نان خوزستان زیر آب است

استاندار خوزستان در گفت‌وگو با جام‌جم از زیر آب ماندن 30هزار هکتار از زمین‌های زراعی این استان خبر داد

نان خوزستان زیر آب است

در سیل امسال، حدود 25 استان كشور، درگیر شدند. از شمال، غرب، بخشی از شرق، جنوب و مركز سیل استان‌ها را شست و برد. در این میان اما، یك استان و یك نام بیشتر از هر نام دیگری به گوش رسیده است. استان خوزستان و نام غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان. كسی كه از بهمن 97، استانش با سیل عجین شد. استانی كه سیلش هنوز ادامه دارد. در حالی كه بسیاری از استانداران و فرمانداران شهرها در تعطیلات عید بودند و مردم با سیل می‌جنگیدند، شریعتی هر روز مصاحبه می‌كرد و از روند مدیریت بحران می‌گفت. شریعتی اما در این پنج، شش ماهه‌ای كه خوزستان درگیر سیل بوده است، خود بحران‌هایی را آفریده است. اولین بحران او، شاید حرف‌هایی است كه با یكی از كشاورزان درباره خدمات‌رسانی زد. بعدها با انتشار فیلم بگومگو با خبرنگاران و تأكید بر عملكرد خوبش ادامه پیدا كرد؛ اما اوج سخنان حاشیه‌ساز او ادعای اعتراض نماینده صلیب سرخ جهانی به خاطر خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده بوده است. او ادعا كرد: «صلیب‌سرخ در بازدیدی كه داشت، اعتراض كرد كه رسیدگی به سیل‌زدگان در اردوگاه‌های رسمی خیلی زیاد و بیش از پروتكل است.» شریعتی در تازه‌ترین اتفاق انگشت اتهام را به طرف دستگاه‌های اجرایی استانش گرفته و گفته: «برخی دستگاه‌ها كار در مناطق سیل‌زده خوزستان را رها كرده‌اند.» هرچند او از بسیاری از سؤالات طفره می‌رود و به شیوه خودش پاسخ می‌دهد، اما درباره تمام این حاشیه‌ها و آخرین شرایط خوزستان سیل‌زده از او پرسیدم.

  شما اخیرا در مصاحبه‌ای از دستگاه‌هایی گفته‌اید كه كار خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده را رها كرده‌اند.
منظور من رها كردن كار نبوده است؛ منظور من این بوده كه با آن جدیتی كه در طول بحران، دنبال می‌كردند، كار را تا آخر انجام نداده‌اند. در طول بحران و سیل، خدمات بسیار زیادی كردند و هزینه‌های بسیار زیادی را انجام دادند كه از نظر ما ارزشمند و قابل احترام است. صحبت بنده این است كه ارائه خدمات باید تا انتها انجام شود. به همین خاطر باید با این دستگاه‌ها همكاری داشته باشیم و تعامل كنیم. انتظارمان این است كه این دستگاه‌ها 20‌روز تا یك ماه دیگر، به فعالیت ادامه دهند.

  یعنی تا یك ماه دیگر مشكلات سیل خوزستان حل می‌شود؟

مشكلات اساسی، تا یك ماه دیگر حل می‌شود. در حال حاضر همه مشكلات در حال رفع شدن است. همه روستاییان به خانه‌های خود بازگشته‌اند. اولین دغدغه و نیاز مردم سیل‌زده كشت تابستانه است. باید آب‌هایی كه در زمین‌های كشاورزی مانده است، تخلیه كنیم تا كشت تابستانه انجام شود. امسال به خاطر پر بودن سدها شرایط خوبی داریم. در شوش، اهواز، باوی، ملاثانی، كارون، شادگان و خرمشهر، تخلیه آب‌ها از زمین‌های كشاورزی تا حدود زیادی انجام شده است. در سوسنگرد، دشت آزادگان و هویزه آب هنوز در زمین‌های كشاورزی باقی مانده‌ كه دوستان باید كمك كنند تا آب از زمین‌ها تخلیه شو‌د. در روستاهایمان، تقریباً آب تخلیه شده است. هدف ما این است كه در روستاها، مردم، به روال عادی و كشت و کار بازگردند. دغدغه اول امروز روستاییان، تأمین معیشت و كشت است. در حال حاضر 30 هزار هكتار زمین‌های زراعی در دشت آزادگان هنوز زیر آب است كه امكان كشاورزی را از كشاورزانی كه تا چند روز دیگر باید كشت تابستانه را شروع كنند، گرفته است.

  شما به‌عنوان مدیر بحران استان خوزستان، عملكرد دستگاه‌ها را رصد كرده‌اید، عملكرد كدام یك از دستگاه‌ها از همه بهتر بوده است؟
نیروهای مسلح، سپاه، بسیج، راه و شهرسازی، نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب، راهداری، جهاد كشاورزی، كشت و صنعت نیشكر، آب و برق و فاضلاب روستایی و شهری و راهداری، همه با هم پای كار بودند و تلاش كردند كه اگر نبودند، ما نمی‌توانستیم مدیریت بحران را آن طور كه درست است، انجام دهیم. با كمك یكدیگر، 15‌میلیون متر مكعب آب را بدون این كه آسیبی به زیرساخت‌های شهری برسد یا آسیب جانی برای كسی پیش آید، از مناطق سیل‌زده استان خارج كردند. 
همه اینها نشانه همدلی است و همكاری جمعی دستگاه‌های اداری و استان‌های همجوار را می‌طلبد.

  خسارت‌های سیل، چقدر جبران شده است؟

 بنیاد مسكن، كار را شروع كرده است. تعمیرات، بازسازی و نوسازی را دنبال می‌كند. بسته‌های اقلام و كالاها هم به‌طور مداوم در حال توزیع هستند. جهاد كشاروزی نیز خسارت‌های وارده بر زمین‌های كشاورزی را برآورده كرده و در هفته آینده اولین خسارت‌ها را پرداخت خواهد كرد.

  بخش عظیمی از خسارت‌هایی كه در سیل ایجاد شده، به دامداران وارد شده است، این خسارات‌ چه‌طور جبران خواهد شد؟
در طول مدتی كه سیل در استان بود، ما حدود سه میلیارد تومان علوفه برای دام‌های دامداران خریداری كردیم و در اختیارشان قرار داده‌ایم. در حال حاضر، وضعیت دام‌ها در شرایط عادی است.
​​​​​​​
  شما در مصاحبه‌ای درباره اعتراض نماینده صلیب سرخ به خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده گفته بودید، نماینده صلیب سرخ، چرا به شما اعتراض كردند؟
 من درباره این قضیه با صدا و سیما صحبت كردم و مدارك و مستندات را ارائه دادم. صدای  نماینده صلیب سرخ جهانی را پخش كردیم كه ایشان گفته بودند خدمات‌رسانی در حد هتل پنج ستاره و شش ستاره است. من گفته بودم كه در كمپ‌های رسمی‌مان و بر این تركیب هم تأكید كردم. در كمپ‌های رسمی ما كولر، تخت، غذا و حتی استخر هم داشتیم. حرف رئیس صلیب سرخ این بوده است كه باید مشاركت مردم بیشتر شود تا این كه شما خودتان همه كارها را انجام دهید. از این منظر ایشان به ما ایراد وارد كرده بودند. در مصاحبه دیگری عنوان كردم این تعریفی از خدمات جمهوری اسلامی ایران است، نباید به این تعریف اعتراض كرد. در كمپ‌های غیر رسمی، اهالی روستا به جنگل پناه برده بودند و ما به دنبال آنها رفتیم و به آنها چادر و غذا دادیم و برای آنها سرویس‌های بهداشتی ایجاد كردیم. در روستای مگرانت، صد كانكس با كولر گازی نو در اختیار مردم قرار داده‌ایم كه مردم در آن زندگی می‌كنند. در حال حاضر، در روستای حمدان سلجه 38 كانكس با كولر گازی در حیاط خانه‌ها كار گذاشته‌ایم تا مردم از این كانكس‌ها استفاده كنند؛ تا زمانی كه خانه‌ها ساخته شوند.