنند . در حال حاضر قریب به اتفاق اكثر آفیس‌ها تحت عنوان شركت Q-NETفعالیت داشته و با موضوع خرید تورهای مسافرتی كه همگی تور خارج از كشور هستند اقدام به اخذ مبالغ مختلف از اعضا می‌كنند. البته در برخی موارد افرادی در خارج از آفیس بدون داشتن دفتر و مكان، اقدام به جذب سرمایه افراد می‌كنند و این به گونه‌ای است كه این افراد در بین همكاران خود و كسانی كه در یك صنف فعالیت می‌كنند ورود كرده و با استفاده از همان شگرد و نام برخی شركت‌های داخلی و خارجی یا حتی موضوع كار یا حرفه خود اقدام به كلاهبرداری می‌كنند.
ضمیمه قاب کوچک