نیمكت سرخ یا میوه ممنوعه؟

جانشینان برانكو، از دایی و قطبی تا كریمی و مهدوی‌كیا

نیمكت سرخ یا میوه ممنوعه؟

 با جدایی برانکو از پرسپولیس، گمانه‌زنی‌ها برای یافتن نام جانشین این مربی کروات به اوج خود رسید.   در این دو  سه روزی كه ماجرای رفتن برانكو سرخط خبرها بوده اسامی زیادی برای هدایت نیمكت پرسپولیس مطرح شده البته چون نامی از گزینه‌های خارجی شنیده نشده در این مطلب به آن اشاره نشده است. گزینه‌های داخلی هم بدون شك ریسك بزرگی خواهند كرد كه در صورت توافق، میراث برانكو با هفت جام را در دست بگیرند.
 علی دایی
روز دوشنبه بود كه دیدن یك مازراتی نزدیكی باشگاه پرسپولیس حواس خیلی‌ها را به خودش پرت كرد. مازراتی یكی از خودروهای خاص در ایران است كه یكی از آنها را علی دایی دارد. به همین دلیل دیدن یك خودرو با چنین مشخصاتی، شاخك خیلی‌ها را به سمت دایی تیز كرد. این‌كه او به باشگاه پرسپولیس رفته تا مذاكراتش برای جانشینی برانكو را آغاز كند. این در حالی است كه در فضای مجازی، جو اصلا به نفع علی دایی نیست.
هواداران با انتشار عكسی از مشت‌های گره‌كرده دایی در بازی با پرسپولیس درباره‌اش نوشته‌اند: «او كاندیدای هواداری هم نیست،چه برسد به كاندیدای سرمربیگری پرسپولیس.»
 افشین قطبی
هنوز هم یك خاطره خوب در گوشه ذهن پرسپولیسی‌ها وجود دارد كه آن را افشین قطبی برایشان ساخته است. دقیقه 96 در آخرین بازی لیگ برتر و مقابل سپاهان. گلی كه سپهر حیدری زد باعث قهرمانی پرسپولیس شد و دقیقا پس از آن قهرمانی ده سال گذشت تا پرسپولیس با برانكو قهرمان شود. قطبی پس از ترك پرسپولیس سرمربی تیم ملی شد و دیگر به ایران برنگشت تا این‌كه در نیم فصل هدایت تیم فولاد خوزستان را به‌عهده گرفت. افشین امپراتور اما خیلی در این تیم دوام نیاورد و در حالی كه قراردادش با فولاد یك فصل و نیم بود، به همان نیم‌فصل اكتفا كرد و از جمع خوزستانی‌ها جدا شد. از باشگاه پرسپولیس خبر می‌رسد كه سرخپوشان مذاكره با قطبی را خیلی وقت است كه آغاز كرده اند و اصلا یكی از دلایل جدایی برانكو از پرسپولیس، آگاهی از مذاكره پرسپولیس با قطبی بوده است. نظر هواداران پرسپولیس روی قطبی مثبت‌تر از دایی است، اما باز هم حرف خیلی‌های‌شان این است «به عقب بر نمی‌گردیم.»
یحیی گل‌محمدی
حضورش در پرسپولیس شاید زیاد موفق نبود. او به راحتی و در روز بازی خداحافظی مهدی مهدوی‌كیا در تهران فینال جام حذفی را به سپاهان واگذار كرد تا با خاطره تلخی از پرسپولیس جدا شود. با این حال عملكرد گل‌محمدی پس از جدایی از پرسپولیس، به‌خصوص فصل گذشته با پدیده آن‌قدر درخشان بوده كه او برای بازگشت به پرسپولیس مخالفان زیادی نداشته باشد. تنها مشكل این است كه گل‌محمدی با پدیده به‌تازگی تمدید كرده است. خبرنگاران مشهدی می‌گویند بندی در قرارداد گل‌محمدی وجود دارد كه اگر او پیشنهادی از تهران داشته باشد، می‌تواند قراردادش را لغو كند. هر چند خیلی‌ها می‌گویند این خبر شایعه است اما این باعث نمی‌شود پرسپولیسی‌ها بی‌خیال جذب یحیی گل‌محمدی شوند.
 مهدی تارتار
تارتار پس از چند سال حضور در پارس‌جنوبی جم موفق شد با این تیم راهی لیگ برتر شود. او این فصل البته نتایج چندان درخشانی با این تیم نگرفت و ترجیح داد به همكاری‌اش با جنوبی‌ها خاتمه دهد. شاید تارتار به نسبت سایر گزینه‌ها شانس زیادی برای رسیدن به نیمكت پرسپولیس نداشته باشد اما در شرایطی كه هواداران علی دایی و قطبی را پس می‌زنند شاید گزینه‌ای موقت(تا احتمالا انتخاب سرمربی خارجی)مثل مهدی تارتار می‌تواند روی نیمكت بنشیند.
 علی كریمی و مهدی مهدوی‌كیا
در فضای مجازی این خبر بارها و بارها دیده شده كه هواداران پرسپولیس از گزینه‌هایی مثل مهدی مهدوی‌كیا و علی كریمی و فعالیت این دو نفر در كنار هم نام می‌برند؛ دو اسطوره باشگاه پرسپولیس كه اتفاقا محبوبیت زیادی هم دارند. كریمی در قاموس سرمربی حضور در لیگ برتر را تجربه كرده است اما كیا فقط در تیم‌های پایه‌ای آلمان این تجربه را کسب كرده است. برخلاف مهدوی‌كیا كه نسبت به نیمكت پرسپولیس بی میل است علی كریمی این ویژگی را ندارد. شكی وجود ندارد كه اگر او جزو یكی از نامزدها باشد هدایت تیم محبوبش را به‌عهده خواهد گرفت.