نبرد انگلیسی‌ در خاك آذربایجان

فینال لیگ اروپا، آرسنال - چلسی، ساعت 23:30، ورزشگاه المپیك باكو

نبرد انگلیسی‌ در خاك آذربایجان

 آرسنالی‌ها در چند فصل اخیر فوتبال در اروپا و انگلیس همیشه عادت كرده‌اند دست پایین را داشته باشند. حالا چند سالی می‌شود كه طرفداران توپچی‌های لندنی جایی در كری‌های داغ فوتبال انگلیس ندارند و قافیه قهرمانی را به تیم‌هایی همچون چلسی، منچستر و حتی لسترسیتی باخته‌اند. در فوتبال اروپا هم اوضاع و احوال‌شان چندان با وضعیت لیگ جزیره تفاوتی ندارد و كمتر هواداری از این تیم بازی درخشانی در لیگ‌های اروپایی در چند سال اخیر در یادش باقی مانده است. با رفتن این تیم به فینال لیگ اروپا، حالا هواداران آرسنال فرصت تاریخی پیش‌روی خود دارند. این تیم شمال لندنی با پیروزی و كسب قهرمانی در بازی امشب مقابل چلسی، هم سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا را به دست می‌آورد و هم با یك جام اروپایی، ناكامی سال‌های قبلش را جبران می‌كند.
ورزشگاه المپیك باكو كه در سال 2015 افتتاح شد، برای اولین بار میزبان یك بازی مهم اروپایی است. البته سه بازی یورو 2020 هم قرار است در این ورزشگاه برگزار شود. با‌پر شدن این ورزشگاه 70 هزار نفری، ركورد بازی فینال‌های اروپا در یك بازی شكسته می‌شود. ركورد قبلی مربوط به سال 1999 بود كه 62 هزار نفر بازی پارما و مارسی را از نزدیك مشاهده كردند. از سوی دیگر، برای اولین‌بار در تاریخ لیگ اروپا، در بازی امشب از كمك داور ویدئویی استفاده می‌شود.
این دومین سفر هر دوی این تیم‌ها به آذربایجان طی سال‌های گذشته است. آرسنال و چلسی در چند فصل اخیر برای رویارویی با قره‌باغ به آذربایجان رفته‌اند كه هر دو بازی هم با پیروزی نمایندگان انگلیس تمام شده بود.
در حالی كه چلسی حضور خود در لیگ قهرمانان سال بعد را نهایی كرده، این بازی حكم مرگ و زندگی را برای آرسنالی‌ها دارد. این تیم در لیگ جزیره ششم شد و تنها شانس‌شان برای رفتن به لیگ قهرمانان سال بعد، پیروزی در بازی امشب است. در صورتی هم كه چلسی پیروز شود، سهمیه انگلیس همان چهار تیم اول جدول باقی مانده و در عوض تیم سوم لیگ یك فرانسه به لیگ قهرمانان سال بعد می‌رود.  عملكرد چلسی در بازی‌های لیگ اروپا مقابل تیم‌های انگلیسی درخشان بوده است. این تیم در 17 بازی قبلی فقط چهار بار شكست خورده است. در طرف مقابل، آرسنال در شش بازی قبلی خود مقابل تیم‌های انگلیسی در لیگ اروپا هرگز پیروز نشده است.
در طرف مقابل، توپچی‌ها با 5 برد متوالی، طولانی‌ترین پیروزی متوالی خود در بازی‌های لیگ اروپا را به دست آورده است. آنچه باعث دلگرمی آرسنالی‌ها شده، تجربه اونای امری در بازی‌های لیگ اروپاست. این مربی اسپانیایی در سه فصل متوالی با سویا توانست قهرمانی در این مسابقات را به دست آورد. آرسنال اگر بتواند بازی امشب را با پیروزی پشت سر بگذارد، ششمین تیمی است كه در تاریخ لیگ اروپا به قهرمانی رسیده است.