«دبستان پارسی» در راه سینما حقیقت

«دبستان پارسی» در راه سینما حقیقت

مستند «دبستان پارسی» از تولیدات جدید مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به كارگردانی حسن نقاشی، یك ماه دیگر آماده نمایش می‌شود و در صورت پذیرش هیات انتخاب، برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده خواهد رفت.
به گزارش روابط عمومی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، حسن نقاشی درباره مراحل تولید مستند تازه‌اش توضیح داد: من به‌دنبال منابع تصویری بكری برای این فیلم بودم كه برای مخاطب جذاب باشد، به همین دلیل ساخت مستند دبستان پارسی حدود چهار سال زمان برد. در حال حاضر فیلم در مرحله صداگذاری است و در تلاش هستم تا یك ماه آینده آن را به پایان برسانم تا در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت شركت كنم.
او در ادامه با اشاره به روند شكل‌گیری مستند دبستان پارسی عنوان كرد: سال‌ها پیش در كویر مركزی ایران عده‌ای زرتشتی می‌آیند و تلاش می‌كنند مدرسه‌ای بسازند. حكومت قاجار چندان تمایلی به تاسیس این مدارس ندارد و قشریون معتقدند این مدارس مردم را دچار انحراف خواهد كرد. این مبارزه و شرایط شكل‌گیری این مدارس همیشه برای من سرگرم‌كننده بود و به همین دلیل قصد داشتم فیلمی در این‌باره بسازم.
نقاشی افزود: بر مبنای اسناد به جا مانده از پارسیان یزد «زرتشتیان هندی مهاجرت كرده به ایران» مدارسی ساختند با نام مدارس پارسی كه بعدها تملك آنها را به مسلمانان سپردند و از یزد رفتند. این مدارس در دوران مشروطه و جنگ جهانی دوم باعث رونق تحصیل و علم شدند و تاثیر بسیاری بر شهرها و ولایت‌های پیرامون خود از جمله شیراز، سیستان و بلوچستان و... گذاشتند. مستند دبستان پارسی در مدت زمان ۶۰ دقیقه داستان تاسیس این مدارس نوین در ایران را طی صد سال (۱۲۵۷ تا ۱۳۵۷) بررسی می‌كند.
حسن نقاشی با تاكید بر این‌كه تا چند سال قبل فقط با داشتن یك موضوع خوب، طرح تصویب و پروژه ساخته می‌شد، گفت: در حال حاضر فیلم‌های تاریخی كه ساخته می‌شوند بعضاً از تصاویر آرشیوی تكراری برای بیان محتوای فیلم استفاده می‌كنند و تمام تلاش من این بود كه مشابه «وازاریه» یا «آثار عجم» و دیگر فیلم‌هایم از تصاویری دیده نشده برای بیان موضوع استفاده كنم و پژوهشی كامل برای فیلم داشته باشم؛ چرا كه آسیبِ نداشتن پژوهش كافی به كار لطمه می‌زند.
این مستندساز با بیان این‌كه فقط تصاویر و منابع موجود از آن دوره عكس‌ها هستند، اظهار كرد: از سال ۱۲۷۵ دوربین عكاسی وارد شهر یزد می‌شود و به قدری تاسیس این مدارس اهمیت داشته كه از مراحل ساخت تا اهدای كتاب به كتابخانه‌های آنها عكاسی شده است. من به دنبال این عكس‌ها گشتم تا فیلمم صرفاً درباره مدارسی كه در حال ویرانی هستند، نباشد و با مصداق‌های تصویری، آن دوران را بازسازی كنم.
او گفت: چهار سال زمان برد تا از كسانی كه آلبوم‌های شخصی داشتند یا عكس‌های خود را وقف كرده بودند یا این‌كه آلبوم‌های شیشه‌ای داشتند، ۲۰۰ فریم عكس جمع‌آوری كنم؛ عكس‌هایی كه برخی از آنها به شدت آسیب دیده بودند، اما بهترین سند از كسانی بودند كه قرار بود درباره آنها صحبت كنم. حالا من از شخصیت اصلی فیلم هشت فریم عكس دارم كه از گوشه و كنار دنیا و به واسطه مكاتبه‌هایی كه با افراد و مراكز مختلف داشتم، به دست آوردم و می‌توان گفت مخاطب با دیدن این فیلم به خوبی با فضای آن دوره آشنا خواهد شد.
عوامل تولید مستند دبستان پارسی عبارتند از نویسنده، پژوهشگر، كارگردان، تدوینگر و تهیه‌كننده: حسن نقاشی، فیلمبرداران: صادق سوری و صادق میرپویا، صدابرداران: مهدی حاج‌زینلی و محسن عسگری‌زاده، صداگذار: مینا مشهدی‌مهدی، مدیر تولید: كامران فرضی و تهیه شده در مركز گسترش سینمای مستند تجربی.