سدها به جان جنگل‌ها افتادند

سدها به جان جنگل‌ها افتادند

سازمان جنگل‌ها تا به حال یكی از نهادهایی بوده است كه برای احداث سد باید مجوز صادر می‌كرده اما حالا آن‌طور كه رئیس شورای‌عالی جنگل می‌گوید در حال حاضر درخواست برای ساخت سدهای كوچك در منطقه هیركانی زیاد است و سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل ابعاد كوچك این سدها اعلام كرده نیاز به ارزیابی زیست محیطی ندارند و این موضوع برای ما مشكل ایجاد كرده است. 
به گزارش ایسنا، كامران پور‌مقدم با بیان این‌كه سدسازی در منطقه هیركانی یكی از مشكلاتی است كه سازمان جنگل‌ها با آن مواجه است، تصریح كرد: در رابطه با سد لاسك، محیط‌زیست بر اساس ارزیابی‌های خود اقدام به صدور مجوز كرده است.
به گفته او، مكان‌یابی اولیه و ابعاد فنی سد لاسك در ابتدا به گونه‌ای بود كه چیزی حدود ۴۰۰ هكتار تخریب جنگل را در پی داشت؛ همچنین بخشی از رویشگاه شمشاد در بالادست حوزه این سد تخریب می‌شد. با این اوصاف محیط‌زیست برای احداث این سد مجوز صادر كرده بود، ولی سازمان جنگل‌ها با احداث سد لاسك در مكان اولیه‌ای كه در نظر گرفته شده بود، مخالفت كرد.
رئیس شورای‌عالی جنگل در این رابطه گفته است: طی مكاتبات اخیر با اداره كل منابع طبیعی استان گیلان تاكید كرده‌ایم كه درخواست برای احداث سد باید در همان مراحل اولیه مطالعه و جانمایی با هماهنگی و موافقت سازمان جنگل‌ها انجام شود. در حال حاضر تعداد سدهای كوچكی كه درخواست مجوز برای آنها صادر می‌شود، زیاد است.
رئیس شورای‌عالی جنگل با بیان این‌كه آن‌طور كه ما متوجه شده‌ایم در حال حاضر در پنج نقطه از جنگل‌های هیركانی قرار است سدهای كوچك بدون ارزیابی‌های زیست‌محیطی احداث شود، تصریح كرد: با ادارات كل منابع طبیعی استان‌ها مكاتبه كرده و از آنها خواسته‌ایم در رابطه با این سدها فعال‌تر عمل كنند. در مرحله‌ای كه در حال ضرورت سنجی و شناسایی هستند حتما گزارش‌های اولیه خود را به سازمان جنگل‌ها ارسال كنند تا ما بتوانیم از همان مراحل اولیه نظر دهیم.