پكن، بازیگر اصلی شبه‌جزیره

پكن، بازیگر اصلی شبه‌جزیره


سفر دو روزه شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، اولین مقامی كه پس از ۱۴ سال به كره شمالی سفر كرده است، نشان داد پكن كماكان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازیگر شبه‌جزیره كره و تحولات مرتبط با آن است. این سفر كه صبح روز پنجشنبه آغاز شد و عصر جمعه پایان یافت در عین حال نشان داد پكن حاضر نیست روابط دوستانه و سنتی خود با كره شمالی را رها كند، به‌خصوص آن‌كه رئیس‌جمهوری خلق چین به‌تازگی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار كرده بود و در مجموع به نظر می‌رسد این كشورها در حال تحكیم مواضع خود در برابر آمریكا هستند. رهبران چین و كره شمالی نیز در پیونگ‌یانگ یك‌ بار دیگر بر تقویت روابط دو‌جانبه، تضمین صلح و تشكیل جبهه‌ای مشترك برای مقابله با «تغییرات پیچیده و جدی» در عرصه بین‌المللی تاكید كردند.
به گزارش مهر، سفر شی یكی از مهم‌ترین رویدادهای سال ۲۰۱۹ میلادی و یكی از بزرگ‌ترین تحولات در كره شمالی و شبه‌جزیره كره است و آمریكا و كره جنوبی بسیار امیدوارند كه با این دیدار راه برای گفت‌وگوها باز شود. پیش از این كارشناسان آمریكایی گفته بودند دولت دونالد ترامپ بدون كمك گرفتن از چین قادر به حل بحران كره شمالی نخواهد بود. به همین دلیل احتمالا اگر در آینده گفت‌وگوهایی برگزار شود، چین و كره جنوبی نیز در آن مشاركت خواهند داشت، زیرا تجربه نشان داده است یك طرف به تنهایی با آمریكا نمی‌تواند به توافق برسد به‌ویژه این‌كه آمریكا اعتبار جهانی خود را از دست داده است. شاید رئیس‌جمهور چین در تلاش آن باشد كه یك بار دیگر ساختار مذاكرات شش‌جانبه پكن را كه از سال ۲۰۰۸ میلادی به این طرف متوقف شد، احیا كند. با احیای این مذاكرات یك بار دیگر نقش روسیه و چین در حل بحران هسته‌ای شبه‌جزیره كره پررنگ خواهد شد. نباید فراموش كرد كه پیش از سفر رئیس‌جمهور چین به كره شمالی، كیم جونگ اون سفری تاریخی به روسیه هم داشت. این تحركات بعد از آن صورت می‌گیرد كه دو دور مذاكرات دو‌جانبه كره شمالی با آمریكا حاصلی جز شكست نداشت.  
كیم جونگ اون سال گذشته میلادی دوبار به چین سفر كرد و یك بار هم در ابتدای سال جاری میلادی راهی این كشور شد. او در این سفرها هر بار با رئیس‌جمهور چین ملاقات داشته تحولات مرتبط با روابط این كشور با آمریكا را به اطلاع طرف چینی رسانده است. تجربه نشان داده چین و كره شمالی هر بار كه اختلافات‌شان با آمریكا بیشتر می‌شود به یكدیگر نزدیك‌تر می‌شوند. پكن این روزها به‌شدت درگیر جنگ اقتصادی با واشنگتن بوده و تحریم‌های آمریكا علیه شركت‌های چینی به‌شدت چینی‌ها را برافروخته است. هر دو كشور مخالف یكجانبه‌گرایی آمریكا و تحریم‌ها هستند. هر دو كشور می‌خواهند آمریكا شبه‌جزیره كره را به حال خود بگذارد و دست از برنامه‌ها و تمرینات نظامی بردارد و نظامیانش را از این منطقه خارج كند. همچنین هردو كشور سلطه‌جویی آمریكا بر منطقه شرق آسیا را نمی‌پذیرند و مخالف جدی زورگویی‌ها و باجگیری‌های این كشور با ابزارهای اقتصادی و نظامی هستند.
در این میان برخی نیز معتقدند سفر شی جین پینگ حاوی پیامی از سوی آمریكا برای رهبر كره شمالی باشد به این مضمون كه مذاكرات متوقف شده كنونی را از سر بگیرند. در این رابطه ته یونگ هو، یك دیپلمات عالیرتبه پیشین كره شمالی گفته است فكر می‌كند دولت این كشور خواهان میانجیگری شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، بین كره شمالی و آمریكا در نشست «گروه ۲۰» در هفته آینده است. رهبران آمریكا و چین به‌رغم اختلافات‌شان گفته‌اند در نشست گروه ۲۰ در اوساكا با یكدیگر دیدار خواهند كرد. این دیپلمات كره‌ای مدعی شده است كه: ممكن است كیم با خواسته‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا كه در نشست ماه فوریه در هانویی مطرح كرده بود، موافقت كرده باشد.